..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Ýnsan bir küçük dünyadýr. (Mibres Kosmos) -Demokritos
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Söyleþi > Hamdiye Hatipoðlu




20 Kasým 2022
Ya Maymunlar Ýnsanlardan Geliyorsa  
Evrimleþmiþ bi sapiens ve ortak atalar vs...

Hamdiye Hatipoðlu


Ýlahi dinlerin ortak kabülü , insanlýðýn ilk atasý ADEM.. Evrimleþen insanýn yolculuðuna dair. Darwin düþüncede ki evrimden biraz farklý olarak bir bakýþ açýsý benimkisi. Bir varsayým. Yanýlgý da sözkonusu olabilir. Düþünmemi saðlayan bir olgu.


:IDA:
Günümüze evrimleþen insan, kimbilir hangi aþamadan geçti. Boyut deðiþtirene kadar bu sürer gider herhalde...✨

Beni bu düþünceye sefk eden Kur'an ayetindeki þu cümleler aslýnda:
""Sizden Cumartesi yasaðýný çiðneyenleri elbette biliyorsunuz. Onlara "Aþaðýlýk maymunlar olun" dedik."" BAKARA/65

Kuran'da ademin yaradýlýþý, onun topraktan ve sonraki yaradýlýþlarýn bir (nutfeden) sývý, meni den yaratýldýðýna dairdir. Bilimin evrim geçiþlerini okuduðumda maymunlarla ortak atanýn olduðu araþtýrmalarý mevcud.
Ýnsanlara ibret için maymun ve domuza dönüþmesinden bahseden bir ayet'i düþünüyorum þuan.

O hayvanlarýn ilk oluþmasýnýn sebebidir belki. Þimdiye kadar hiç bir ilahiyatçýnýn yada bu ilimle uðraþanýn bir makalesine rastlamadým. Ýlim adamý hep sorgulamalý bence. (Yanýlsa bile)
Maalesef bizde hep ezbere eðitim sistemi, sormaktan korkutulan bir zihniyet ve geleneksel yapýda bir din bakýþ açýsý olduðu için, ilerlemek olanaksýz gibi.

(-Domuzla ilgili olan ayet : Maide/60--)
Bir de domuzun haram olmasý konusu var. Ýnsanla benzer yönleri var domuzun, insana kalp nakli yapýlacak kadar. Belki dedim o yüzden haram.
Ýnsandan ceza yollu da olsa türemiþ 2 hayvan maymundan sonra domuz olabilir mi??
Gorillerin vidyolarýný inceledim, insan hareketlerini anýmsatmasý verdikleri tepkiler yine böyle bir ihtimali düþündürttü bana. Yanýlýyor olabilirim bununla ilgili karþýt düþünceleri de dinlemek isterim. Varsayým olan benim kendi kanaatim . Bunu yirmi yýlý aþkýn okuduðum Kur'an ayetiyle düþündüm. Sonra dedim neden olmasýn.
Günümüzde insan görünümlü hayvan gibi davranan (vahþi) türler, haberlerde ve bulundumuz yerde, trafikte hastanede, parkta, okul da, karþýlaþtýðýmýzda tuhaf olmuyormusunuz?
Bu nasýl insan (homosapien) nasýl böyle yapar. 🤦🤔🫣Hayvanlara tecavüzden tutun bir sürü tuhaflýklar.. belki de yine ayetteki gibi ceza alýp böyle davranýþlar sergiliyor olabilirler. Bazýlarýnýn suretleri bile andýrýyor. Yüzlerine dikkatli bakarsanýz ne demek istediðimi idrak edersiniz.

Konumuza tekrar dönüþ yaparsak 🤓Ýnsanýn maymundan geldiðini düþünen bir kesim var zaten. (Ne kadar ortak atasý vs. dense bile sonuçta, evrimleme sürecini tanýmýnýn baþka mealidir bu.)
Ya maymunlar insanlardan geliyorsa, ve bu süreç kesintisiz devam etmekteyse ...🙄🫠😁😁neden olmasýn 👁️👃👁️

Bir Vikipedi bilgisi de þurada dursun.
Ýnsan; geliþmiþ aletlerin, kültürün ve dilin geliþimini saðlamýþ büyük ve karmaþýk beyinleri ile öne çýkarak yeryüzündeki en baskýn tür hâline gelmiþ, bipedal bir primat ve günümüzde Homo cinsinin hayatta olan tek türü.
Evrim teorisi doðal seçilim yolu ile ortak atadan evrildiðini savunmaktadýr. Charles Darwin bu teoriyi ortaya koyduktan sonra bu teorisini destekleyen pek çok kanýtta o dönemde sunmayý baþarmýþtýr.
🌿....... okuduðunuz için teþekkürler.....🌿

.Eleþtiriler & Yorumlar

:: Ya Maymunlar Ýnsanlardan Geliyorsa
Gönderen: Bayram Kaya / /Türkiye
29 Nisan 2023
Merhaba Yumurtlayanlar tavuktan gelmediði gibi, insanlar da maymundan, maymunlar da insandan gelmezler... Maymundan geldik söylemi, memeliler emzirir. Emzirenler yavrulayanlardan evrimleþmiþlerdir gibi abuk sabuk söylemli genel yargýlardýr. Bu tür genelleme söylemler bilgi sahibi olmadan, tarihselliði bilmeden, fikir sahibi olmanýn tipik tezahürleridirler. Örneðin Ekidne gibi bir hayvandaki baðýrsaklar, idrar yolu ve cinsel organ ayný çýkýþa baðlanmýþ olmakla tek deliklidir. Ha keza ornitorenk gibi. Tekdelikli özellik bir yana, tekdeliklilik enerji saðlama ve enerji tüketim baðlamýndakii çýkarýmla tasarruflu bir davranmýþa da benzer. Ýþin tuhafý emziren bir memeli olan ekidne yavrulamaz. Yumurtlar. Oysa bizim gördüðümüz emziren memeliler hep yavrular! Oysa yumurtlayan tavukta olduðu gibi emzirmezler. Nasýl yavrulamak memeli olmak demek deðilse, yumurtlar olmak ta memesiz olmak demenin koþullanmasý deðildir. Doða birikimli çevre içindeki çeþitliliklerde selksiyon yapmanýn olabilirlikler evrenidir. Bunun gibi akýl almaz denli bir kaç özellikler taþýyan binlerce örnek var. Bunu niye anlattým. Bilgi aktaran düþünen ortak hayalimizde "bir ortak ata tasavvuru" oluþsun diye. iþte maymunumsular denen goril, þempanze, þebek, insan, vs. EKÝDNE GÝBÝ KÝMÝ ÖZELLÝKLERÝ BÝR ARADA TAÞIYAN simiyen denen BÝR ORTAK ATADAN GELÝRLER. Þempaze maymun deðil, simiyenlerdendir. Ýnsan maymun deðil simiyenler grubundandýr. Simiyen ortak ata dediðimiz þimdi hayatta olmayan özel bir tür olan maymundur. Aslýnda geriye doðru gittiðimizde þu maymundur diyeceðimiz bir olgu da göremezsiniz. Yani geriye doðru gidildiðinde tavuk gibi yumurtlayan ama emzirmeyen, inek gibi emziren ama yumurtlamayan bir tür de bulamayýz. Ancak ekidne gibi þimdiye göre garip türler ve bu türlerden evrimleþen çeþitlilikler buluruz. Ortak ata tanýmý yakýnsak zaman içinde daha çok %98 varan biyolojik özellikler geçiþenliðiyse de kültürel özellik geçiþmesi daha az orandadýr. Bu nedenle biyolojik insanýn çoðu ortak ata sosyolojileri (kültürleri) simiyenlerle en az benzeþirken, biyolojik benzerlik en yakýnsaklýktýr. Domuzun ortak ata benzerliði çok uzak (ýraksak) geçmiþtir. Ama bu ýraksaklýk biyolojik benzerliði kökten yok etmez. Bir kýsým kalp nakli yatkýnlýðýný burada aramak mantýklý olacaktýr. Ortak ata ne insandýr, ne þempanzedir, ne kapuçin, ne tamarin ne marmoset simiyensilerdirler vs. Okunan yazý içinde insan kavramý da kusurludur. Ortak atadan gelen insan daha çok biyolojik insandýr. Oysa bugün bizim vurguladýðýmýz "insan olmak, insanilik" gibi kavramlar biyolojik deðil "kültür insanýdýr". Uygarlýklar kuran kültür insanýdýr. Kültür, doðada saðlasan olan izole yapýlý yapý içinde izole totem süreçlerle baþlar. Ýzole olmanýn tamamen ayrýþmayý öngörür. Detaya girmeyeceðim o koþullarda yalýtýma olmak doðru ve haklý bir kültür nedendir. En karakteristik ayrýþmacý ve yalýtýma kültüründen birisi "izole yapý dýþýndaki hemcinsler gibi olmama kuralýydý. Bir diðer kültür, onlara benzememekti. Yine bir baþka kültür onlara dkunmamaktý. Onlarýn elinde yememenin" tabularýdýr. Bugünkü dinlerin temeli "onlara benzemeyin ya da Yahudilere, Nasranilere benzemeyin, onlarý dost edinmeyin" gibi söylemler izole dönem kültüründen gelen güncel cari tutumlara göre söylenmiþ yorumlardýr. Yine erken dönem kültürünün dokunmama yasaðý cinsel dokunmamayý da içerir. Güncel dinlerin dokunmama yasaðýný "iman etmedikçe onlarla evlenmeyin yalýtýmýna dönüþmüþtür. Yine totem dönemin kardeþler dýþýndakilerin elinde verileni yemeyin söylemli kültürü dinlerin "Allah adýna kesilmeyenleri yemeyin" izolasyonunlu kültüre dönüþmüþtür. O dönemdeki kardeþ söylemi asla biyolojik ana baba tanýmlý söylem deðildir. ÝZOLE yapýlý DOKUNULABÝLÝR TOTEM KÜLTÜR KARDEÞLÝÐÝDÝR. Yine dinler de "mümin mümnin kardeþidir" der. Biyolojik kardeþlik olmayan izole yalýtým iþini dinler "mümin kavramý içine" gizler. Totem kardeþliðin "ortak paydaþlý tutumunu" dinler "müminin malý mümine helalir" diye tanýmlayýp inanç içinde yalýtýr vs. Günümüz kültürü, hemcinslerin ortak bir totem kültürden neþet etmiþtir. Ama ortak kültüre doðru gittikçe mümin diyen, münafýk diyen, kafir diyen "izole bir kültür" bulamazsýnýz. Ortak bir ata kültüründen geldiðimiz halde dini eksenle izole olmuþ bir kültür bulamazsýnýz. Totem izolasyon dini veya inanç eksenli deðildi. Aksine kýt kaynaklý bir çevredeki doðal arzlara ulaþmanýn kýt saðlatmasý gibi, ulaþýp iletiþebilirlik gibi nesnel somut eksen nedenle bir izolasyondu. Sürü davranýþý dýþýnda türümüz için kültür kavramý pek pek ortak atadan gelmez. Biyolojik insan tanýmý biyolojik benzerliklerle ve biyolojik benzerli yetileriyle ortak atadan gelmiþliktir. Bir virüsün bile "hayatla, bizimle ortak ata kökeni vardýr. Bir virüs insan DNA sýna, kendi DNA sýný ürettirir. Çünkü virüs DNA sý da insan DNA sý da bilumum hayatlarýn DNA sý da ayný kökten gelen evrimleþmelerle çeþitliliktir. Ýnsan kolektif bilinciyle; kolektif üretim iliþkisiyle, kolektif kapasite kullanýmý gibi toplumsal özellikleriyle kendisinden sonrasýna "ortak bir ata" olabilir. Ortak ata asla ardýllarýnýn ne kendisi ne de kültürü deðildir. Ama türsel ardýllarýmýzýn bizim bu tür " biyolojik insani özelliklerimizi kullanýyor olmasýyla bizden ayrýþtýðý basamaklarý içinde bulunan ardýl türlerin hiç biri "insandan gelmiþ olmaz". Durum bu iken hele ki yaygýn olarak bilinen "maymundan geleme" abukluðu yerine, "maymunun insandan gelmesi söylemi(!) ne antropolojik olarak, ne ontolojik olarak, ne fosilsel kayýtla, ne paleontolojiyle, ne tarihsel süreçle izahý olmayan tamamen içi boþ gerçeklerden uzak bir söylemdir. Türden türe geçilmez. Böyle bir gerçeklik yok. Ortak bir atada bulunan hayati özelliðin bir iþleyiþ þekli çevresel tepkilere cevap olark seçilip, korunup geliþtirilmekle, seçilen ve korunup geliþtirilen özellik o tür içinde genel karektere dönüþtüðü zaman ancak türleþme ortaya konmuþ olabilir. Bizler bir çok maymun "topluluðu" görürüz. Ama maymunlar cehennemi filimindeki gibi bir maymun "TOPLUMU" göremezsiniz. Toplum terimi de insan gibi tarihsel sosyolojili bir özne-nesnel evrimin ürünüdür. Tarihin her döneminde toplumlar yoktur. 6000 yýl kadar önce üretim hareketi iliþkili ittifaklarla ancak toplumlar görülüp geliþmesi içinde günümüze gelir. "Ýnsan" da, "toplum" da 5 veya 6 bin yýl öncesiyle baþlayan ittifaklý süreçlerin ürünüdür. Ýttifaký süreçler üreten süreçlerdir. Toplum üreten süreçleri entegre eden ve kiþileri biyolojik birey olmaktan çýkarýp; Sümer ME 'lerinde belirtildiði gibi toplum kiþileri kolektif emek içinde çoban birey yaptý. Tarýmcý birey yaptý. Demirci birey yaptý. Dokumacý birey, köþker birey vs, yapan dokudur toplum. "Domuz olmak, maymun olmak" söylemindeki aþaðýlama ifadesi bir bilgisizlik söylemidir. Bu söylemler it adamlar, kiþ (odun-aðaç) adamý, köpek adam gibi tarihsel olgularla övgü ve ayýrt edicilik söylemiydiler. Bu söylemler ittifaký geçmiþi tarihsel geliþimleri içinde bilmemekten doðmakla kendisine aktarýlan bu tür tarihsel bilgiyi "güncel alakalara" göre küfür olarak yorumlamasýndan ibarettir. Sümer'in Enuma Eliþinde, gýlgamýþýn da; baltayla "bir insandan zevk alýr gibi" seviþmeyi, akrep adamlar ülkesinde geçmeyi, inek Ýnanna'yý, fahiþe Ýþtar'ý vs bilmeden yani bu kavramlarýn hangi toplumsal süreçlere karþýlýk geldiðinin anlatým dili olduðunu bilmeden domuz olun cümlesini ancak aþaðýlama olarak açýklarýz. Ve yine insan suretli resimde, insan sureti heykele cinsel alaka kuran keçiyi, Bir baþka anlatýmda insan suretli sembolün keciyle cinsel alakada bulunmasý gibi bin bir türlü mitoloji denen aktarýmlarý geliþen, dönüþen, tarihsel þemasý içinden izah etmeden "domuz olun, maymun olun" gibi sözleri doðru anlayýp doðru anlatmanýz olanaksýz olur. Yakýn tarihe ait "aþaðýlýk maymun olun" türünden küfürsel açýklamalar ancak bilgisizliðin mümkündür. Bu cümleler tarihsel bilgiden yoksun olmanýn zavallýlýðý içinde ancak kendisine göre tanýmladýðý bir imansýz olma tanýmýna göre aþaðýlayýcý biçimde küfretmeyi çaðrýþan söylemlerin anlamlarýna dönüþür. Birileri de çýkar tarihsel bilinçten yoksun anlatýmlardan hareketle ve biyolojik bir yargýyla "aþagýlýk maymun olun cümlesini", hiç bir gerekçe göstermeden "maymunun insandan geldiðine" yorumlar! Bence; "canlýlýk cansýzlýktan gelmiþtir" ifadesine göre diyorum ki "cansýzlýk canlýdan gelmiþtir(!) iþte uyduruk bir de kanýtý.Ölüm cansýzlýktýr. Canlý ölür. Þu halde cansýzlýk canlýdan gelir! nasýl abuklama deðil mi? Ne kadar kýsa tuttuysam da uzun oldu. Sevgi ve saygýlarýmla.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn söyleþi kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Anne Bana Sarýlsana...
Sevgi Ýsterse Herþeyi Yener... Yeterki Sevelim.

Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Yunanistan'dan Börek Ýthal Ediyormuþuz. Haberiniz Var mý?
Yüzleþme/ Soma
Kendini Eðitme Potansiyeli
Ýnançta Cemaat/tarikat ve Þirk Oluþumlarý
Çocuk Beslemek mi? Eðitmek mi?
Güzel Kitap
merhaba sevgi insanlarý
Kim Doðrucu, Kim Deðil ki...
yemek senfonisi

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Sonsuzluk [Þiir]
Bugün [Þiir]
12 Nisan'a Dair [Þiir]
Aþk Döküldü Dudaklarýndan [Þiir]
Dünyaya Gelme Bedeli [Þiir]
Sessizlik [Þiir]
Her Vuruþta Rüzgârýn Dansýný Hissederdim [Þiir]
Son Bakýþ [Þiir]
Kördüðüm [Þiir]
Kurtaralým Dünyayý [Þiir]


Hamdiye Hatipoðlu kimdir?

. . . . bir varýz bir yokuz gibi. . .


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Hamdiye Hatipoðlu , 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.