Güzellik her yerde karşılaşılan bir konuktur. -Goethe |
|
||||||||||
|
Âdem sembolizmi içinde anlatılan cennetten kovulma hikâyesi köleci sistemin eza ve cefasına karşı kolektif cazibeler içinde oluşturulanları hayalleri köleler birbirlerine ballandıra-ballandıra anlatıyorlardı. Köleci anlatımlar kölelerin damaklarına bir parmak bal çalmaktı. Âdem’in anlatılan hikâyesi içinde anlaşıldığı gibi Âdem toprağı ekip dikme ve inşaat işiyle uğraşıyordu. Bu kolektif bilgi nedenle Âdem kolektif bir alanın rahleyi tedrisatından geçmiş olmalıydı. Âdem kolektif bilinçli, diyalektik akılcı bir kişiliktir. Âdem kolektif alanın paylaşmacı, ortak tanıklık rahleyi tedrisatını; kolektif alan içinde öğrenmişti. Bu nedenle Âdem kolektif özne olarak toprağı ekip dikme işini de iyi biliyordu. Âdem öğretisi kendi kendisine belirsizce bir "özel mülkiyet anlayışı içinde tasvir edilir". Âdem hem kolektif özne olarak ne yapacağını iyi biliyor olarak davranır. Hem de söylem ve eylemleri sanki köleci alanı bilip tanıyan kişilerin aklına kılavuz gibi söylem ve eylem davranışlarının içindedir. Böylece Âdem sanki tutulması gereken bir yol olağanlığının düşünce ve eylem başlangıçları ile serüvenine başlar. Âdem özel mülkiyetli serüvenin temsilcisi ve tamah misyonlu tutum içinde olmanın vurgusuyla Âdem misyonu içinde kolektif alanlı ortaklaşmacılarla ortak miraslı söz ve eylem anlatımı pek görülmez. Âdem’in özel mülkiyet temsilcisi olmasını nereden çıkarıyorum? Âdem, kolektif kapasiteyle donanmıştı. Âdem kolektif alanın nesnel bilgi mirası yerine El öğretili vahiy mirasını ortaya koyuyordu. Ayrıca Âdem'in yalnız başına yaşam sürüyor olması kolektif alandan kopmanın yalnızlığıydı. Âdem yeryüzünde yalnız olmadığı halde Âdem’in yalnızlık gizemciliği Hava gibi eş yalnızlığı seremonisiyle açıklanıyordu. İşte bunları, kolektif alanı reddiyeci Âdem’in yeryüzündeki "bir tek insan" olmasındaki her bir anlatım motifinden çıkarıyorum. Kolektif alan sosyolojini içinde olup da sosyolojik yakınlık duymadan veya en azında siz birinin yakınlığı içinde olmadan onun yokluk kaybıyla ancak kendi yalnızlığınızı duyarsınız. Dahası Âdem ‘e yapılan insan tanımı söylem, Adem’in hem birilerine olan sosyolojik yakınlığının kanıtıdır. Hem Âdem’in ittifak aiti olduğunun bir başka kanıtıdır. Çünkü insan söylemi ilk kes totem meslekli ittifaklar içinde kullanıldı. İnsan söylemi ittifakın tanımı ve ittifakın dilidir. İttifak içindeki melezlere ittifakın inşacısı İlahlar insan demişti. Âdem için de El anlatıcıları "ve El insanı yarattı" diyordu. Anlatıcıların "yalnız insan" söylemli tanım içinde belirtikleri yalnızlık; Âdem'in içinde ayrıldığı "kolektif alan yalnızlığıydı”.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |