En güzel özgürlük düşü, hapishanede görülür. -Schiller |
|
||||||||||
|
Sanatçı, bu dünya ile bağları en zayıf olandır. O, kendi iç dünyasında uyandırdığı başka bir boyutta varlığını ustalıkla sürdürebilir. O boyutta gördüğünü, dokunduğunu, duyduğunu ve hissettiğini ise ortaya koyduğu eser vasıtasıyla bu dünyaya aktarır. Yani sanatçı, içindeki ideal dünya ile maddi dünya arasında bir tür elçi gibi faaliyette bulunur. Gıdasını da çoğunlukla ruhundan yani doğuştan gelen yeteneklerinden alır. Eserini ortaya koymakta dış dünyanın materyalleri çok cüzi ve şekli bir rol oynamaktadır. O, deyim yerindeyse, ruhunu kağıda, tuale yahut da enstrümana aktaran bir nevi büyücüdür ve basit bir insan olarak yaratmak sıfatının izdüşümünü varlığında barındırmakla tam anlamıyla şereflendirilmiştir. Başka insanlara kıyasla böylesine özel bir tabiata sahip olan sanatçının bu konumuna rağmen kendi çağında hakettiği değeri gördüğü çoğunlukla söylenemez. Sanatçının kendi toplumundaki yansıması öz değeri ile orantılı olsaydı, sanatçının zifiri karanlıkta aniden beliriveren bir fener gibi bulunduğu her ortamda ışıl ışıl parıldaması gerekirken gerçekte durum bunun tam tersi olagelmiştir. Çünkü onun maddi dünya ile bağlarının zayıf oluşu, her manada görüntüsüne de tesir etmiştir. Sıradan insanlar ise ancak yüzeyi görebilirler, onlar ilk etapta görüntüye önem verirler. Para, mal-mülk, mevki, fiziksel anlamdaki görünüş, özgüven tabir edilen dışa yansıyan o tavus kuşu kabartısı... İnsanların muhatabında ilk gördükleri ve onun değeri hakkında bir fikre varmalarında belirleyici olan unsurlar aşağı yukarı bunlar ve türevleridir. Sanatçılar ise istisnai olarak saçlarına, başlarına, kılık ve kıyafetlerine, içinde yaşadıkları toplumun değer yargılarına ve toplumun onlara biçtiği kıymete ehemmiyet vermişler; genellikle kendi toplumlarından kopuk ve uyumsuz bir profil çizmişlerdir. Böylelikle sanatçılar çağlarını değil de gelecek nesilleri etkilemişlerdir çoğu zaman. Şimdi hayatının büyük bir bölümünü maddi dünyada ve bedensel yaşam süresinin tabi olduğu zaman diliminde değil de ruhunda uyanan düşler ülkesinde yaşayan, böylelikle herkes gibi bir insan olmaktan çıkıp varlığı ortaya koyduğu eserler içerisinde eriyen, neticeten eserleri kendi çağından çok daha ötelere, geleceğe uzanan fizikötesi bir ruh adamı zamana bağlı sayabilir miyiz? ***
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Necati Tinhu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |