..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yalnızca sevgiyi öğret, çünkü sen osun. -Anonim
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Doğa ve Dünya > Şevket Başıbüyük




8 Şubat 2012
Çınar  
Şevket Başıbüyük
“Çınar” sözcüğü sizlere neleri hatırlatır? Tevfik Fikret’in “Çınar” adlı şirini mi? Tevfik Fikret, ne murat etmişti bu şiirde bilmem ama bizim Orduzu’daki çınarı her gördüğümde, gayrı ihtiyarı Tevfik Fikret’in o meşhur “Çınar” adlı şiirin bazı mısraları dilime dolarım; “Enli, boylu, vakûr. /eğilmemiş, mağrûr/ Koca bir gövde; belki altı asır,/Belki ondan da fazla, dalgın, ağır,/Kaygısız bir ömür sürüp gelmiş;”… Aslında şimdi; “Söyle ey çınar… Seni kim şimdi bağlayıp saracak?” yerine “Söyle ey Şevket… Senin gözyaşlarını şimdi kim silecek?” diyerek bir köşeye çekilip gizli gizli ağlayasım geldi…


:BBAI:
ÇINAR

“Çınar” sözcüğü sizlere neleri hatırlatır?

Tevfik Fikret’in “Çınar” adlı şirini mi?

Hani okullarda bizlere ders olarak ezberletilen şiir…

Ama “Çınar” denilince benim aklıma Malatya Orduzu Çarşıbaşı’nda bulunan çınar gelir….

Tevfik Fikret, ne murat etmişti bu şiirde bilmem ama bizim Orduzu’daki çınarı her gördüğümde, gayrı ihtiyarı Tevfik Fikret’in o meşhur “Çınar” adlı şiirin bazı mısraları dilime dolarım; “Enli, boylu, vakûr. /eğilmemiş, mağrûr/ Koca bir gövde; belki altı asır,/Belki ondan da fazla, dalgın, ağır,/Kaygısız bir ömür sürüp gelmiş;”…

Tevfik Fikret bu teşbihle belki de Osmanlıyı anlattı ama bu ifadeler tamı tamına bizim Orduzu’daki çınara da uyum sağlıyor…

Malatya Orduzu Çarşıbaşı’nda bulunan çınarı ilk gördüğümde ilkokul ikinci (ya da üçüncü, belki de dördüncü, hatta beşinci bile olabilir) sınıf öğrencisiydim…

“İlkokul öğrencisiydim”, derken siz, sakın beni bir ilkokul öğrencisi gibi düşünmeyiniz çünkü ben ilkokulu, bir ilkokul öğrencisinin bulunması gereken yaşta okumadım…

Yani önlük giyen bir delikanlı düşünün, ya da kara cübbe giyen bir imamı…

İşte öyle bir önlüğüm vardı benim. O önlüğü, okul bitene kadar giyeyim diye babam birkaç numara büyüğünden almıştı…

Çınar’a gezmeye giderken sınıfça, benim üzerimde o malum önlük vardı…

Yani yoksulluk, biraz da görgüsüzlük vardı… Tıpkı ‘Yeşilçam’ filmlerindeki aktris gibi…

Doğrusu çınarı sevmiştim, ya da çınarda yaşadıklarımı…

Çınar benim gözümde hala yıllar öncesi çınar, daha doğrusu öyle biliyordum. Ama birkaç yıl önce yeniden onu gördüm. Özlemiştim, hafızımda hala el değmemiş bir mekân olarak duruyordu…

Gidip yeniden gördüğümde Çınar’ın bulunduğu mekân değişmişti, daha önce patika bir yol şeklinde gidilen çınar yolu şimdi ‘NATO yolu’ gibi işliyordu. Civardaki yeşillikler bile eskisi gibi canlı ve albenili değildi. Çınardaki çeşme de eskisi gibi akmıyordu. Koca çınarın köklerini bir serum gibi besleyen dere/çay bile değişmişti… Kısacası çınar tüm çevresi değişmişti, doğallığı kalmamıştı. Sanki bir hoyrat el girmiş yüreğini alıp götürüvermişti çınarın. Daha önceleri pek bilinmeyen ve gizemliliğini koruyan çınarın mahremiyeti kalmamış, sırrı, gizemliği uçup gitmişti…

Belki inanmazsınız ama ben de Tevfik Fikret gibi; “Söyle ey çınar, bağrın/Hangi odlarla yandı? Hangi siyah/Kurt içinden kemirdi? Hasta, tebâh,/Seni kim şimdi bağlayıp saracak?/Kim şifalar verip de kurtaracak?” şeklinde haykırmak istedim…

Lakin haykıramadım, sustum…

Sustum ve yanımda getirdiğim yemekten yemeye başladım.

Bir taraftan yemek yerken refakatçimle diğer taraftan gelip-geçenlerin yılan bakışlı gözleminde bir şey anlayamadım, yemeğin tadını dahi duyamadım. Eskisi gibi yani yıllar öncesi gibi üzerimde imam cübbesi benzeyen ünlük yerine gayet çağdaş bir elbise vardı ama ben o zamanki kadar şen ve şakrak değildim. Daha doğrusu ben, o eski ‘BEN’ değildim tıpkı çınarın o eski çınar olmadığı gibi…

Aslında şimdi; “Söyle ey çınar… Seni kim şimdi bağlayıp saracak?” yerine “Söyle ey Şevket… Senin gözyaşlarını şimdi kim silecek?” diyerek bir köşeye çekilip gizli gizli ağlayasım geldi…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın doğa ve dünya kümesinde bulunan diğer yazıları...
Tarihe Yoculuk
Malatya
Zulme Sessiz Kalanlar Zulme Uğradılar…
Malatya Asimile mi Oluyor
Orduzu İlçe Olur Mu?
Nevruz Ateşi
Malatya"da Yeşil Kuşak Projesinin Off The Record Hikâyesi
"Maranki" mi Dediniz…

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bir "Şişirme Duası" Hikâyesi
Kınıfır Bed Renk Olursa…
"Şişirme Duası"
Kitap Okumak Eğlenceli Bir Eylem…
Sağır Kaplumbağa
Dicle Kıyısında Bir Mağara Kent
Tasalanma Ey Reis!..
Piyerloti
Beydağı"na Kar Düştü
Akabe

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Cennet Gülleri [Şiir]
Tüm Türkiye Üşüdü Koca Reis [Şiir]
Tüm Türkiye Üşüdü Koca Reis [Şiir]
Çocukluğum [Şiir]
Duvardaki Saat [Şiir]
Olma Geveze [Şiir]
Özgürlük [Şiir]
[Şiir]
Bizim Kadir de Ehliyeli Olunca… [Öykü]
Vay Sözüm Vay… [Öykü]


Şevket Başıbüyük kimdir?

Edebiyatın karın doyurmadığını bile bile aç kalma pahasına yazmaktan imtina etmeyen, hayal gücünden çok izlenim ve gözlemlerini yazmaktan büyük keyif alan, yazarken adeta orgazım olan sıradışı bir yazar

Etkilendiği Yazarlar:
Roman, Hikaye, Şiir, Biyografi, Gezi


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Şevket Başıbüyük, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.