..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Umutlarım her zaman gerçekleşmiyor, ama yine de her zaman umuyorum. -Ovid
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Günlük Olaylar > Hüseyin İbiş




22 Temmuz 2020
Engelli Çivtlere Olan Ön Yargı  
Hüseyin İbiş
evet sevgili okurlarım sizlerde engellilerin bir çift olamayacağı düşüncesine sahip misiniz?


:ABCD:
ENGELLİ ÇİVTLERE KARŞI ÖNYARGI
Evet, sevgili okurlarım sizler de engellilerin bir çift olamayacağı düşüncesine sahip misiniz? Ben her zaman kendime has fikirlerimi sizlere aksettirerek doğruluğunu yanlışlığını sizlere tartışmaya açmış bulunuyorum.
Kaleme almayı düşündüğüm bu yazımla da sizlerle kendime has fikirlerimi paylaşmak istiyorum. Ben her daim engellilerin bir çift olamayacağı fikrine karşı olmuş bir şahsiyetim. Neden bu düşünceye sahip olduğum sorulursa da cevabım şu şekilde olacaktır: Engelliler kendi çapında da başarılı olabilir birçok konuda engellilerin serbest bırakılarak önündeki engellerin yok edilmesine izin verilirse başarılar elde edebilecekleri gün gibi ortada
olmaktadır. Evliliği de iki engellinin önünde büyük bir engel olarak koymaktadır engelli aileleri. Bunun da büyük bir yanlış olduğunun hiçbir zaman farkına varmayacakları aşikârdır. Fakat görseler engellilerin de bir çift olup büyük bir aile olma yolunda nasıl bir çaba ile yürüdüklerini yapmakta oldukları yanlışın onlara verecekleri zararı gözleri ile görüp kendilerini evlatlarının hayatları konusunda yapmakta oldukları hatadan alıkoymaktan geri bırakacaklar. Bu yazıyı
kaleme almamı isteyen bir arkadaşım vasıtası ile sizlerle engellilerin bir çift olup olamayacaklarını paylaşmayı uygun buldum.
Engellilerin bir çift olamayacakları düşüncesi ile hareket etmek çok büyük bir yanlıştır bence. Neden bu fikri bu kadar emin olarak savunduğuma gelince ben engellilerin bir çift olup hayatlarını nasıl bir şekilde idame ettirdiklerine birebir şahit olduğum için bu fikri üzerine bastıra bastıra savunuyorum. Özellikle görme engellilerin üzerine bu konuda çok gidiliyor. Görme engelli kardeşlerim kız olsun erkek olsun büyük bir baskı altında bırakılıyor. Bu kanıya nereden vardın, diye sorulursa da cevabımı şu şekilde vermekten hiçbir zaman çekinmem. Sağlam aile fertleri, kızlar olsun erkekler olsun engellileri, özellikle körleri, kendilerine mahkûm ediyorlar, ondan sonrada “İki engelli bir arada yapamaz.” cümlesini dillerinden düşürmüyorlar. Neden özellikle körleri örnek gösterdiğime gelince de diğer engellileri körlere göre daha aktif olarak görüyor, kör olan oğlunun yahut kızının yapmış olduğu güzel işleri göz ardı eden ebeveynler. Güya başlarına bir musibet geldiği zaman haklı oldukları inancı ile hareket etme yolunda yürümeyi tercih ediyorlar. Hayır, kardeşim ben bu fikrin kesinlikle karşısındayım. Engelliler gayet iyi bir çift olabilirler. Hem de çoğu sağlam çifte taş çıkarırlar aile olma konusunda.
Sağlam insanlar, görme engellileri özellikle bir işe yaramayan bir birey olarak görmekten ve oturduğu yerde oturan bir heykele benzetmekten geri durmazlar. Ne imiş bir çaydanlık, bir tencere bile kullanamazmış körler, Sen denedin mi kardeşim, körün ne kullanabildiğini? Ama yok, kendisinin ön yargısı her zaman ön planda olacak: Kör bir iş yapamaz… Ben her daim bu önyargıyı yıkabilmenin gayretini gösteriyorum. Engelli çiftlerimiz hem yemeğini yapıp çayını demliyor hem de çoluğunun çocuğunun bakımı ile en iyi şekilde ilgileniyor. Yani demem o ki engelliler de örnek gösterilen çiftler olabilirler.
Engellilere karşı önyargılı bakışların hayat boyu faydasız olduğunu anlatmak ve yersiz tabuların yıkılması için gösterilen çabaları yok saymanın da hiçbir işe yaramayacağını ailelerinde görmesi lazım gelmektedir. Bahsi geçen gayretleri görmezden geldiklerini, ailelerimizin beyinlerinde boş fikirlerin ağırlıkları ile yaşamaya devam ettiklerini, böyle davranarak engellilerin zarar görmelerinde çok olumsuz bir rol oynamaktan vazgeçmeyeceklerini gözlemlemekteyim.
Engelli ailelerine şunu tavsiye etmekten çekinmiyor ve bunu özellikle kör kardeşlerimin ailelerine anlatmakla kendimi yükümlü hissediyorum: Ağızlarında bir sakız misali çiğnemekte oldukları gereksiz cümleleri kafalarından atarak engelli evlatlarının karşısında olmak yerine onların yanında olup sırtlarına yüklemeye çalıştıkları bu ağır yükten evlatlarını kurtarmaları gerekmektedir.
Yukarıda da sözünü ettim kardeşlerim engellilerden gayet tabi iyi bir çift olur örnekleri benim karşımda bulunmuşlardır. Körler okullarında okurken öğretmenlerim lise yıllarımda gittiğim derneklerde samimi olduğum dostlarım vesaire. Birde kafalarına dondurmuşlar yanında gören bir kişi olduğu zaman sen kazadan önüne gelecek tehlikelerden korunursun. Hayır, kardeşim! Bir körü, bir gören koruyamaz. Bunun da bilincinde olmak hayatın en önemli şartlarından birisidir. Olacak olduktan sonra sizin kör evladınıza diğer bir körün yanında da olur bir görenin yanında da olur kaderini değiştirmeye çalışmanız ayrı bir saçmalıktan ibarettir. Bunun büyük bir örneği de geçtiğimiz aylarda samimi bir dostumun başından geçmiştir. Bahsetmiş olduğum dostum karısı ile birlikte karşıdan karşıya geçerken araba çarptı ve kendisi ufak çapta bir sorunla ayakta kaldı fakat karısı uzunca bir süre hastanede kaldı. Yani anlatmak istediğim bir körün bir görenin yanında sağlamda kalacağı düşüncesini kafanızda bulundurma
saçmalığından kendinizi kurtarın kafanızı bu boş düşüncelerden kurtarın ve yüklenmekte olduğunuz ağır yükten bir an evvel sıyırılmaya bakın.
Ebeveynler genellikle kendilerini engellilerin bir çift olamayacağı konusunda haklı görmekten vazgeçmemektedirler. Unutmayın ki sizler gözlemlemediğiniz bir durumda haklı olduğunuzu iddia etmeye devam ederseniz evlatlarınızın da sizleri haklı görmesi imkânsız bir
hâl alır. Ben engelli ebeveynlerine şunu söylüyorum: Fikirlerinize saygı duyulmasını istiyorsanız ilk önce sizler karşınızda gözlerinize bakarak hayatları ile ilgili kararlarını paylaşmakta bulunan kız veya erkek fark etmez onların bu önemli kararlarına saygı duyma zahmetine katlanın sonrada karşınızdakilerin sizlerin fikirlerini önemseyerek saygı duymasını bekleyin. Yine de söylüyorum engellilerden gayet mutlu iyi bir çift olur özellikle körlerin başarılı bir evlilik yürütecekleri gözle görülmesi gereken büyük bir gerçektir. Kendi düşüncenizin doğru olduğuna inanıyorsanız inandığınız düşünce hakkında ilk önce gözlemlemelerinizi beyninizdeki süzgeçten geçirin ve karşınızda sizlerin fikirlerini bekleyen evlatlarınıza bir ebeveyn olarak onların düşüncelerini de önemsemekten kendinizi geri çekmeyin. Karşılaştırma yapmadan kendi fikirlerinizi ön planda tutma gayretinde bulunmanın, sizi ve evlatlarınızı uğratacağı zararları göz ardı etmemenizi tavsiye ederim.



Yazıma burada son verirken siz ebeveynlere vermek istediğim önemli mesajdan ders almanız beklentisinde olduğumu unutmamanızdır. Hiçbir zaman engellilerin bir çift olamayacağı düşüncesi akıllarınızda yer etmesin. Özellikle körlerin gönüllerine ekilmekte olan mutluluk tohumları yerini sizlerin yaratmakta olduğu olumsuz etkilere bırakmasın. Bahsetmekte olduğum olumsuzlukların, engellilerin hayatlarında büyük bir travma etkisi yaratacağının unutulmamasıdır. Bu gerçek zihnimizde her an yer etmelidir.





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın günlük olaylar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Haklı Mücadelemizde Kayıplarımız Olmasın
Kararsızlıklarınızla Korkularınızı Aynı Kefeye Koymayın
Kafamızda Mantıksızlık Yer Etmesin
Ön Yargı Bizim Yolumuz Olmasın
İnsanları Yersizliklerle Meşgul Etmeyin
Sorumluluklarımızın Bilincinde Olalım
Işığınız Hiçbir Zaman Kaybolmasın
Maneviyatımızdan Ödün Vermeyelim
Daha Güzel Bir Dünya İçin Yaşayalım
Hayatımızda Pişmanlığın Yeri Olmasın

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İradenizin Prangalanmasına Müsade Etmeyin
Dostum Diyenlere Sırt Çevirmeyin
Pişmanlık Rüzgarında Savrulmayın
Asaleti Gösteriş Olarak Görmeyin
Sözlerinizin Ağırlığı Altında Ezilmeyin
Hayatınız Çelişkilerden İbaret Olmasın
Kalplerinizi Nefret Rüzgarına Bırakmayın
Hayatımızda Geç Kalmışlıklar Yaşanmasın
Kalplerde Kirlilik Yer Bulmasın
Rotanızı Öfkeniz Çizmesin

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Hayatımda Umutsuzluklar Son Bulsun [Şiir]
Dostum de Sahip Çık [Şiir]
Yaşamımda Haklı Mücadelem [Şiir]
Bütün Güzellikler Senin Olsun [Şiir]
Yüreğinde Menfaatin Yeri Olmasın [Şiir]
Boş Ver Üzülme [Şiir]
İnsan Hayatı Şiirlere Mısradır [Şiir]
Meydan Verme [Şiir]
Vatanım Uğrunda Ölmek İçin Hazırlandığım [Şiir]
Zaman Ömürden Alıp Gidiyor [Şiir]


Hüseyin İbiş kimdir?

Kalp gözü açık bir şairim

Etkilendiği Yazarlar:
Yavuz Bahadıroğlu,Ahmet Günbay Yıldız,Cengiz Aytmatov,Mehmet Rauf...


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hüseyin İbiş, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.