İnsanlar yalnızca yaşamın amacının mutluluk olmadığını düşünmeye başlayınca, mutluluğa ulaşabilir. -George Orwell |
|
||||||||||
|
Yeşil ince mentol kokan yapraklarıyla pek çok şiirlere konu olmuştur. Romanları satır satır süsleyen ağaçlardır. Üzerinde küçük kaolaların dans ettiği, muhabbet kuşlarının aşk, cilve, ve nazlarına yuva olmuştur. Doğanın yeşile hasretidir görsel süsü ve nakışıdır. Doğanın olmaz olmazlarından biri olan bu ağaçların ilaç, mobilya ve kimya-ilaç sanayisinde kullanılması yanı sıra bakın ne faydaları ve zararları varmış doğaya: Türleri Avustralya'nın ağaç florasında egemendir. Çoğu Avustralya'ya özgü olan, 700'den fazla türü mevcuttur; bazı türler de Yeni Gine ve Endonezya'da bulunur. Kıtanın neredeyse tüm bölümlerinde bulunan okaliptüs, Avustralya'daki her türlü iklim koşuluna adapte olmuştur. Okaliptüs dünyanın en uzun boylu ağaçlarından olup 100 metrenin üzerinde boya sahip bireyleri olduğu bilinmektedir. Havaya bol oksijen salıp astım hastalıklarına deva olan ve bataklıkların kurutulması için bolca diktiğimiz bu ağaçlar hakkında, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi (MKÜ) Ziraat Fakültesi Bitki Koruma Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Miktad Doğanlar'ın Okaliptüs ile ilgili araştırmasında Akdeniz ve Ege Bölgesi'nde ekonomik amaçlı yaklaşık 13 milyon 505 bin dönüm alanda okaliptüs ağacı bulunduğu bildirdi. 10 yaşına varmış bir okaliptüs ağacının yılda 250 ton su tükettiğini de öğrenince aklım durdu! Küresel ısınmayla nasıl başa çıkarız, su gereksinmemizi nasıl sağlarız? İşin asıl gerçeği de Türkiye, dünyada küresel ısınmaya neden olan ülkeler sıralamasında ilk 20'de yer alıyor. Neler yapmamız gerekli peki? İşte buyurun sıralamışlar bizlere: “ Kurşunsuz benzin kullanın, muslukları damlatmayın, sobayı çok yakmayın, sık duş almayın, çamaşır ve bulaşık makinelerini tam doldurun, parfüm kullanırken aman dikkat, v.b..” sözler diye, diye eteğimizdeki taşları teker teker dökmüşüz işte… Bir de bu en sevdiğim ve altında gölgelenip otantik hayaller kurduğum okaliptüslerin dayanılmaz iştahlarını öğrenince, bende bayrak açacağım. Sökülmeleri için… Sahi, bayrak direğinin de bu ağacın kerestesinden yapıldığını biliyor muydunuz? Neyse biz asıl konumuza dönelim. Yıllar önce Amik Gölü’nün kurutulup tarıma açılması için dikilen yaklaşık 400 bin okaliptüs ağacı, küresel ısınmayla yer altı suyuna zarar verdiği gerekçeyle sökülecekmiş. “(*)Amik Ovası’nın küresel ısınma ile yaşanan kuraklık yüzünden yer altı sularının 800 metre derinlere kaçtığı Hatay’da 170 bin dönümlük okaliptüs ormanlık alanın sökülmesi için TBMM Küresel Isınma Komisyonu, Antakya Orman İşletme Müdürlüğü’ne talimat vermiştir.” Bu şu anlama geliyor; “(*)Yeraltı sularını emerek gövdesinde su depolayan okaliptüs ağaçlarının sökülmesi yönündeki teklifini TBMM Küresel Isınma Komisyonu haklı buldu. 10 yaşındaki bir okaliptüs ağacının, yılda yaklaşık 250 ton su tükettiğinin gündeme geldiği toplantıda ağaçların sökülmesi için komisyon düğmeye bastı. “ Akçay sahillerinde boy boy sıralanan okaliptüs ağaçları serinlik sağlarken günde 50 litre su çektiğini öğrenince üzüldüm. Hala yeşillik olsun diye dikilmekte. Dikkat ettim de, geçen yıl dikilen bu ağaçlar ne kadar hızlı büyümekte! Küresel ısınmaya benimde bir katkım olsun istiyorum. Bu yazıma asıl esin o şirin kaola yavrusu ve annesi oldu. Artık okaliptüs ağaçlarının altında gölgelenmek istemiyorum. Üzgünüm!.. Yüzünüzden sağlıklı gülüşler, yüreğinizden sevgi eksik olmasın. Emine Pişiren/ Akçay/ 2008 Kaynak:(*) “Yukarıdaki ziraat ve küresel ısınmayla ilgili bazı bilgiler, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi (MKÜ) Ziraat Fakültesi Bitki Koruma Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Miktad Doğanlar'ın Okaliptüs ile ilgili araştırmasından ve Cihan Haber Ajansın’dan bilgiyi paylaşma amaçlı alınmıştır.”
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Emine Pişiren, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |