..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Geçmiş ölmedi. Henüz geçmedi bile. -William Faulkner
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Roman > Aşk Romanı > Ömer Sedat Topal




6 Haziran 2005
"Cehalet Vadisi"  
Ömer Sedat Topal
Köy Enstitüleri, kapatılmış bile olsa buradan yetişen öğretmenler köy romanı yazmaya devam etmişlerdir. Bu romancılardan biride, daha önce birkaç kitabının tanıtımını yaptığımız Neşet Tınaztepe’dir.


:CJFB:
Roman, teriminin kaynağı, Latince; gerçek veya gerçeğe yakın, hayali bir olayın nesirle hikayesi anlamına gelen Romanus kelimesinden gelmektedir.
Roman, “Yaşanmış ya da yaşanabilir olayların yer, zaman, çevre ve insan unsurlarına dayandırılarak geniş bir bakış açısıyla anlatılmasıdır.” şeklinde tanımlanır.
Roman Türk Edebiyatı’na Batı’dan çeviri romanlarla girmiştir. Daha sonra Şemsettin Sami’nin; “Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat”ı, Namık Kemal’in İntibah’ı, Ahmet Mithat’ın “Felatun Bey ile Rakım Efendi”si yazılan ilk Türk romanları olmuştur.
Günümüze kadar pek çok roman yazılmıştır. Bu romanların içinde bir tür olarak “Köy Romanı” da ayrı bir yer tutmaktadır. Cumhuriyet ilk dönemlerinde kalkınmanın köyden başlaması tezi ve bunun sonucunda köylerin eğitimden geçirilme projelerinin bir sonucu olarak Köy Enstitüleri’nin kurulması, buradan yetişenlerin köylere öğretmen olması “Köy romanı”na zemin hazırlamıştır. Özellikle Köy Enstitülü öğretmenlerin yazdığı romanların çoğunda doğal olarak mekan köydür. Bu romanların ortak teması, köylerde yaşanan cehalet, geri kalmışlık, gericilik-ilericilik, ağa-köylü ilişkileri gibi konulardır. Ancak, Türkiye’de nüfus arttıkça, sanayileşme ilerledikçe, köyden kente göç başlamış, köy romanlarında buna paralel azalma görülmüştür.
Köy Enstitüleri, kapatılmış bile olsa buradan yetişen öğretmenler köy romanı yazmaya devam etmişlerdir. Bu romancılardan biride, daha önce birkaç kitabının tanıtımını yaptığımız Neşet Tınaztepe’dir. Yazar, ilerlemiş yaşına rağmen birbiri ardınca pek çok kitap yayınlamış ve yazmaya devam etmektedir. Elbette insan yaşadığı çevrenin romanını yazacaktır. Tınaztepe’de köyde doğmuş büyümüş, köy enstitüsünü bitirdikten sonra köylerde öğretmenlik yapmıştır. Doğduğu, çocukluğunun geçtiği Çardak köyü ve etrafını temel alan “Cehalet Vadisi” (*)romanını bu bağlamda değerlendirmek gerekmektedir. Zaten kitabın kapağında da “Köy Romanları Dizisi” ifadesi konmuştur.
Kitap, orta boy ve 316 sayfadır. Yazarın diğer kitaplarında olduğu gibi, bu kitabında da pek dizgi ve baskı hatası görülmektedir. Kitabın başında önceki kitaplarda olduğu gibi bir yönetmen, bir editör, dört kişilik yayın kurulu ve iki düzeltmen ismi yer aldığına göre, saydığımız bu kişileri ve yayıncıyı sorumlu tutmak gerekiyor. Romanın adı “Cehalet Vadisi” olduğuna göre, bu tespiti yapmadan geçmek olmazdı. Önceki kitaplarda olmasına rağmen, bu romanda baskı yılı da unutulmuştu.
Roman, akıcı bir üslupla kaleme alınmış. Köylerde koyulan çeşitli lakaplar, romana ayrı bir zenginlik katmaktadır: Şeremet Ahmet, Taslak Mustafa, Kıntır Hoca, Cıbır Ahmet, Dıngıl Mehmet, Purtul Mustafa, Çopur Ali bu lakaplardan bazıları.
Roman, Çardak Köyü ve çevresini konu alır. 1938’de başlar roman. Köydeki cehaleti ve buna bağlı olarak yaşananları ele alır. Yıl 1938 olmasına rağmen köyde okuma yazma bilen çok azdır. Bilenlerin bir kısmı da askerde öğrenmişlerdir. Daha sonra köye eğitmen, daha sonraki yıllarda da Köy Enstitüsü çıkışlı öğretmenler gelir. Köyde bir değişim başlamıştır. Roman giderek yer yer Köy Enstitülerin tarihine dönüşmeye başlar. Romanın kahramanları Köy enstitülerinden mezun olan Behçet ve Naciye’nin aşkları ile devam eder. Ve mutlu son: Behçet ve Naciye evlenir, çocukları olur. Roman böylece nihayete erer.
Romanda eleştirilebilecek bir nokta da, bölümlere ayrılmaması. Bu durum romanın daha akıcı olmasını önlüyor. Okumayı zorlaştırıyor.
Buna rağmen yazarın akıcı ve sevecen üslubu, romanı sonuna kadar okutmayı başarıyor.
Tınaztepe, yazmaya devam ediyor. Bazı kitapları baskıda...

(*) Tınaztepe, Neşet (Tarihsiz). Cahalet Vadisi, Öğretmenin Sesi Yayınları, Eskişehir.
   



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Son Aşıklardan... [Şiir]
Savaşın Kangren Olmuş Yüzü [Şiir]
Kitap Medeniyeti [Deneme]


Ömer Sedat Topal kimdir?

Eskişehirliyim.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2020 | © Ömer Sedat Topal, 2020
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.