Uygarlýk, gereksiz gereksinimlerin, sonsuz sayýda artmasýdýr -Mark Twain |
|
||||||||||
|
“Dil aklýn ayak izleridir.” Francis BACON Dilin dört temel beceri alaný vardýr. Bunlar; konuþma, yazma, okuma ve dinlemedir. Bir dilin öðretilmesinde ve bu dili etkili biçimde kullanmada bu dört unsur birbirini tamamlar. Ýnsanlar konuþarak ve yazarak anlatýr; okuyarak ve dinleyerek de anlarlar. En önemli beceri hangisidir diye sýralamaya girmek istersek çeþitli durumlar karþýsýnda çeþitli tanýmlamalar yapmak zorunda kalýrýz. Ancak þunu herkes kabul eder ki konuþma, hayatýmýzda en fazla kullandýðýmýz beceri alanýdýr. Konuþma üzerine yazýlmýþ bir çok kitap ve yapýlmýþ bir çok uygulama ile çalýþma vardýr. Hangilerinin daha baþarýlý ve faydalý olduðundan çok, biz neler yapabiliriz sorusu daha önemlidir. Hitabet, Yunancasý ile Rhetoric, bir diðer ifadesi ile ise Güzel Konuþma Sanatý. Ýnsaný diðer canlýlardan ayýran en temel özellik onun düþünebilen ve konuþabilen bir canlý olmasýdýr. Konuþma bir diðer ifadesi ile de düþüncenin hareketidir. Burada genelin içinde küçük bir ayrýma gitmek gerekir. Çünkü her konuþan düþünemez; her düþünen de konuþamaz. Toplumsal ve bireysel yaþayýþ ve alýþkanlýklar, baskýlar ve özgürlükler… sonucu, toplumlarda dönem dönem konuþmaya, fikirleri açýklamaya, yeni fikirlerin tartýþýlmasýna önem verilirken kimi zamanlarda ise susmaya, düþünceleri gizlemeye önem verilmiþtir. Bu anlayýþ ve uygulamaya Türk toplumunda da rastlanmaktadýr. Ata sözlerimiz ve deyimlerimiz bunun en güzel örnekleri ile zengindir. Örneðin; “Söz gümüþse sukut altýndýr.”, “Doðru söyleyeni dokuz köyden kovarlar.” , “Dilini tut danayý güt.” Belki de en güzeli þudur: “Hayvanlar koklaþa koklaþa, insanlar konuþa konuþa anlaþýr.” Kimi susmayý kimi konuþmayý vurgular ve öðütler. Zamanýnda konuþturulanlar konuþmayý öne çýkarýr; zamanýnda susturulanlar ise sessiz kalmayý, “Bana dokunmayan yýlan bin yaþasýn.” anlayýþýný devam ettirirler. Descartes, “Düþünüyorum, öyleyse varým.” derken düþüncenin önemini vurgular. Yunus Emre ise; Sözünü bilen kiþinin Yüzünü að de bir söz Sözünü piþirip diyenin Ýþini sað ede bir söz Söz ola kese savaþý Söz ola kestire baþý Söz ola aðulu aþý Bal ile yað ede bir söz Kiþi bile söz demini Demeye sözün kemini Bu cihan cehennemini Sekiz uçmað ede bir söz. diyerek düþünerek söylenen sözün önemini çok sade bir þekilde dile getirir. Ýnsanoðlu konuþmak zorundadýr. Konuþma, düþüncenin serbestliðini kazanmasýdýr. Ýnsan da düþünen olduðuna ve düþüncenin dýþarýya vurumu sözle olduðuna göre düþüncelerini belli bir akýþ içinde dýþa vurmak zorundadýr. Ýnsan ancak konuþarak insan olma özelliklerini devam ettirebilir. “ Geleceðinizi berbat etmemesi için, konuþmanýzý bir parça düzeltin.” Shakespeare Ahmet Çaylar 26/06/2006
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Ahmet Çaylar, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |