Olgunluða eriþmemiþ þairler ödünç alýr, olgunluða eriþenler çalar. -George Eliot |
|
||||||||||
|
Ýslamiyette de Muhammet’in uçan bir ata binip göðe yükselerek Allah'ýn yanýna çýktýðý inancý vardýr. Bu olaya Miraç denir. Miraç “merdiven, yukarý çýkmak, yükselmek” anlamlarýna gelir. Pers-Ýran XIV.cü yüzyýl minyatürlerinde Muhammet sarýklý ve sakallý, kadýn baþlý kanatlý kýsrak El Borak’ýn üstünde miraca çýkarken resmedilir. Melekler sakalsýz ve El Borak gibi kadýn yüzlüdür. Meleklerin bacaklarý lambadan çýkan cin misali duman biçimindedir. Ýnanca göre, Muhammet bir gece içinde Mekke, Mescidi-Haram’dan, (Kabe, Beytullah), Kudüs, Mescidi Aksa’ya (El Aksa cami) götürülür, buradan Allah’ýn katýna yükselir ve sonra geri gelir. Kuran'ýn andýðý bu olay "gece yürüyüþü" anlamýnda “Ýsra” adýný alýr ve Ýsra Suresinde anlatýlýr: “Kulu Muhammet'i geceleyin, Mescidi Haram'dan kendisine bazý âyetlerimizi göstermek için, etrafýný mübarek kýldýðýmýz Mescidi Aksâ'ya götüren Allah, her türlü noksan sýfatlardan münezzehtir. Þüphesiz ki her þeyi hakkýyla iþiten, hakkýyla gören O'dur.” (Ýsra suresi 1) Miraç olayý hicretten 1 yýl kadar önce Recep ayýnýn 27.ci gecesi gerçekleþmiþ olup (ÝS 621) Muhammet’in bir gecede Mekke’den Kudüs’e gidiþ-geliþi Kuran’da bu tek bir ayetle anlatýlýr. Ama Allah'a yükseliþi (Miraç) anlatýlmaz. Fakat çok sayýda hadiste ayrýntýlý biçimde anlatýlýr. Hadislere göre Muhammet uyurken Cebrail gelip göðsünü yarmýþ, kalbini Zemzem suyu ile yýkadýktan sonra içine iman ve hikmet doldurmuþ, Borak (Burak) adlý kadýn baþlý kanatlý kýsraða (uçan at) bindirerek onu Kudüs’e getirmiþtir. Muhammet burada Ýbrahim, Musa, Ýsa ve diðer bazý peygamberler (Adem, Yahya, Yusuf, Ýdris, Harun) tarafýndan karþýlanmýþ, imam olarak onlara namaz kýldýrmýþtýr. Namazdan sonra Muhammet uçan at Borak’a binerek yanýnda Cebrail olduðu halde göðe yükselmeye baþlamýþ, göðün birinci katýnda Adem, ikinci katýnda Ýsa ile Yahya, üçüncü katýnda Yusuf, dördüncü katýnda Ýdris, beþinci katýnda Harun, altýncý katýnda Musa ve yedinci katýnda Ýbrahim ile görüþmüþtür. Bu yerleþim þekli hakkýnda, bir kýsým ulema göðün en üst 7.ci katýnýn boþaltýlarak Muhammet’e tahsis edilmesi gerektiðini, Ýbrahim’in 6.cý katta Musa ile oturmasýnýn daha uygun olacaðýný ileri sürerler. Ya da Ýbrahim’in Yusuf’un yanýna, Musa’nýn da Harun’un yanýna taþýnmasý uygun olabilecektir. Tabi ki 2-3 kat daha çýkýlarak yapýda proje tadilatýna da gidilebilir. MÝRAÇ SIRASINDA MESCÝDÝ AKSA VAR MIYDI? Burada gözlerden kaçan en önemli nokta þudur: Miraç olayýnýn gerçekleþtiði 621 yýlýnda Mescidi Aksa henüz inþa edilmemiþti. O halde, Muhammet oradan nasýl miraca çýkar? Öte yandan “Beytül Makdis, Beyti Makdis” veya “Beytül Mukaddes” denilen “Süleyman Mabedi” ya da "Herod Mabedi" denilen Yahudi Taðýnaðý da o tarihlerde yoktu. Çünkü bu yapý ÝS 70 yýlýnda Roma ordularýnca yakýlýp yýkýlmýþtý. (Bu mabedin kenar duvar kalýntýsý bugün “Aðlama Duvarý” olarak bilinir ve Yahudilerce kutsal sayýlýr.) MESCÝDÝ AKSA NE ZAMAN VE NASIL ÝNÞA EDÝLDÝ? Kudüsteki Süleyman (Herod) Tapýnaðý ÝS 70 yýlýnda Roma lejyonlarýnca yýkýldýktan sonra Yahudilerin bu bölgeye girmesi yasaklandý ve tapýnaðýn bulunduðu Tapýnak Tepesi yüzyýllarca bomboþ bir harabelik halinde kaldý. Bu bölgeyi egemenliðinde bulunduran Roma Ýmparatorluðu buraya yeniden bir tapýnak yapýlmasýna kesinlikle izin vermedi. Ancak, Hristiyanlýk Roma’nýn resmi devlet dini olmasýndan sonra durum deðiþti. Doðu Roma Ýmparatoru I. Jüstinyen Tapýnak Tepesi’nin güneyine bir bazilika (büyük kilise) yaptýrdý. (MS 527-565). Muhammet’in 632 yýlýnda ölümünden ve ilk halife Ebubekir’den (632-634) sonra yerine geçen 2.ci halife Ömer döneminde (634-644) Müslümanlar Kudüs'ü fetheder ve bu bazilikayý cami haline getirirler (638). Ýþte, bu bazilikadan bozma camiye “Mescidi Aksa, El Aksa veya Ömer Cami” denir. Tapýnak Tepesi'ne de Haremi Þerif derler. Demek ki, Miraç’ýn 621 yýlýnda gerçekleþtiði tarihte Mescidi Aksa yoktu, bir bazilika vardý, bölge Doðu Roma Ýmparatorluðunun denetiminde idi. Mescidi Aksa, Miraçtan 17 sene sonra 638de inþa edilmiþ olup zaten o tarihte Muhammet de hayatta deðildi. O halde bu durumda nasýl olur da Muhammet Mescidi Aksa’ya gidebilir? O halde, burada apaçýk bir anakronizm, zaman sapmasý, zaman uygunsuzluðu, tarihe aykýrýlýk vardýr.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Hulki Can Duru, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |