Dünyayý isteyen bilime sarýlsýn, ahireti isteyen bilime sarýlsýn; hem dünyayý hem ahireti isteyen yine bilime sarýlsýn" -Hz. Muhammed |
|
||||||||||
|
Bu topraklarýn her metrekaresinde onlarýn ayak izleri vardýr dersek, pek de ihtimal dýþý bir iddiada bulunmuþ sayýlmayýz. Karacaoðlan ve Dadaloðlu bu topraklarýn yetiþtirdiði iki yiðit aþýkdýr. Biri her güzele gönlünü kaptýrmýþ sevdanýn, diðeri her haksýzlýða direnmiþ ve sazýyla sözüyle bunu dile getirmiþ bir kavga ozanýdýr. Dadaloðlu’nun 1785 – 1868 yýllarý arasýnda yaþadýðý sanýlmaktadýr. 18.yy’ýn son çeyreðinde doðup 19.yy’ýn ortalarýnda öldüðü bilinmektedir. Göçerlerin iskanýný saðlamak amacýyla kurulan ” Fýrka – i Ýslahiye”nin operasyonlarýna karþý toplumun sözcüsü olmuþ, iskan politikalarýna ve zulmüne þiirleriyle direnmiþtir. Payas’daki hapisliðini þöyle dile getirir Dadaloðlu: “Dadaloðlu’m hapis derler Payas’ta/ Kanat takýp sur duvardan uçtu mu…” Okuyun baþka bir dörtlüðünde kavgayý nasýl getirir gözlerimizin önüne “Dadaloðlu’m yarýn kavga kurulur Öter tüfek davlumbazlar vurulur Nice Koçyiðitler yere serilir Ölen ölür kalan saðlar bizimdir….” Dadaloðlu bütün bunlarýn arasýnda güzele de vurgundur bir dörtlüðünde bunu dile getirir “Þu yalan dünyaya geldim geleli Severim kýr atý bir de güzeli..” Sanki bugünleri o günden görmüþtür “Sabahaca kandilleri yanardý Soytarýlar fýrýl fýrýl dönerdi Ha deyince beþ yüz atlý binerdi Sana inip konan beyler nic’oldu…” diyerek yazýklanýr.. Güzellik anlayýþý da oldukça mükemmeliyetcidir. “Her güzele benim diye aldanma Kahkül kývrým kývrým eðri kaþ gerek” Karacaoðlan’ýn yaþadýðý yer ve tarihler hakkýnda çeþitli rivayetler vardýr. Ancak dilinin sadeliði ve arý bir dil kullanmasý dikkate alýndýðýnda 17 yüzyýlda ( 1606' doðduðu, 1679'da ya da 1689'da öldüðü) yaþamýþ olduðu sanýlmaktadýr. Bakýn sevdiðine bir dörtlüðün son iki dizsinde nasýl sesleniyor “Açup ta gerdan durma karþýmda Ecelimden evvel öldürme ben.” Ömrünün son yýllarýnda büyük bir hata yapar ve bunu itiraf eder “Hey aðlar, ben bir hata iþledim Gamý koydum, kasevete baþladým Elma diye al yanaðý diþledim Ýncitmiþi, dökülesi diþ ile” Onun hayatýnda sevgisiz bir dünya ya yer yoktur “Dilber senin ile yiyip içtiðim El atýp da düðmelerin çözdüðüm Fayda etmez þimden sonra kaçtýðýn Soyunup koynuma girmeseydin” “Beklentileri gerçekleþmeyince hayýflanýr “Çýkýp boz kurtlayýn ulaþamadým Yalan dünya sana çýkýþamadým Eþimle, dostumla buluþamadým Var gir ölümü bir zaman da geri gel” Bizi hep korkutanlara ithaf olunur Karacaoðlan’ýn bu dörtlüðü “Dirilirler dirilirler gelirler Huzur-u mahþerde divan dururlar Harami var diye korku verirler Benim ipek yuklu kervaným mý var” Kemal Düz Bu topraklarýn her metrekaresinde onlarýn ayak izleri vardýr dersek, pek de ihtimal dýþý bir iddiada bulunmuþ sayýlmayýz. Karacaoðlan ve Dadaloðlu bu topraklarýn yetiþtirdiði iki yiðit aþýkdýr. Biri her güzele gönlünü kaptýrmýþ sevdanýn, diðeri her haksýzlýða direnmiþ ve sazýyla sözüyle bunu dile getirmiþ bir kavga ozanýdýr. Dadaloðlu’nun 1785 – 1868 yýllarý arasýnda yaþadýðý sanýlmaktadýr. 18.yy’ýn son çeyreðinde doðup 19.yy’ýn ortalarýnda öldüðü bilinmektedir. Göçerlerin iskanýný saðlamak amacýyla kurulan ” Fýrka – i Ýslahiye”nin operasyonlarýna karþý toplumun sözcüsü olmuþ, iskan politikalarýna ve zulmüne þiirleriyle direnmiþtir. Payas’daki hapisliðini þöyle dile getirir Dadaloðlu: “Dadaloðlu’m hapis derler Payas’ta/ Kanat takýp sur duvardan uçtu mu…” Okuyun baþka bir dörtlüðünde kavgayý nasýl getirir gözlerimizin önüne “Dadaloðlu’m yarýn kavga kurulur Öter tüfek davlumbazlar vurulur Nice Koçyiðitler yere serilir Ölen ölür kalan saðlar bizimdir….” Dadaloðlu bütün bunlarýn arasýnda güzele de vurgundur bir dörtlüðünde bunu dile getirir “Þu yalan dünyaya geldim geleli Severim kýr atý bir de güzeli..” Sanki bugünleri o günden görmüþtür “Sabahaca kandilleri yanardý Soytarýlar fýrýl fýrýl dönerdi Ha deyince beþ yüz atlý binerdi Sana inip konan beyler nic’oldu…” diyerek yazýklanýr.. Güzellik anlayýþý da oldukça mükemmeliyetcidir. “Her güzele benim diye aldanma Kahkül kývrým kývrým eðri kaþ gerek” Karacaoðlan’ýn yaþadýðý yer ve tarihler hakkýnda çeþitli rivayetler vardýr. Ancak dilinin sadeliði ve arý bir dil kullanmasý dikkate alýndýðýnda 17 yüzyýlda ( 1606' doðduðu, 1679'da ya da 1689'da öldüðü) yaþamýþ olduðu sanýlmaktadýr. Bakýn sevdiðine bir dörtlüðün son iki dizsinde nasýl sesleniyor “Açup ta gerdan durma karþýmda Ecelimden evvel öldürme ben.” Ömrünün son yýllarýnda büyük bir hata yapar ve bunu itiraf eder “Hey aðlar, ben bir hata iþledim Gamý koydum, kasevete baþladým Elma diye al yanaðý diþledim Ýncitmiþi, dökülesi diþ ile” Onun hayatýnda sevgisiz bir dünya ya yer yoktur “Dilber senin ile yiyip içtiðim El atýp da düðmelerin çözdüðüm Fayda etmez þimden sonra kaçtýðýn Soyunup koynuma girmeseydin” “Beklentileri gerçekleþmeyince hayýflanýr “Çýkýp boz kurtlayýn ulaþamadým Yalan dünya sana çýkýþamadým Eþimle, dostumla buluþamadým Var gir ölümü bir zaman da geri gel” Bizi hep korkutanlara ithaf olunur Karacaoðlan’ýn bu dörtlüðü “Dirilirler dirilirler gelirler Huzur-u mahþerde divan dururlar Harami var diye korku verirler Benim ipek yuklu kervaným mý var” Kemal Düz
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © kemal düz, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |