Özyaşamöyküsü başka insanlarla ilgili gerçekleri anlatmak için eşsiz bir araç. -Philip Guedella |
|
||||||||||
|
İlla ki bilenleriniz vardır. Ki eski topraklardansanız kesin bilirsiniz, ‘kara patoz’un ne olduğunu. Biçerdöver henüz çıkmadan, memleketimin insanı bu kara patozdan kullanırdı tahıl ve nohutları ayıklamak, sap-saman elde etmek için. Yani ‘kara patoz’; tarımda kullanılan bir makinedir. ‘Konumuzla ne alaka var’ derseniz… Hemen izah edeyim. Orduzu Kaldırım Mahallesinde mukim bir vatandaşım. Tam adres olarak; cami çıkmazında bir kerpiç evde oturuyorum. Kaldırım Mahallesinde otururum ama yoğun bir insan pozisyonu sergilediğim için Mahallenin ahvalinden fazla anlamam. Mahallede kimselere karışmama, kimseler de bana karışmaz. Cami durağı haricinde başka bir durakta binip-inmişliğim yok. Ancak bu gün 15 dakika önce durağa indim. Canım sıkılmasın diye, her gün yaptığımın tam tersi dönüşte değil, gidişte bindim otobüse… Buraya kadar normal değil mi? Şimdi işin anormal tarafına gelelim… Otobüs (bıcır bıcır, içi yeni yıkanmış otobüs) gölletin alt taraflarındaki kayısı bahçeleri arasındaki stabilize yollara doğru hızla daldı. (Hızla daldı çünkü sabah ve akşam seferlerinde 4-5 kez ekstradan girdiği bu topraklı yolda hızlı davranmasa sefere yetişemeyecek.) Buraya kadar yine her şey normal… Anormal olan hızla bu kül gibi dağılmış toprak yolda otobüs ilerlerken oldu… Birkaç öğrenciden başka yolcunun olmadığı otobüsün içini bir anda kara bir bulut gibi kapladı ağır bir toz tabakası. Genzimiz yandı, burnumuz ve yemek borumuz toprakla doldu, nefes alıp vermekten zorlanarak dişlerimizin arasında acı bir toprak gıcırtısı kaldı… Hayır abartmıyorum, “abartıyorsun’ diyenlere hodri meydan, Orduzu Kaldırım güzergahındaki otobüslere bir biletle binerek, gelip görsünler… İşte kara patozun konumuzla alakası buradan başlar…. Kara patozda çalışan birisi olarak, yıllar öncesi kara patozdan yuttuğumuz tozun bir benzerini Kaldırım otobüsünde, gölet altı seferlerinde yaşadım. Hayır yakınmıyorum, kimselere bir mesaj gönderdiğim falan da yok. Hiç kimselerden bu yolun asfaltlanmasını da beklemiyorum, çünkü… Çünküsüne şimdi girmeyeceğim… İyisi mi, ben anlatmadım siz duymadınız. Sırf “kara patoz”u hatırlatmak için bu yaza göz nuru döktüm. He ya, aynen öyle; memleketim güllük gülistanlık… Şair Ulaş Yüksel’in tabiriyle: “Savrulur bir kara patozun ağzından Ümmügülsüm bacının gelinlik rüyası Savrulur saman sarısı simleri Ağar mavi ğöğe dantelası Aydınlanır yüreği Savrulur bir kara patozun ağzından çakır gözlü, sarışın, kocaman elleriyle tek atışta, attığını vuran Sarı Musa'nın çift horozlu av tüğeği Ağar mavi göğe saçmaları Savrulur kara patozun ağzından Zeynel dayının oğlu Mehmet'in düğün tepsisi Savrulur avluda yeni bir evin kerpiç taşları Karışır çamuruna sarı saman Ağar bu muhacir köylülerin Temiz ve kanaatkar düşleri Ağar mavi göğe bir yaz akşamı Olur gün, gün olur harman olur Ne alınır bu emek, ne satılır Eeey efendiler ! Bir verilen, elbet birgün bin alınır” “Kara patoz” dönemi demek, henüz makinenin ve medeniyetin gelmediği dönemlerdi. Lakin o dönemleri görmeyenler üzülmesin. Merak saiklıları; Kaldırım stabilize yoluna giren otobüslere bir binivermekle kara patoz’un ne olduğunu anlayabilirler…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Şevket Başıbüyük, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |