Gerçek sanat, gizlenmesini bilen sanattýr. -Anatole France |
|
||||||||||
|
Antik yunan tarihinin gelmiþ, geçmiþ en ilgi çekici simalarýndan biridir agamemnon, hayatý, yaþamý o kadar ilgi çekici bulunmuþ olacak ki, tarih boyunca pek çok yazar, þair onun hakkýnda çeþitli tragedyalar yazmýþlardýr. öyle ki bu tragedyalar yalnýzca agamemnon'a ait olmamakla birlikte, babasý atreus, kýzý elektra ve ayný zamanda klytaimnestra ile bir olup kendisini öldüren amcasýnýn oðlu aigisthos'a kadar'a kadar bu aile fertleri hakkýnda süregelen bir lanet sonuna deðin devam etmiþtir. agamemnon her þeyden önce edebiyatta, aç gözlülüðün ve hýrsýn simgesi olarak karakterize edilir. truva savaþý sýrasýnda yaptýðý giriþimler nedeniyle savaþ boyunca sürekli yargýlanmasýna hatta sonunda kendi karýsý tarafýndan öldürülmesine bile neden olmuþtur. truva savaþýnýn baþlýca kaynaðý bilinenin aksine güzeller güzeli olarak tasvir edilip, süslü püslü tarihle bizleri romantizm sarhoþu eden spartalý helen deðildir, savaþýn nedeni ege denizinde ki bakýr ticaretinden kaynaklanmaktadýr, zaten gergin olan ipler helen'in de truvalýlarýn safhýna geçmesiyle iþinden çýkýlmayacak bir hal alýr ve savaþ baþlar. ancak...o da ne? truva saflarýna saldýrmak için gerekli çýlgýn rüzgar yunan adalarýnda bir türlü esmez, aylar geçer, mevsimler geçer rüzgardan týk yok, askerler sabýrsýzlanmaya baþlýyor, moraller çökmeye ve insanlar yedikleri olmaya baþlýyorlar tam bu esnada ünlü kahin kalkhas devreye giriyor ve agamemnon'a av tanrýsý artemis'in kýzdýðýný iletiyor ve ona rüzgarý serbest býrakmasý için agamemnon'un küçük kýzý iphigenia'yý kurban vermesi gerektiðini söylüyor....bu korkunç durum karþýsýnda bir tarih yazýlacaðýný ve bir gün kalkýp bunu benim anlatacaðýmý nereden bilebilirdi ki agamemnon, karýsý klytaimnestra'nýn bütün tepkilerine raðmen agamemnon kýzýný kurban etmekte kararlýydý....ve kurban eder. meþhur akhilleus dediðimiz kahraman ilk defa agamemnon'la burada bozuþur, nedeni agamemnon'un kurban ettiði kýzýnýn akhilleus'la niþanlý olmasýydý. bu olayýn ardýndan rüzgar eser ve yunanlýlar truva saflarýna doðru savaþa çýkarlar, baþlayan bu savaþ her iki tarafýnda tam 10 yýlýna mal olur, ta ki bir 10. yýlýn eylül ayýnda truva feth edilene kadar. savaþ boyunca pek çok kayýplar verilmiþtir, akhilleus gibi ünlü kahramanlar truva savaþýnýn 9. yýlýnda kaybedilmiþtir. lakin akhilleus yerine oðlu neoptalemus'un onun payýna düþen ganimeti almýþtýr. agamemnon'da savaþda sað olarak kalabilmeyi baþarmýþ ve kendine kehanetleriyle cassandra'yý seçmiþtir. evinin yolunu tutan agamemnon, tam on yýl boyunca uzak kaldýðý krallýða mykenai ye doðru yola çýkmýþtýr, bu yola çýkma durumu bir hayli ilginçtir çünkü bütün ünlü krallar bu yolculukta çeþitli dalgalarýn etkisiyle yollarýný kaybetmiþtir, bunlardan en ünlüleri odysseus'dur, bunun ardýndanda homeros'un yazýp, çizen elleri boþ kalmamýþ hemen bir de odysseia isimli bir destan armaðan etmiþtir bu ithaka kralýna. bir diðer ünlü kiþi ise, tuva savaþýnda kaybettiðimiz merhum akhilleus'un amcasýnýn oðlu aineas'dýr, o da italya taraflarýna doðru sürüklenmiþ artýk onunda roma devletini kurduðunu ve temellerini attýðýný falan söylüyorlar... savaþ boyunca amcasýnýn oðlu aigisthos'a güvenen agamemnon eve vardýðýnda cassandra tarafýndan defalarca uyarýlmasýna karþýn, karýsý klytaimnestra ile aþýðý aigisthos tarafýndan banyoda öldürülür. bu temiz ölümün ardýndan agamemnon'un tragedyalara konu olacak, yazarlara para kazandýracak hikayelerini oynayan çocuklarý elektra ve orestes'de hem babalarýnýn katili aigisthos'u hemde öz annelerini öldürerek babalarýnýn intikamlarýný alýrlar. agamemnon'un kemikleri sýzlamaz, intikamý alýnmýþtýr orestes ve elektra tarafýndan ancak; yýllarca yaðmaladýðý truva sahillerini agamemnon'un çocuklarý tekrar inþa etmeye karar vermiþ ve özellikle orestes 90 yaþýna kadar truvayý tekrar inþa etmek için uðraþmýþlardý....ve tabi ki uðruna savaþ ilan ettiði düþünülen agamemnon'un kardeþi menalaus'a gelince o da helen'den doðan kýzýný, agamemnon'un oðlu orestes'e vermemiþ ve orestes sonunda amcasý menalaus'un kýzýný kaçýrmýþ ve evlenmiþtir. ANIL YÜCEL
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Anýl, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |