Bilge kişi her şeye şaşan kişidir. -Andre Gide |
|
||||||||||
|
Geçiş dönemi isimli yazıma bakınız. Geçiş dönemi eski totem yasaları delme işiydi. İşte totem yasağı delme işi olan geçiş dönemi ritüelleri şimdi de köleci sisteme uyarlanıp söyleniyordu. Bu nedenle eski hafızada müktesebat olarak ne varsa bunlar köleci sisteme göre de izah edilip ikisi bir arada anlatılıyordu. Geçmişe ait totemi anlatılar şimdinin köleci sistemine masal gibi gelip “bunlar eskilerin masalı” denilerek tepki gösteriliyordu. Köleci geçiş ritüelleri korunan eski müktesebatlar nedenle, haliyle yeni anlatımı çarpıtan yansımalardı. Bu nedenle önceden doğadan yansımalarla ifade edilen isim vermeler şimdi de üreten totem meslekli isimlerin aynısı benzer biçimde köleci sistem içinde de zikredilen anlatım ve kalıplardı. Eskinin paylaşımcı zikir ve kalıpları, özel mülkiyetin paydaşlar tanımayan söylemi içinde hem güncel ve hem de gerçek bir anlam yansıması yapamıyordu. İşte bu nedenle köleci sistem içinde Yılan sembolü olan bir totem adımı, elma sunan Hava’yı, çoban veya tarımcı Âdem vurgusunu anlayamıyorduk. Bu anlatım durumu içindeki Hava, Âdem’i niçin kandırmıştı? Bunu anlamak pek olanaklı değildi. Oysa mülkiyetçi sistemle karartılan eski tarihi ortaya çıkarmakla şimdi biliyoruz ki totem tandanslı (salınımlı) eski ritüeller; özelleştirilen mülkün mana anlayışına göre korunan ve değiştirilerek anlatılan söylemdi. Meyve yetiştiricisi Hava grubunun totem yiyeceği Elma, totem yasalara göre tarımcı grup Âdem’e yasaktı. Aynı şekilde tarımcı grubun elinin değdiği ve tarımcı grubun yetiştirdiği buğday da Hava grubuna yasaktı. Oysa tapınak antlaşmasına göre ki burada bu ittifakı en çok isteyen ve totem ismi yılan olan gruptu. Yılan doğada gözlemlenen özelliğiyle sessizce avına yaklaşıp sessizce av yapmanın ifadesiydi. Totem avcılar yılanın bu hususiyetini kendilerine yansıtan bir anlamla kendilerini atfettiler. Diğer grup totemiler de bu yılan gibi sesiz tehlike olan yamyam grubu da bu isimle kendi aralarında biliyorlardı. Totemi anlamlı ve yamyam dönemli yılan söylemi köleci hikâye anlatımı içinde totemi anlam dışında köleci bir ifade ile sinsiliğin, aldatmanın, tuzak kurmanın mana taşıyıcısı olmuştu. Ara bozucu olmuştu. Bir de köleci hikâye anlatımı içindeki yılan, Âdem ile Hava arasında fesat çıkardığına göre yılan; ilahi kurulun aldığı ittifak hükmünü, yerine getirici bir rol üslenmiş olmayı zımnen ifade ediyordu.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |