..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
"Kirazlar ve dutlarýn tadýný çocuklar ve serçelerden sor." -Goethe
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




4 Haziran 2023
Totemi Dil 7  
Bayram Kaya
Yoksa gemisi karaya oturan(!) Nuh, gemiden çýkar çýkmaz bað dikmeyi, þarap yapmayý sarhoþ olmayý nerden bilecekti? Bunlar Nuh'un kolektif alanda arakladýðý ve arakladýðý kolektif bilgiydi. "El öðretisi" diye herkese yutturduðu bilinç düzeyi aslýnda kolektif kapasiteli bilinçtiler.


:AIE:
Mülk sahipliði ve kul sahipliði köleci sistemin en temel özelliðiydi. Köleci sistem mülk sahipliði anlayýþýný uygulamaya dönüþmekle kolektif sistem mutlak monarþin bir yapý içine girmiþti. 

Musa'nýn öyküsü bu tarz mutlak monarþin giydiriþlerine bir örnektir. Musa öyküsü çeþitli zamanda çeþitli rivayetlerle deðiþe birleþe bugünkü metnine bürünmüþtür.

Öyküye göre Musa Firavunlar yönetimindeki mutlak bir monarþin içinde olan oligarþiler döneminde hikâye edilmektedir. 

Musa'dan önceki kolektif hafýza silikse de bunu Nuh hikayesi ile tamamlarsak daha iyi bir anlam sentezi ortaya çýkarýrýz. 

Nuh; mevcut paydaþlarý ya da ortaklýklarý olan kolektif alana karþý tamahla "Mülkün sahibi El 'dir. El mülkünden istediði kadar payý istediðine verir" der. 

Nuh; bu söyleme inandýrdýðý müritleriyle birlikte kolektif alandan ayrýlýr ya da kolektif alanda sürgün yer. Nuh, bu ayrýlýþý "ben kolektif alanýn zenginliklerine göz dikip çökmek istedim" diyemediði için ayrýlýþý kendi açýsýnda ve kendi öyküsünü oluþturmak için dramatik tufan mantýklarýyla açýklar.

Oysa Nuh kolektif alandan ayrýlýrken bile kolektif alanýn kolektif hafýzasýnda olan bilgi beceri eylem ve kolektif düþünüþ mantýðýyla ayrýlmýþtý.

Yoksa gemisi karaya oturan(!) Nuh, gemiden çýkar çýkmaz bað dikmeyi, þarap yapmayý sarhoþ olmayý nerden bilecekti? Bunlar Nuh'un kolektif alanda kazandýðý (arakladýðý) kolektif bilgiydi. "El öðretisi" diye herkesi yanýltýp illüzyonlarla oluþturduðu bilinç düzeyi aslýnda kolektif kapasiteli bilinçtiler. 

Yoksa þarap yapmayý da sarhoþ olmayý da El vahiy yoluyla mý öðretmiþti? Veya Musa'nýn sarhoþ olma eylemi Musa'ya rüyasýnda mý öðretilmiþti?

Nuh kaya kovuðunda deðil, kolektif alandan geliyordu. Nuh gemi yapýyordu. Gemi yapýmý arkasýnda kolektif bir bilinç olmadan yapýlabilecek bir teknik deðildi. 

Süngerin suda emip aðýrlýk kazandýðý gibi "kolektif alan geçen, kolektif alan da yaþayan Nuh’ta kolektif alan içindeki kolektif yükten, kolektif kapasiteden bir aðýrlýk kazanmýþtý. 

Zaten mülkiyetçi sistem hile ve tuzaktý. Ýþte Nuh'un, kolektif alandaki paydaþ tanýklýða karþý paydaþlar tanýmaz anlayýþý savlamýþtý. Tüm kolektif geri baðlanýmý ve kolektif yeteneðin üzerini örtmek için hile ve tuzaklarý "Mülkün sahibi El" söylemine yüklediði gibi gemi yapýmýndaki hile ve tuzaklarý da vahiy, rüyada görme diye kurmaya devam ediyordu.

Nuh, kolektif hafýzayý her an kullanýyor olmasýna raðmen ve gelecekte de kolektif hafýzayý kullanýlacak olmasýna raðmen kendi öðretisini yerleþtirmek için "kolektif hafýzayý yok" sayýyordu. 

Kolektif hafýzayý yok saymak için, kendisine hareket alaný açmak için, kendisine yürünecek bir yol yapmak için, yeni bir düþünce ve eylem alaný açmak için Nuh, "Mülkün sahibi El" diyecekti. Gemi bir teknik ve teknoloji iþiydi. 



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 2
Ölçü 4
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Kendime Sayarým [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.