Yedi iklim dört köþeyi dolandým / Meðer dünya her tarafta bir imiþ. -Dadaloðlu |
|
||||||||||
|
Öyküde iki Hava ve iki tür yiyecek sunma seremonisi vardýr. Hava'nýn biri Adem'e Elma sunarken bir diðer Hava modeli Adem'e buðday sunar. Burada anlatýcý grubun kendisini erkek olan Adam þeklinde takdim ettiklerini unutmayýn. Eðer bir Hava bir Adam'a buðday sunuyorsa, bilin ki bu Hava buðday yetiþtiren Âdem grubunun Hava'sýdýr. Kendisine buðday takdim edilen Âdem de Totem yiyeceði elma olan, elma yetiþtiricisi grubun Adem'idir. Þimdinin dini söylemiyle bir totem grubun, baþka totem grubun elinde verileni yemesi ona dokunmasý günahtý haramdý. Totemi diliyle söylersek tabuydu. Yani yasaktý. Elma üreticisi grubun Hava'sý elinde elma yemek izolasyon kurallarý gereði çoban grup Adem'e ve çoban grubu Hava'larýna yasaktý. Buðday üreticisi tarýmcý bir Dumuzi elinde buðday veya diðer bir koyun üreticisi ikinci bir çoban grup Dumuzi‘nin elinde koyun ürünü yiyecekler yemek de Elma üreticisi Hava grubuna yasaktý. Yasaklar da anlaþýlýr bir totemi sosyolojik yasaktý. Öykü anlatýcýsý ve öykü dinleyicisi olan ittifak içindekiler, öykü içinde anlatýlan bir totem hafýzayla totemi bir tabunun yasak bilincine sahiptiler. Öykücüler o dönemde herkesçe bilinen bu sosyolojik geçmiþin tabusuna dayanarak hikâyeyi anlatýyordular. Herkes Adem'in elma yemekle ne yediðini, yani yasak elmanýn ne gibi bir anlama geldiðini biliyordular. Öykü ortak anýlý birleþme imiydi. Ýttifak içinde ve ittifaktan beri Âdem ve Adem'in buðday grubu ile diðer Yýlan grubu, Elma yetiþtiren totem grup, Marul grubu "Ýnsan adý almakla, insan olmakla" eþitleþmiþtiler. Totem dönem eksenli izole etnik ayrýþmalar Ýlah'tan olan, ilah melezi olan "insan" söylemli yeni bir anlam içinde "insan" söylemi de "izole" edilmiþti. Fakat ittifakýn El mülkü söylemli hikâye anlatýcýlarý, yeni bir hikâye ve yeni bir tabu ile ittifakýn kolektif alanýn da çýkmýþlardý. El mana anlayýþlý kurgucu anlatýcýlar, ön ittifaklý kolektif alaný, El mülkü yapacak olan zihniyetin öykücüleri ve anlatýcýlarýydý. Kolektif alaný El mülkü ya da özel mülk yapacak olan kurgucu öykü anlatýcýlarý, menfaatleri gereði öykü içine kodlayýp tuzaklama yapmakla uydurduklarý tabu sal söylemler ile ön ittifaktan çýkmalarý kolektif alana ihanetti. Tuzak kurucu göçer kurgucular; somut, gerçek baðlaþmalar üzerinde olan ittifakýn kolektif alan ölçülerine göre olan öyküyü kendilerine göre deðiþtirip ittifaktan ayrýlmakla kendileri azýtýp sapýtmýþlardý. Buna karþýn El anlayýþlý tuzak kurucular ittifaký kolektif alaný; azgýnlýk yolu, sapkýnlýk yolu diye kötülemiþlerdi! Yavuz hýrsýz ev sahibinin sesini bastýrmýþtý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |