..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Öküzün rengini dışında, insanın rengini içinde ara. -Mevlânâ
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Roman > Yazarlar Üzerine > osman tatlı




29 Mart 2015
Okuyorum Ama Yazamıyorum?  
osman tatlı
Her şeyden önce okuma eylemini sistemleştirmen gerekir. Okurken önemli gördüğün önemli yerlerin altını çiz, sonra onları bir deftere not et, üzerinde düşün ve altına kendi düşüncelerini yaz. Tabii eleştiri olabilir ya da ekleme de olabilir. Önemli olan bir şeyler yazman. Yazdıklarının önemi yok. Alıntıları eleştirecek birikimin olmayabilir. Sorun değil. Burada amaç alıntıyı eleştirmen ya da alternatif düşünce üretmen değil. Yazımı kabiliyetini geliştirmendir. Tabiri caizse cümle kurmaya çalışmaktır.


:BEFE:

Ey Simurg! Her okuyan yazar olamaz ama her yazar iyi bir okuyucudur. Yazarlığın ölçüsü sadece okumak değildir. Nasıl ki her iyi ve güzel konuşan kişilerin iyi yazamayacağı gibi çok okumak da insanı yazar yapmaz. Yazarlık, bir çalışmanın sonucudur, okumanın sonucu değildir. Yazarlık, kelime işçiliğidir. Sonu gelmeyen bir emeğin, özverinin sonunda elde edilen bir yetenektir. Salt okuma, insana yetenek kazandırmaz. Okuma sadece bilgi elde etmeye yarar ve soyuttur, somuta dönüşmesi eylemlere bağlıdır. Eylem olmadan okuma yazarlığa dönüşmez. Çok çok okuyorum, günde bir kitap okuyorum ile yazarlık hayali olmaz. Hele hele ayda bir kitap okumalarla yazarlığın yanından geçilmez.

Her şeyden önce okuma eylemini sistemleştirmen gerekir. Okurken önemli gördüğün önemli yerlerin altını çiz, sonra onları bir deftere not et, üzerinde düşün ve altına kendi düşüncelerini yaz. Tabii eleştiri olabilir ya da ekleme de olabilir. Önemli olan bir şeyler yazman. Yazdıklarının önemi yok. Alıntıları eleştirecek birikimin olmayabilir. Sorun değil. Burada amaç alıntıyı eleştirmen ya da alternatif düşünce üretmen değil. Yazımı kabiliyetini geliştirmendir. Tabiri caizse cümle kurmaya çalışmaktır.

Benzer çalışmayı dergiler de yapabilirsin. Muhakkak edebiyat dergilerini oku, oradaki deneme ve hikâyelerin nasıl kurgulandığını, nasıl bir üslup kullanıldığı, cümle yapılarına, kullanılan imge ve edebi sanatlara dikkat et. Sonra sende aynı konu üzerine bir deneme ya da öykü yazma ya çalış. Tekrar ediyorum burada amaç yazmayı geliştirmek, içeriğinin pek önemi yok. Ve hata ve eksikliklere aldırma, zamanla düzene gireceğinden, yazamama ya da tıkanma durumlarında moralini bozma, ara ver. Aradan birkaç dakika, saat sonra tekrar kaldığın yerden devam et.
Böyle kitap ve dergilerle pratik yaptıktan sonra, kendi kendine birkaç sözcük seç, seçtiğin sözcüklerle öykü ya da deneme yazmaya çalış. Kurgusunu seçtiğin sözcükler belirlesin. Yavaş yavaş sözcüklerin sayısını artır.

Eline bir sözlük al ve A harfinden başlayarak kelime çalış. Bunları not ederek de yapabilirsin. Baştan başlamak sana sıkıcı geliyorsa, bunu rastgele harfler seçerek de sözlük çalışması yapabilirsin. Sadece Türkçe sözlük değil, psikoloji, sosyal bilimler vb değişik sözlükler üzerinde de çalışmalar yapabilirsin. Böylece kelime hazinen genişleyecek ve yazım aşamasında kelime bulma sıkıntın olmayacaktır.

Yazıma başlamanda önce, yarım saat ya da kendi durumuna göre bir süre tayin ederek yazacakların üzerinde biraz düşün. Özellikle giriş üzerinde yoğunlaş, çünkü yazmaya başlamanın en zor kısmı giriş yapmaktır. Giriş yaptıktan sonra gerisi zaten gelecektir. Bir de sonucu düşün. Giriş ve sonuca karar verdin mi? Ortası kendiliğinde şekillenecektir. En azından seni fazla sormadan belirginleşecektir.

Diyelim ki yaratıcı yazarlık üzerine bir yazı yazacaksın, yazacağın konuyla ilgili daha yazılan kitap, deneme ve makaleleri okuyabilirsin. Bu sana fikir üretmene yardımcı olacaktır. Oradan esinlendiğin düşüncelerle yazımın kolaylaşacağı gibi diğer çalışmalarla karşılaştırma imkânı da bulacaksın. Esinlemen ya da kopma çekmede bir sıkıntı yok, sen sadece alıştırma yapıyorsun. Başkaların düşüncelerine sahiplenmiyorsun. Şayet yayınlayacaksan yazıya dipnot eklemeyi unutma ki emeğe saygısızlık olmasın.

Ey simurg! Yazar, iyi bir okuyucu olduğu kadar, dikkatli bir dinleyici ve iyi bir araştırmacıdır da. Yazarlık salt okuma üzerine korulu olduğunu düşünme, gözlemci olmalısın, meraklı olacaksın. Gözlemlerini analiz etmeyi de öğrenmelisin. Senin görmenle, sıradan bir insanın görmesi arasında fark olmalı. Tekrar ediyorum iyi bir dinleyici olacaksın, dinlediklerinden bir öykü ya da bir yazı konusu çıkarmalısın. Dinlemek bazen bir kitaptan çok işine yarar. Böylece fildişi kule de yaşamamış da olursun.

Ey simurg! Kendine hafta da en az bir yazı yazmaya alıştır. İstemezsen de, moralin olmasa da, sıkılsan da, içinden gelmese de, hasta olsan da, sinirli/asabi olsan da, ödevlerin varsa da vb ne olursa olsun yaz. Kendine bahane üretme, bahaneler bahaneyi çoğaltır. Bir defa bahanelerin ardına saklandın mı, inan her seferinde benzer bahanelerle yazamadığını göreceksin. Kendini zorlayacaksın, yarım sayfa da olsa yaz. Bunu kendine zorunlu bir iş olarak gör.

Yazma alışkanlığı kazanana kadar çalışmaları aksatmadan devam etmelisin, yaptığın pratikleri seni yazarlık yolunda bir adım öteye taşıyacak ve kendini ifade etmedeki engelleri aşarak, kendine özgü bir üsluba da imza atacaksın.



Osman Tatlı
osmantatli@gmail.com
https://twitter.com/tatliosman63



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar üzerine kümesinde bulunan diğer yazıları...
Hayalim Yazar Olmak
Hayalim Yazarlık

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yalnızlık Sözleri I [Öykü]
Yazar Kimliği [Deneme]
Aşk ve Cinsellik Ayrı Şeylerdir [Deneme]
Aşk Yolculuğu [Deneme]
Yazar Konuları Nereden Alır [Deneme]
İslamda Kadına Kırbaç [Deneme]
Yazarlık Yolunda Ara Söz [Deneme]
Aşkın Kölesi Olmak [Deneme]
İnsandaki Kaygı Örnekleri [Deneme]
Yalnızlık Sözleri III [Deneme]


osman tatlı kimdir?

okuyucu ile beraber yolculuk yapmak


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © osman tatlı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.