..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Kendinden daha uyanýk insanlarý iþe aldýðýn zaman, senin onlardan daha uyanýk olduðunu kanýtlamýþ oluyorsun. -R. H. Grant
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




6 Mayýs 2023
Kolektif Alan 40  
Bayram Kaya
Geri etkimeli kolektif alanýn zorunlusu þimdi, demokratik etki içinde “aðlamayana mama verilmez” çeþidinden anlam çarpýtýlmasýyla gayri ciddi isteme dönüþmüþtür. Köleci sistem kolektif olanlarýn, tepe taklak edilmiþidir. Kolektif alanda aðlamanýzdan ötürü deðil, kolektif emeðiniz nedenle mamanýz vardýr.


:AEF:
Kolektif bir alan içinde kiþisi bencillik, özgeciliðin biraz gerisinde kalan bir bastýrýlmadýr. Özgecilik içinde kiþisel yararý kolektif bencilliðin üzerinde tutmak hileydi. Tuzaktý. Kiþisi mülk sahipliði baþlangýcý oluþan inþa içinde yoktu., Mülk sahipliði sisteme viral bir etki yaptý. Böylesi viral etki karþýnda demokrasi bir tepkiydi. Ve üreten kolektif alan içinde mülklü ve mülksüzlüðü aðýrlýkça hukuki eþitleþmenin isteðiydi.

Mülk sahipliði El takdiriydi. Kurnaz kiþiler içlerinde sakladýklarýný El üzerinde ve El ‘in aðzýnda dile getiriyorlardý. Mülk sahipliði anlayýþý ortalama osilasyonlara dayalý kolektif denkliði (bire bir iliþkileri) bozmuþtu. Birebir iliþkiler artýk mülk sahibinin takdiri denen söylemlerle açýklanýyordu. Demokrasi mülk sahipliðinin baskýsý karþýsýnda sürecek olaný direniþçi hareketler bütününe verilen isimlendirmeydi.

Demokrasi kolektif alanýn enerji saðlama süreçlerine uygulanan baðlanýmlar olmakla, somuttu. Yine demokrasi türlüce anlamlarla ifade edilirken de soyuttu.

Baþlangýçtaki kolektif aðýrlýk merkezi “iþsizliði ön gören bir yapýlaþma” deðildir. Aksine güçsüz sakat, hasta vs. olmadýkça kiþisi saðlamalar eksenindeki kolektif alandaki günlük iþler, bire bir eþleþme içinde herkese paylaþmacý bir iþ öngörür. Baþlangýç etkili koþullar geleceðin de mecburiyetidirler. Baþlangýç koþulu özde “kiþisi enerji saðlama süreçliydi, bencilce korunumlu kaygýlar eksenindeydi”.

Ve dahi kolektif süreç tüketilenden fazlasýný saðlayan ve üreten bir bað iliþkisi olarak ortaya çýkmýþtý. Yaþlýsýný, sakat ve hastasýný, çaresizi koruyup, kolektif alan dýþý çevreye de enerji aktarabilen kapasitedir.

“Günümüz üretimi içinde”, teknik kullanýmlý emek yoðunluðu nedenle iþsizlikler artar! Teknoloji yoðunluklu üretim, tüm kolektif öznelerin tüketeceklerinden kat be kat fazladýr. Üstelik teknoloji, bilgi teknik AR-GE kolektif akýlla, kolektif kapasiteyle, kolektif güç ve kolektif yetenekle ortaya konmasýyla kamunundu. Kolektif alan kiþisi sahiplerle deðil, kolektif bileþimli sentezlerle ve kolektifçe kurulmuþtur.

Kolektif olan kamusal olandý. Kamunun mirasçýsý kamuydu. Ve o kamunun tüm özneleriydi. Kamusal geliþmenin ortaya koyduðu teknolojik üretimler iþsiz olsanýz bile kamusal mirasçý olmanýzla sizindi. Köleci sistem üst paragraflarda sayýlan kolektif öze göre paylaþtýrma yapmaz.

Köleci sistemde paylaþtýrma takdirli ve taksirlidir. Suçlar da takdirden kaynaklý bilinçli taksirle iþlenen suçlardýr. Bu nedenlerle kolektif alan içinde sayýlan “kamusal mirasçýlýk gibi baþlangýç koþulu olan þartlar” haldeki sisteme geri etkimeli bir baský ve basýnç yapar. Þimdi içindeki geri etkimeler ileri oluþun kesikli sürekliliðidirler.

Ýþsizlik öngörmeyen kolektif alan, taksirli takdir nedenle iþsizdi. Kolektif alanýn iþsizliði öngörmemesi geri etkimeli bir kolektif kuvvetti. Ýþsizlikle mücadele bu geri etkimeden doðan demokratik bir talep olarak görünür.

Geri etkimeli kolektif alanýn zorunlusu þimdi, demokratik etki içinde “aðlamayana mama verilmez” çeþidinden anlam çarpýtýlmasýyla gayri ciddi isteme dönüþmüþtür. Köleci sistem kolektif olanlarýn, tepe taklak edilmiþidir. Kolektif alanda aðlamanýzdan ötürü deðil, kolektif emeðiniz nedenle mamanýz vardýr.

Kiþi kolektif alanýn iniþ aþaðý enerjisi içinde giriþirken, demokrasilerde kiþi patron gibi, El gibi yokuþ yukarý enerji dirençleri içinde giriþir. Yapay bir lütufla, ihsanla, sevgi ve merhamet ilençleriyle giriþir!

Kolektif alanlý aðýrlýk merkezi, kolektif kararýn ya da kolektif iradenin saðlatýr, oluþudur. Aðýrlýk merkezi dayanýþma, iþ paydaþlýðý ile oluþup, kolektif yararýn çevrimsel paylaþýmýna katýlýmla inþa oluþtu. Oysa köleci sistemin aðýrlýk alaný öznel bir mülkün sahibine biati olmanýn imanlý-imansýz türünden hainlik yaftalý takdirli söylemlerden oluþur.

Köleci sistem içindeki “kolektif aðýrlýk merkezini oluþan kolektif güç” kimi kiþilerin mülküne dönüþür. Köleci kolektif aðýrlýk merkezi mutlak mülk sahibi ile oligarþinin kararý ve iradesidir. Ýþte demokrasi size merkezdeki oligarþinin sahte iradesine karþý, “peyder pey katýlýcý bir söz eyleminize etki alaný kazandýrýr”.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Kolektif Alan 24
Totemi Dil 24/ý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.