..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Dilerim, tüm yaşamınız boyunca yaşarsınız. -Swift
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Dinbilim > Hulki Can Duru




13 Ekim 2010
Miraç ve Mescidi Aksa (1. Ci Bölüm)  
Hulki Can Duru
Miraç’ın 621 yılında gerçekleştiği tarihte Mescidi Aksa yoktu, henüz inşa edilmemişti. Bölge Doğu Roma denetiminde idi. Mescidi Aksa, Miraçtan 17 sene sonra 638de inşa edilmiş olup zaten o tarihte Muhammet de hayatta değildi. O halde nasıl olur da Mescidi Aksa’ya gidebilir?


:CDCI:
Tanrıya erişme, ulaşma çabaları ilk önce ünlü Babil kulesinin yapımıyla başladı. Bu merdiven benzeri kuleyle insanlar Tanrıya ulaşacaklarını zannettiler. Bu insandaki yükselme, yukarıya çıkma arzusu tarih boyunca hep sürdü. Daha sonra Musa Sina dağına çıkıp Tanrıyla görüştü ve On Emri aldı. İsa Zeytinlik dağına çıkıp vaaz veriyordu. İsa öldürüldükten üç gün sonra dirildi ve inanlıların şaşkın bakışları arasında göğe yükseldi. Zeus da tanrı, tanrıça ve yarı-tanrıları mekanı Olimpos dağında kabul ederdi.

İslamiyette de Muhammet’in uçan bir ata binip göğe yükselerek Allah'ın yanına çıktığı inancı vardır. Bu olaya Miraç denir. Miraç “merdiven, yukarı çıkmak, yükselmek” anlamlarına gelir.

Pers-İran XIV.cü yüzyıl minyatürlerinde Muhammet sarıklı ve sakallı, kadın başlı kanatlı kısrak El Borak’ın üstünde miraca çıkarken resmedilir. Melekler sakalsız ve El Borak gibi kadın yüzlüdür. Meleklerin bacakları lambadan çıkan cin misali duman biçimindedir.

İnanca göre, Muhammet bir gece içinde Mekke, Mescidi-Haram’dan, (Kabe, Beytullah), Kudüs, Mescidi Aksa’ya (El Aksa cami) götürülür, buradan Allah’ın katına yükselir ve sonra geri gelir. Kuran'ın andığı bu olay "gece yürüyüşü" anlamında “İsra” adını alır ve İsra Suresinde anlatılır:

“Kulu Muhammet'i geceleyin, Mescidi Haram'dan kendisine bazı âyetlerimizi göstermek için, etrafını mübarek kıldığımız Mescidi Aksâ'ya götüren Allah, her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir. Şüphesiz ki her şeyi hakkıyla işiten, hakkıyla gören O'dur.” (İsra suresi 1)

Miraç olayı hicretten 1 yıl kadar önce Recep ayının 27.ci gecesi gerçekleşmiş olup (İS 621) Muhammet’in bir gecede Mekke’den Kudüs’e gidiş-gelişi Kuran’da bu tek bir ayetle anlatılır. Ama Allah'a yükselişi (Miraç) anlatılmaz. Fakat çok sayıda hadiste ayrıntılı biçimde anlatılır.

Hadislere göre Muhammet uyurken Cebrail gelip göğsünü yarmış, kalbini Zemzem suyu ile yıkadıktan sonra içine iman ve hikmet doldurmuş, Borak (Burak) adlı kadın başlı kanatlı kısrağa (uçan at) bindirerek onu Kudüs’e getirmiştir. Muhammet burada İbrahim, Musa, İsa ve diğer bazı peygamberler (Adem, Yahya, Yusuf, İdris, Harun) tarafından karşılanmış, imam olarak onlara namaz kıldırmıştır.


Namazdan sonra Muhammet uçan at Borak’a binerek yanında Cebrail olduğu halde göğe yükselmeye başlamış, göğün birinci katında Adem, ikinci katında İsa ile Yahya, üçüncü katında Yusuf, dördüncü katında İdris, beşinci katında Harun, altıncı katında Musa ve yedinci katında İbrahim ile görüşmüştür.

Bu yerleşim şekli hakkında, bir kısım ulema göğün en üst 7.ci katının boşaltılarak Muhammet’e tahsis edilmesi gerektiğini, İbrahim’in 6.cı katta Musa ile oturmasının daha uygun olacağını ileri sürerler. Ya da İbrahim’in Yusuf’un yanına, Musa’nın da Harun’un yanına taşınması uygun olabilecektir. Tabi ki 2-3 kat daha çıkılarak yapıda proje tadilatına da gidilebilir.

MİRAÇ SIRASINDA MESCİDİ AKSA VAR MIYDI?
Burada gözlerden kaçan en önemli nokta şudur: Miraç olayının gerçekleştiği 621 yılında Mescidi Aksa henüz inşa edilmemişti. O halde, Muhammet oradan nasıl miraca çıkar?

Öte yandan “Beytül Makdis, Beyti Makdis” veya “Beytül Mukaddes” denilen “Süleyman Mabedi” ya da "Herod Mabedi" denilen Yahudi Tağınağı da o tarihlerde yoktu. Çünkü bu yapı İS 70 yılında Roma ordularınca yakılıp yıkılmıştı. (Bu mabedin kenar duvar kalıntısı bugün “Ağlama Duvarı” olarak bilinir ve Yahudilerce kutsal sayılır.)

MESCİDİ AKSA NE ZAMAN VE NASIL İNŞA EDİLDİ?
Kudüsteki Süleyman (Herod) Tapınağı İS 70 yılında Roma lejyonlarınca yıkıldıktan sonra Yahudilerin bu bölgeye girmesi yasaklandı ve tapınağın bulunduğu Tapınak Tepesi yüzyıllarca bomboş bir harabelik halinde kaldı. Bu bölgeyi egemenliğinde bulunduran Roma İmparatorluğu buraya yeniden bir tapınak yapılmasına kesinlikle izin vermedi.

Ancak, Hristiyanlık Roma’nın resmi devlet dini olmasından sonra durum değişti. Doğu Roma İmparatoru I. Jüstinyen Tapınak Tepesi’nin güneyine bir bazilika (büyük kilise) yaptırdı. (MS 527-565).

Muhammet’in 632 yılında ölümünden ve ilk halife Ebubekir’den (632-634) sonra yerine geçen 2.ci halife Ömer döneminde (634-644) Müslümanlar Kudüs'ü fetheder ve bu bazilikayı cami haline getirirler (638). İşte, bu bazilikadan bozma camiye “Mescidi Aksa, El Aksa veya Ömer Cami” denir. Tapınak Tepesi'ne de Haremi Şerif derler.

Demek ki, Miraç’ın 621 yılında gerçekleştiği tarihte Mescidi Aksa yoktu, bir bazilika vardı, bölge Doğu Roma İmparatorluğunun denetiminde idi. Mescidi Aksa, Miraçtan 17 sene sonra 638de inşa edilmiş olup zaten o tarihte Muhammet de hayatta değildi. O halde bu durumda nasıl olur da Muhammet Mescidi Aksa’ya gidebilir?

O halde, burada apaçık bir anakronizm, zaman sapması, zaman uygunsuzluğu, tarihe aykırılık vardır.

.Eleştiriler & Yorumlar

:: ELEŞTİRİ İYİDİR; SİZE DEĞER VERİR
Gönderen: Kazim Bayar / , Türkiye
7 Temmuz 2012
Beyefendi, merhabalar. Yazınıza bir göz attım, fakat yazım hatalarıyla dolu olduğunu görünce tam okumadım doğrusu. Bu yüzden eleştirisini yapacak ciddiyette bulmadım; ama yine de birkaç düzeltme yapmadan geçemeyeceğim… 1- İslam Tarihini bilmediğiniz aşikar! 2- Muhammet olmaz = Hz. Muhammed (hiç olmazsa-d- harfini doğru yazın) çünkü sayfanız herkese açık; “edebiyat” saygı da demektir! 3- Miraç değil; Mirac (c) ile biter. 4- Mescidi Aksa ya da "Beyt-i Makdis" MÖ. 1000 yıllarında Hz. Davud döneminde yapılmaya başlanmış; Hz. Süleyman (MÖ. 980-930) zamanında bitirilmiş diye bilinir. 5- Sizin dediğiniz Ömer Camii; Kubbet-üs Sahra’dır; iki ayrı yapı vardır. Bunları çoğu insan birbirine karıştırmaktadır…

:: ilginç olaylar
Gönderen: Aysu / , Türkiye
18 Ekim 2010
Düşünüyorum neden o yıllarda ,göğe uçmalar ,dağa çıkıp emir almalar,sahiplenmeler sonra fikirlerine göre şekillendirmeler oluyor.Evet boşluktaki taşların bir yerlere oturması lazımdı,erk denen gücü kim avucunda tutuyorsa o toplumu biçimlendiriyordu.Peki şimdi neden yok böyle durumlar, kimse iplemiyor da ondan ,yani biri çıkıp ben isa oldum göğe çıktım ,ben musa oldum emir aldım ,bana oku dediler,artık kimse bunlara inanmıyor. Yaşadığımız çağda, başka tanrılar var,şimdi o tanrıların emirleri ve şekillendirmeleri var.Saygımla




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın dinbilim kümesinde bulunan diğer yazıları...
Miraç ve Mescidi Aksa (2ci Bölüm)
Şeriat Hala Geçerli mi?

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Fahrenheit - 451 Sendromu
Kendimizi Sevmek
Peregrinus (Eda) Sendromu
Türkiye’yi Savaşa Sokmak Yasalara Göre Suçtur!
Çocuklarla Evlenmenin Hukuksal ve Etik Boyutları
Dindarlığın Psikiyatrik Tetkiki
Ses Kirliliği ve Hoparlörlü Camiler (2ci Bölüm)
Piromani (Pyromania)
Ses Kirliliği ve Hoparlörlü Camiler (1inci Bölüm)
Mevlana'dan Aforizmalar

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Elsa'nın Gözleri [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan - II [Şiir]
Albatros [Şiir]
Yeryüzü Rüzgarları [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan [Şiir]
Op. 11 Piyano Ezgileri, Arnold Schönberg [Şiir]
Malta Şahinlerine [Şiir]
Uçan Ayakkabı [Şiir]
Havanın Ölümü [Şiir]
Her Ocak Hiddetle Tütüyor… [Şiir]


Hulki Can Duru kimdir?

Başlıca yapıtları: Eski Kule Müziği (şiir) Geometrik Aydınlık (şiir) Havanın Fen Noktası (şiir) Tartaros Paradigması (eleştiri) Teslis Sendromu (eleştiri) Nano Kutsallık (eleştiri) Sevgili Kutlu Yaşam (öykü) Kuşku Bilinci ve Eleştiri (eleştiri)

Etkilendiği Yazarlar:
Montaigne, Descartes, Russell, Tolstoy, N. Hikmet, Dostoyevski, Nietzsche, Freud, Darwin, Marx, Engels, Lenin, Bakunin, Kropotkin, Voltaire, Diderot


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hulki Can Duru, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.