..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Yalnýzlýk güzel birþey, ama birilerinin yanýnýza gelip yalnýzlýðýn güzel birþey olduðunu söylemesi gerekir. -Balzac
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Estetik Biçimler > Salih Zeki Çavdaroðlu




9 Ekim 2021
Üçüncü Selim Devrinde Türk Musikisi  
Salih Zeki Çavdaroðlu
Gleneksdekidurumu...el musikimizin III.Selim Dönemin


:GBG:

     Lâle Devri ile baþlayýp sosyal ve mimârî hayatta modernleþmeye doðru atýlan adýmlar, hýzlý bir þekilde devam etmektedir. Bu meyanda Ýmparatorluk günden güne gücünü ve hayatiyetini kaybetmektedir. III. Selim tahta çýktýðýnda takvimler 7 Nisan 1789’ u göstermektedir. Fransa çalkalanmaktadýr; bir kaç ay sonra dünyanýn seyrini deðiþtirecek “büyük ihtilâl” yaþanacaktýr.
     Yeni Padiþah, þehzâdeliðinde Batýlý öðretmenlerden siyaset ve sanat dersleri almýþtýr. Fransa ve Ýtalya’daki toplumsal hareketleri yakýndan takib etmektedir. Bu birkimleri sonucunda;
“…1791’ de III. Selim, Ebu Bekir Ratip Efendi’ yi Viyana’ ya yolladý. Ratip Efendi oradan münevver despotizm icraatýný anlatan mufassal bir lâyiha yollayarak ýslahat tavsiyelerinde bulundu. Müteakip yýllarda Padiþah Londra, Paris ve Berlin’de ilk defa olarak devamlý elçilikler ihdas etti. Bunlarý ondokuzuncu asýrda Ýran’ a yolladýðý elçiler takip etti…” 1
III. Selim buralardan aldýklarý bilgiler ýþýðýnda, pek sistematik olmayan askerî ve idarî reformlara yeltenir. Nizâm-ý Cedîd adý ile yeni bir piyade sýnýfý oluþturur. Yunanistan’ da ayaklananmalar, Arabistan, Balkanlar ve Kafkasya’da ayrýlýkçý hareketler baþlamýþtýr. Ancak, bu reformist kararlarýna karþý Yeniçeri ve Âyan’ ýn direniþi sonucunda, pek baþarýlý olamaz ve bunu hayatýyla öder.
Oysa III. Selim Devlet’ in yeniden yapýlandýrýlmasý çalýþmalarýnda oldukça iyi niyetliydi, ancak ;
“…Tarihimizin en büyük ihaneti, III.Selim’ in devleti ayaða kaldýrmak için giriþtiði hamlelere, kendi çýkarlarý için direnen ve uzunca bir süre devlet dizginlerini ele geçiren çetelerin ihaneti idi. Þayet, o çok deðerli tarih kesitini kurumlarýmýzý yenileyerek geçirse idik, belki 19. yüzyýlýn trajik çöküþü yerine, Rus Ýmparatorluðu gibi kontrollü bir güç sahibi olacaktýk…” 2
Yaþanan hadiselere baktýðýmýzda sýrf III. Selim dönemi deðil, genelde bütün yeniþleþme hareketlerinde, yönetimdeki güç odaklarýnýn talepleri dýþýna çýkýlmasý hâlinde, reformasyonu yürüten lideri bile ortadan çekinmeden kaldýrýlabileceðini göstermektedir.
“…III.Selim’ in modern anlamda reformcu olmadýðý,fakat daha çok 18.yüzyýlda selefleri tarafýndan yapýlan türden reformlarýn devam ettiricisi olduðu,diðer bir deyiþle Osmanlý sisteminin geri kalan kýsmýnda her þeyin olduðu gibi korunmasý için askerî güçleri modernleþtirmek yolunu benimsediði,Osmanlý sisteminin diðer kýsýmlarýnda reform yapmak için,çok sýnýrlý giriþimlerde bulunmasý tarafýndan isbatlanýr…” 3


GELENEKSEL MUSIKÎNÝN FÝNAL YILLARI

III. Selim’ in sanatkârlýðýnýn, özellikle musikîþinaslýðý, onun Devlet adamlýðýný oldukça gölgede býrakýr. Þehzadeliðinde Kýrýmlý Ahmed Kâmil Efendi’ den meþk, meþhur Tanburî Ýshak’ dan da tanbur dersleri almýþtýr. Hatta padiþahlýðýnda ; “… ‘Küme Faslý’na geç kalan Tanburî Ýzak’ ý Harem Aðalarý içeri almaz ve bir an incitirler. Olaya þahit olan Padiþah, Harem Aðalarýný þiddetli bir þekilde azarlar ve ‘Sizin gibi binlercesini bulurum, ama Ýzak gibi bir üstâdý kolay bulamam’ diyerek, sanatçýya verdiði önemi de bir ölçüde göstermiþ olur…” 4
O kadar ki Sûz-i Dilârâ, Evcârâ ve Þevkefzâ baþta olmak üzere bulduðu bir çok makam ve bestelediði dinî ve dindýþý eserlerle, klâsik ile romantik dönem arasýnda” III.Selim ekolü” olarak yeni bir devir açar.
“…Osmanlý Hânedâný’ nen en ünlü bestekârý, þair, neyzen ve tanbûrî III. Selim’ in sanat çevresi, Osmanlý Mûsýkîsi’ nde son ihtiþâmýn yaþandýðý, bir yenilik sahnesi oldu. Bu sahnede, yönetmen Padiþah’ tan baþka,TANBÛRÎ EMÝN, NUMAN ve ZEKÝ MEHMED AÐA’lar, NÂSIR ABDÜLBÂKÎ DEDE , HAMPARTSUM, KÜÇÜK MEHMED AÐA, ÞEHLÂ HÂFIZ ve KEMÂNÎ ALÝ AÐA, GENÇ DEDE ve ÞÂKÝR AÐA ile DELLÂLZÂDE, ise oyun dýþýnda kalmayý tercih eden klâsikcilerdi. II.Mahmud’ dan, Halife Abdülmecid’ e kadar geçen 114 yýllýk süre, sadece, Osmanlý Musýkîsi’ nin son büyük bestekârlarýnýn deðil, ayný zamanda, geleceðin Türk Musýkîsi’ ni hazýrlayan büyük musýkîcilerin de yetiþtiði bir tarih dilimidir….”5
Bu ekol bir yerde klâsik dönemden neo -klâsik döneme geçiþte köprü görevini yapmýþtýr. Bir önceki yüzyýlda elit ve halk mûsikîlerinin birbirleriyle olan yakýnlýðý, tekrar bir ayrýþma safhasýna girmiþtir.
III. Selim, Osmanlý’ nýn Avrupa’ daki elçilerinden her konuda olduðu gibi müzik konusunda da bilgilendirici raporlar ister. 1797’ de Topkapý Sarayý’ nda opera temsilleri verilmektedir. Tanbur, kudüm ve ney’ in yanýna keman gibi yaylý sazlar ve klârnetin de bu yýllarda girdiði sanýlmaktadýr.
Nizâm-ý Cedîd’ in kuruluþuyla birlikte Fransýz subaylarýn öncülüðünde, batýlý anlamda bir boru-trampet takýmý kurulmuþtur. Böylece Muzýka-i Hümâyun’ a giden yolda son adýmlarýn atýldýðýný görüyoruz.
“…Yenilikçi Padiþah III.Selim’ in Batý müziðine de önem verdiðini söyleyebiliriz.1793 yýlýnda Sâdâbad dönüþü Topkapý Sarayý’ nda bulunan Þevkýyye Köþk’ünde ‘Frenk Rakkas’larýný,1797’ de ise ‘Opera Heyeti’ne temsiller verdirerek” izleyecektir. 6

S.Zeki ÇAVDAROÐLU
Temmuz-2008


DÝP N O T L A R

1 Cemil MERÝÇ, ”Kýrk Ambar”, Ötüken Neþriyat, Ýstanbul, 1980, s.281
2 Mümtazer TÜRKÖNE, ”Ya Devlet Baþa; Ya Kuzgun Leþe”, Zaman Gazetesi, 1 Temmuz 2007
3 Alâaddin YALÇINKAYA, ”Islahat, Deðiþim ve Diplomasi Dönemi (1703-1789” Türkler, Yeni Türkiye Yayýnlarý, Ankara, 2002, C.12, s.6l6
4 Yalçýn ÇETÝNKAYA, ”Müzik Yazýlarý”, Kaknüs Yayýnlarý, Ýstanbul, 1999, s.132
5 Cînûçen TANRIKORUR, ”Osmanlý Musýkîsi”, Osmanlý Medeniyeti Tarihi, Zaman Gazetesi Yay., Ýstanbul,1999, c.2, s.511
6 Yalçýn ÇETÝNKAYA, a.g.e. , s.133

https://ferahnak.wordpress.com/2021/10/09/iii-selim-devri-nde-turk-musikisi/



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn estetik biçimler kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
2. Adam Ýsmet Ýnönü' Nün Müzik ile Ýliþkisi
Güzel Sanatlarýmýz ve Musýkîmizin '' Muhteþem Yüzyýlý ''
Geleneksel Musýkîmizde Güfte Formu ve Güfte Formlarýndaki Deðiþim Süreçlerine Tarihsel Açýdan Bir Bakýþ
Yýlmaz Öztuna
Türk Musýkîsi Devlet Konservatuarý 40 Yaþýnda
'' Safiyüddin Abdülmümin Urmevî '' Nin Öncülüðünde, 13. Yüzyýl Türk Siyaset ve Ýdaresinde Olduðu Gibi Türk Musýkîsi’ Nde Yeni Bir Milattýr…
Abdülhamid ve Müzik

Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Mukaddes Kitabýmýz’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Iþýðýnda: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri
Cumhuriyet' Ýn Radikal 'Ýnkilâplarý '' Sürecinde Tarihi Musikimiz de Payýný Almýþtý
Necip Fâzýl" da "Peygamber" Aþký….
Endülüs Ýslam Devleti Medeniyeti Ýçinde Elbette Musýki de Vardý
Bir ‘uç Beyi’ : Münir Nureddin Bey
Osmanlý Düþmanlýðý Cumhuriyet Hükümetine Osmanlý Arþiv Belgelerini Dahi Hurda Kaðýt Deðerinden Sattýrmýþtý
Yazýlýþýnýn 600. Yýlýnda Süleyman Çelebi" Nin "" Mevlîd" Ý
1930’ Lu Yýllarda Musýkimize Yönelik Tasfiye ve Ayar Sonrasý Aralanan Kapý Ýle Tanýþýp Dost Olduðumuz Arap Musýkisi ve Arap Filmleri Maceramýz
Ezan Bundan Tam 70 Sene Önce Tekrar ‘rab’ Ça Okunmaya Baþlanmýþtý.
‘ 2. Adam ‘ Ýsmet Ýnönü’ Nün Cumhurbaþkanlýðý Döneminde Kültür, Sanat ve Musýki

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Vefatýnýn 67. Yýlýnda Ziya Osman Saba’ Yý Rahmetle Anýyoruz... [Þiir]
Ýki Bedene Tek Ruh [Þiir]
Adý Konulmamýþ Duygular [Þiir]
Aþk Bir Terennüm Ýse [Þiir]
Hayal Bazan Gerçeði Aþar [Þiir]
Sensizlik Beyitleri [Þiir]
Yaðmuru Beklerken [Þiir]
Her Þey Geçmiþte Kaldý [Þiir]
Vesvese [Þiir]
"" Mâzi Kalbimde Yaradýr "" [Þiir]


Salih Zeki Çavdaroðlu kimdir?

Otuz yýldan fazla bir süredir Geleneksel Türk Musýkisi eðitimi aldým. Üsküdar Musýki Cemiyeti' nde 20 yýl korist - solist olarak görev yaptým. Bu güz Türk Musýkisi üzerine makaleler yazýyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendiði Yazarlar:
N.Fazýl , C.Meriç, B.Ayvazoðlu,


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroðlu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.