..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Kürtaj sadece kendileri bir zamanlar doðmuþ insanlar tarafýndan savunuluyor. -Ronald Reagen
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Roman > Fantastik Roman > Ömer Faruk Hüsmüllü




4 Ekim 2012
Usta Bir Kalemden Maðaranýn Kamburu Eleþtirisi  
Ömer Faruk Hüsmüllü
Romaný okuyup bitirdikten sonra þöyle bir düþündüm. Eserdeki maðara bir bakýma dünya, bir bakýma da insanýn kendisidir. Kat kat aþaðýlara inerek kötülüklere gark olmasý, Kur’aný Kerim’in ifadesiyle “esfeli safilin” olmasý kiþinin kendi elindedir. Yazarýn, büyücünün aðzýndan söylettiði gibi; “Karanlýk da ýþýk da insanýn ruhundadýr” (s. 13); “Akýl hep iyi, güzel, doðru ve yararlý olaný bulmaz; bunlarýn tersi de aklýn ürünüdür” (s. 48)...


:AIBJ:


Hasan KALLÝMCÝ(*)

Maðaranýn Kamburu, bir roman. Ömer Faruk HÜSMÜLLÜ’nün Memleketimin Delileri ve Nifak adlý romanlarý da mevcut. Ayrýca Oruç Baba’dan Aforizmalar adýnda, kendi öz deyiþlerinin yer aldýðý bir kitabý daha var. Yazar, sað olsun dört kitabýný da imzalayýp göndermiþ. Önce Maðaranýn Kamburu adlý eserini okudum. Bu yazýmda bu roman ile ilgili düþüncelerimi sizlerle paylaþacaðým.

Ýlk bakýþta eserin konusu basit gibi görünür. Annesi, babasý tarafýndan, gözlerinin önünde öldürülen ve yetiþtirme yurtlarýnýn olumsuz ortamlarýnda yaþamak zorunda kalan bir çocuðun ruh dünyasý menfi olarak etkilenmiþ; o çocuk kötülükler düþünen ve planlayan bir canavar olmuþtur. Çok katlý ve korku veren bir maðarada yaþayan yaþlý ve sýrtýnda kamburu bulunan bir büyücüyü sýk sýk ziyaret ederek onunla konuþmaya baþlar; ona planladýðý kötülükleri anlatýr. Eser, baþtan sona büyücü ile o kiþinin diyaloglarý þeklindedir. Romanda adý bile verilmeyen o kiþi, önce hanýmýný öldürmek ister; bu arada kendisinden çok genç bir sevgili edinir. Hanýmýný intihara sürükler. Daha sonra bir baþkasýyla iliþkisi olduðunu tespit ettiði sevgilisini de öldürür; cinayeti öyle planlar ki kýzýn sevdiði genç, katil zanlýsý olarak tutuklanýr ve o da intihar eder. Romanýn kötü karakteri, giriþtiði iþlerde iflas edince alacaklýlardan ve mahkemelerden kaçmak için maðaraya sýðýnýr; orada da büyücüyü öldürür. Artýk büyücünün yerine geçerek maðarada yaþayacaktýr fakat sýrtýnda iki kamburun çýkmakta olduðunu fark eder.

Roman, iki kiþinin diyaloglarý þeklinde yazýlsa da iyi kurgulanmýþtýr; okuyucudaki merak unsuru hep canlý tutulmuþtur. Dil yalýndýr; ifade hiç aksamamaktadýr. Eserde sürçen, “Yerinde kullanýlmamýþtýr.” denilebilecek tek kelime ve cümle yoktur. Diyaloglar çok canlýdýr. Kötü karakterin büyücüyü her ziyareti ayrý bir bölümde verildiði ve macera bu ziyaretlerde akýcý bir þekilde iþlendiði için diyaloglar sýkýcý gelmemektedir.

Romaný okuyup bitirdikten sonra þöyle bir düþündüm. Eserdeki maðara bir bakýma dünya, bir bakýma da insanýn kendisidir. Kat kat aþaðýlara inerek kötülüklere gark olmasý, Kur’aný Kerim’in ifadesiyle “esfeli safilin” olmasý kiþinin kendi elindedir. Yazarýn, büyücünün aðzýndan söylettiði gibi; “Karanlýk da ýþýk da insanýn ruhundadýr” (s. 13); “Akýl hep iyi, güzel, doðru ve yararlý olaný bulmaz; bunlarýn tersi de aklýn ürünüdür” (s. 48)...

Ömer Faruk Bey’in, bir felsefeci olmasý, özellikle büyücünün -aslýnda bir büyücü deðil bilgedir- ifadelerinde kendini göstermektedir. Diyaloglarda yerli yerine oturan, patenti yazara ait olan özdeyiþler, okuyucuyu düþünmeye sevk etmektedir. Ýþte birkaç örnek:

“Yanlýþlarýmýzýn ýþýðý doðrularý aydýnlatmaya yeterlidir.” (s. 36)

“Ýtiraf ettiklerimiz hep küçük günahlarýmýzdýr, büyüklerini hep kendimize saklarýz.” (s. 39)

“Yaþam; tekrar olmayan, bir defa sahnelenen komik bir tiyatro eseridir. Seyrettin, bitti. Gülmediysen kabahat kimin?” (s.48)

“Bir insanýn yaþamdan bekledikleri ne kadar çoksa ömrü de o kadar uzun olur. Yapacaðý iþi olanýn ölmeye zamaný yoktur.” (s. 54)

Maðaranýn Kamburu’nda, kötü ruhlu bir insanýn þahsýnda iyilikler, güzellikler anlatýlmaktadýr. Bu anlatýþ, özümüze, kültürümüze, inancýmýza, insanlýða uygundur. Bu eser; okunmalýdýr, okutulmalýdýr, anlatýlmalýdýr. Ýdeolojik amaçlarla þiþirilen ve ödüllendirilen nice eserden kat be kat üstündür. Senaryolarý yazýldýðýnda tiyatro eseri olarak da temsil edilebilir, filmi hatta dizi filmi de yapýlabilir. “Kallimci, abartýyorsun!” diyenleri, Maðaranýn Kamburu’nu okumaya; eserle ilgili düþüncelerini insanýmýzla paylaþmaya çaðýrýyorum. Tabii bu arada Ömer Faruk Hüsmüllü Bey’i de edebiyatýmýza böyle bir eser kazandýrdýðý için tebrik ve teþekkür ediyorum.

(Kitabýn temin adresi: ofh1952@gmail.com)

**

(*)Hasan Kallimci Kimdir?

1949’da Sarayköy’de (Denizli) doðdu. Masal, hikâye, roman, þiir, mani, tekerleme, bilmece, tiyatro eseri, efsane ve destan gibi edebiyatýn her dalýnda eserler vermiþtir. Gençler ve daha üst yaþtakiler için hikâye roman tiyatro, þiir, araþtýrma dallarýnda (13 kitap) olmak üzere toplam (95) kitap neþretmiþtir. Halen mahallî gazete ve sitelerde de yazýlar yazmaktadýr.

www.hasankallimci.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn fantastik roman kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Bir Edebiyatçý Gözüyle Maðaranýn Kamburu - Yorum: 4
Bir Felsefeci’nin Kaleminden Maðaranýn Kamburu – Yorum: 6
Maðaranýn Kamburu
Maðaranýn Kamburu Romanýna Yönelik Okuyucu Yorum ve Eleþtirileri
Maðaranýn Kamburu Romanýna Yönelik Okuyucu Yorum ve Eleþtirileri - 2
Maðaranýn Kamburu Romanýna Yönelik Okuyucu Yorum ve Eleþtirileri - 3
Maðaranýn Kamburu P - Kitap Yayýnlarýndan Çýktý

Yazarýn roman ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ücretsiz Kitap Daðýtabileceðim Ýstanbul’da Bir Mekan Arýyorum
Dönemeyen Bir Dönme Dolap - 35 Son Bölüm
Memleketimin Delileri - 2
Memleketimin Delileri - 1
Dönemeyen Bir Dönme Dolap - 33
Bir Romanýn Anatomisi: Maðaranýn Kamburu
Dönemeyen Bir Dönme Dolap - 34
Bir Aný Defteri Buldum - Roman
Köpeðin Adý Badi - 80 (Son Bölüm)
Demokratik Deliler Devleti - 37 (Son Bölüm)

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Siyasi Taþlama: Neþezâde - 2 [Þiir]
Siyasi Taþlama: Karamsarzâde [Þiir]
Kusurî"den Týrtýklama [Þiir]
Zam Zam Zam... [Þiir]
Týrtýklama (Kazak Abdal'dan) [Þiir]
Yoklar ve Varlar [Þiir]
Ýstanbul,sana Âþýk Bu Kul [Þiir]
Âþýk Dertli"den Týrtýklama [Þiir]
Namuslu Karaborsacý [Þiir]
Dostlarým [Þiir]


Ömer Faruk Hüsmüllü kimdir?

Uzun süre Oruç Yýldýrým adýný kullanarak çeþitli forumlara yazý yazdým. Ýddiasýz iki romaným var. Çok sayýda siyasi içerikli yazýya ve biraz da denemelere sahibim. Emekli bir felsefe öðretmeniyim. Yazmaya çalýþan her kiþiye büyük bir saygým var. Çünkü yazýlan her satýr ömürden verilen bir parçadýr.

Etkilendiði Yazarlar:
Az veya çok okuduðum tüm yazarlardan etkilenirim.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Ömer Faruk Hüsmüllü, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.