Yaşam hoştur, ölüm rahat ve huzurludur. Zor olan geçiştir. -Asimov |
|
||||||||||
|
19. yüzyıl halk şiiri, divan şiirinden etkilenilen bir geçiş dönemidir. Bu dönem şairlerinin ortak özelliği, halk şiiri özelliklerini taşıyan şiirlerde dilin biraz daha ağır olması, söz sanatlarının kullanılması, aruzun ahenk özelliklerinin etkisinde kalınmasıdır. Bayburtlu Zihni, Bayburt’ta doğmuş, öğrenimini Erzurum ve Trabzon’da yapmıştır. İyi bir medrese eğitimi alan Zihni’nin gerçek adı Mehmet Emin’dir. İstanbul’da 1815-1825 yılları arasında Mustafa Reşit Paşa’nın divan katipliğini yapmış, Anadolu’da çeşitli memurluklarda bulunmuştur. 1828 yılında Bayburt’a döndüğü zaman Doğu illerimizin bir kısmının Rus istilasına uğradığını ve Bayburt’un da bu istiladan nasibini aldığını görmüş, perişan olan ve yurtlarından uzaklaştırılan memleketinin haline çok üzülmüş ve çok iyi bilinen şu şiirini yazmıştır: ‘ Vardım ki yurdundan ayağ göçürmüş Yavru gitmiş ıssız kalmış otağı Camlar şikest olmuş , meyler dökülmüş Sakıyler meclisten çekmiş ayağı Hangi bağda bulsam ben o merali Hangi yerde görsem çeşm-i gazali Avcılardan kaçmış ceylan misali Kaçmış dağdan dağa yoktur durağı Laleyi sümbülü gülü har almış Zevk u şevk ehlini ah u zar almış Süleyman tahtını sanki mar almış Gama tebdil olmuş ülfetin çağı Zihni derd elinden her zaman ağlar Vardım ki bağ ağlar bağıban ağlar Sümbüller perişan güller kan ağlar Şeyda bülbül terk edeli bu bağı. Divan şiiri mazmunlarından ve Osmanlıca terkiplerden yararlandığı bu şiirinde Zihni, sembolik ifadeler kullanmış, alegorilere başvurmuştur. İşgal sonrası Bayburt’a dönen şair daha sonra hacca gider, Mısır’a , Akka’ya ; Doğu’yu ve Karadeniz’in bazı bölgelerini dolaşır. Şiirlerinde İstanbul’un Abdülmecid Han devrinde yaşamış efendi, nazik, olgun ve asil havası vardır. Onun tanınmasında ve sevilmesinde en çok koşmaları etkili olmuştur. Ah elinden zülfü kemendim benim Müjgan değdi sinem yaralandı gel Günbegün artmakta derd ile gamım Uç verdi yaralar sıralandı gel Gamdan hisar oldu meskenim yurdum Tükenmez avazım okunmaz virdim Üç değil beş değil yüz oldu derdim Yüklendi gam yüküm kiralandı gel Zihniya tekin dur haftada ayda Sevip ayrılmada ne buldun fayda Azrail göğsümde canım hey heyde Gözlerimin akı karalandı gel Divan şairi olmayı çok isteyen şairin ‘Divan ‘ adlı bir eseri, ‘Sergüzeştnâme ‘ adlı bir mesnevisi vardır. ‘Kitab-ı Hikaye-i Garibe ‘ uzun soluklu bir düzyazı çalışmasıdır. Bayburtlu Zihni’den söz etmişken hicivlerinden söz etmemek ona yapılmış büyük bir haksızlık olur. Haksızlığa tahammülü olmayan şair, taşlamalarında ve toplumsal eleştirilerinde diğer şiirlerinde olduğu kadar nezaketini korumaz. Asalak tipler, rüşvet, yolsuzluk, memuriyet yaptığı günlerde karşılaştığı olumsuzluklar karşısında susmaz. Acımasız ve açık sözlüdür. 1859 yılında memleketi Bayburt’a dönerken Trabzon civarındaki Olasa köyünde ölmüştür. Katip sen yaz, seba sen de kerem kıl Götür arzıhalim yare tez elden Naziktir efendim, nezahetli bil Gönderelim o dildâra tez elden Katip çok uzatma harfi , imlayı Hemen yaz , derdime iste devâyı Kerem et bekletme bâd-ı sabayı Azmeylesin o didâra tez elden Hasretli dîdeme nem mi gönderir Hicran mı gönderir gam mı gönderir Kendi gelir yâ merhem mi gönderir Zihni, zahm-ı dil-i zâre tez elden Bayburtlu Zihni
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hilâl Erboyacı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |