..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yalnızca sevgiyi öğret, çünkü sen osun. -Anonim
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > İnternet ve Gerçek Dünya > Mehmet Fatih Doğrucan




25 Ocak 2010
Bilgiye Giden Kestirme Yolda, Demokrasinin Ruhu Olan Eylemselliğe Veda ve Sebebi Olarak İnternet Kavramı  
Mehmet Fatih Doğrucan
zaman içerisinde dolaysız yoldan elde edilen bilginin niteliksizliği ve bağlantısızlığı elinde bilgi olduğunu zanneden insanın internetin doğası hakkındaki bilgisizliğini ön plana çıkarmış ve bu bilgisizlik sonucu insan, internet sanal kuşatmasının hakimiyeti altına girmeye başlamıştır.


:BHCA:
Bilgiye Giden Kestirme Yolda, Demokrasinin Ruhu Olan Eylemselliğe Veda ve Sebebi Olarak İnternet Kavramı

Öğr. Gör. Mehmet Fatih DOĞRUCAN*
Arş. Gör. Meltem KURTOĞLU**


Demokrasi kavramı, her bir bireyin iktidara eşit mesafede ve belirlenmeksizin, yani bağımsız olarak ulaşabilmesinin kavramsallığı olarak düşünülmüştür. Tarihsel bağlamda ve edebi literatürlerde, genel olarak demokrasi, özellikle, modernist ideoloji ile birlikte bu şekilde tarif edilegelmiştir. Bugün modernizm, bilgisel süreçleri devrimsel nitelikte elde etme ve sıçrama çağını geride bırakmış olsa da, elde ettiği bilgisel süreçleri enformasyon adı verilen analitik bağlamda sorgulamaya almaya başlamıştır. Bu ise bir bakıma enformasyon sürecinin bütününü oluşturan verilerin tahlili olarak da düşünülebilir ki, bu tahlil her bir verinin kendini meşrulamak açısından yeni verilere ihtiyaç duyması sorununu beraberinde getirdiği gibi, o yeni veriler de, kendine ait yeni verileri zorunlu kılmaktadır. Bu fasit bir sonsuzluk ekseni içerisinde, bilgiye dolaysız ve tek elden ulaşma zorunluluğunu ortaya koymuştur ki, internet kavramı amacı ve doğası gereği, bilgiye dolaysız yoldan ve biyolojik aklı yormaksızın, zaman tasarrufunu amaç edinen modernist niteliği ile ulaşma yoludur. Bu durum insanın bilgiyi elde etme sürecinden ziyade, bilgiye hükmetme çabası olarak da düşünülebilir. Fakat zaman içerisinde dolaysız yoldan elde edilen bilginin niteliksizliği ve bağlantısızlığı elinde bilgi olduğunu zanneden insanın internetin doğası hakkındaki bilgisizliğini ön plana çıkarmış ve bu bilgisizlik sonucu insan, internet sanal kuşatmasının hakimiyeti altına girmeye başlamıştır. Bilmek hükmetmektir diyen 17. yüzyıl filozofu Francis Bacon, insanların bilgiye hakimiyetini iktidar ile eş anlamlı görmüştü. Fakat bilginin hüküm altına aldığı amaçsız insan profilinin bilgi dağınıklığı karşısında düştüğü durumu hesap edememişti. Modernizm’in bilgiye açlığı sonucu, bir metodolojik uygulama ortaya olarak çıkan internet kavramı insanların dolaylı bilgi edinimlerini, yani, metaforik açıdan adlandırılabilecek sanatsal ve iletişimsel etkilerini ellerinden alan bir leviathana dönüşmüştür. Bu durum iktidara eşit mesafe kavramsalı ile iştirak eden bireylerin rejimi biçiminde karşımıza çıkan demokrasi kavramsalının eylemselliğini ve aktivasyonunu yok etmiştir. Demokrasi Fransız ihtilalinden geçmiş dönemlere kadar kendisini eylemsel ve aktivist olarak ortaya koymuştur. Bunun sebebi ise bilgiye ulaşma perspektifi içerisinde harcanan çabanın vermiş olduğu sosyal ve zihinsel idmandır. Halbuki, dolaysız yoldan ve basit bir biçimde bilgiye ulaşma yolu insanların eylemselliğini yok ettiği gibi, onları pasifist bir noktada konumlamaktadır. Bu durum, demokrasi kavramının da, atomize olmuş birbirinden pasifist olarak uzaklaşmış ve bağımsızlaşmış bireyler topluluğu tarafından yok edilişe sürüklendiği noktadır. Çünkü enformasyona hakim olma çabasını güden insana, artık enformasyon hakim olmaya başlamış ve bu enformatik süreçleri kontrol eden internet kültürünün dayatmaları, yeni bireyin anlam dünyasını şekillendirmeye başlamıştır. Bu durum propaganda kültürünün bilgi metaforuna internet sayesinde dönüşmesi ve bu dönüşümün demokratik süreçleri kullanması sonucu insanı hüküm altına alması demektir. Bildirimiz bu süreçleri analiz edip, geçmiş ve gelecek noktasındaki analizi, sentez olarak sizlere bildirme amacı güdecektir.





* Uşak Üniversitesi, Uşak MYO, Radyo-Televizyon Programcılığı
** Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Aydınlık Modernite, Karanlık Geçmiş Dedikleri
Eğitim ve Kast Sistemi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bir Kızıl Elma Destanı, Almıla"ya Yürürken [Şiir]
Karınca Kararınca Hikayeler [Öykü]
Canım Karıma - Beydeba'dan [Öykü]
Karınca Kararınca Hikayeler3 [Öykü]
Karınca Kararınca Hikayeler 2 [Öykü]
Türk Modernleşmesinin Öncülleri [Bilimsel]


Mehmet Fatih Doğrucan kimdir?

Lisans FELSEFE Yüksek Lisans FELSEFE Doktora FELSEFE ÖĞR. GÖR.

Etkilendiği Yazarlar:
Umberto ECO, İhsan Oktay Anar,


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Mehmet Fatih Doğrucan, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.