Sevgi sabýrlý ve yürektendir, sevgi kýskanç ve övüngen deðildir. -Ýncil |
|
||||||||||
|
nesneleri anlamlandýrma cehd ve gayretidir.. Daha doðrusu gördükleri ve yaþadýklarýnýn arkasýndaki “hikmeti” bulma çabasýdýr.. Bundan olsa gerektir ki philo(filo)-sophia (sofi) olarak telaffuz ettiðimiz Antik Yunanca kökeni itibarýyla da “bilgi/bilgelik sevgisi” olarak adlandýrýlmýþtýr.. Descartes(Dekart)’ýn “düþünüyorum o halde varým” çýkarýmýnda ifade ettiði gibi düþüncenin temellendirilmesi , sistemleþtirilmesidir.. Peygamberimiz(s.a.v)’in ; -“Hikmet müminin yitik malýdýr,nerede bulursa orada alýr..” hadisinde dillendirdiði vataný ve sýnýrlarý olmayan bilgi ve düþünce hazinesidir.. Felsefe,asýrlardýr yerleþik bir ön yargý haline gelen “bilim” ya da “din”in alternatifi veya ona karþý geliþtirilen bir “yol” veya çýkýþ deðildir ; aksine felsefe,bilim ve din anlayýþýna ýþýk tutan ve onlara bir “me’haz/kaynak” teþkil eden düþünce atlasýdýr.. Felsefe,Gazzali’ci veya Ýbni Rüþd’cü olmak deðil ; Platon’u Ýbni Sina ve Farabi’de.. Aristo’yu Ýbni Rüþ’de okumak ve anlamaya çalýþmak,bilgeliðin evrensel sularýnda özgür olarak dolaþmaktýr.. Matematik-Fizik-Kimya gibi pozitif bilimlerin izlerini sadece Batý’da deðil Harezmi,Biruni Ve Abdurrahman el-Cezeri gibi bilginlerin yazýtlarýnda Doðu’dan doðan ýþýklar olduðunu Ýdrak edebilmektir.. Mevlana’yý okurken Lao Tsu (Laotsu)’yu tanýmak.. Ýbni Arabi okurken Spinoza ve Hegel’in ilham kaynaðýný bulmaktýr.. Felsefe ya da düþüncenin yolculuk ve tarihçesinde Selçuklu veziri Nizamülmülk’ü ve onun ufkunu çözdüðümüzde bu topraklarda ilmi ve kültürel zenginliðimizin farkýna varacak ve her nesilde yeniden doðacak “fikrî inkiþafýmýz”ýn önünü açmýþ olacaðýz.. Selçuklu’da zirveye çýkan “özgür ve özgün düþünce”nin.. kültürel ve sanatsal dinamizmin daha sonra Ýmam Gazzali’nin etkisiyle Osmanlý’da duraklama dönemine girmesi ve felsefi dinamizmin yerini “otokratik düþünce”nin almasý ve zaman içinde bunun bir “devlet politikasý”na dönüþmesi bizi Avrupa/Batý ile olan çekiþmede geri býraktýðý tartýþýlmaz bir gerçekliktir.. Gazzali’yi benimseyip Ýbni Rüþd’ü.. Hocazade’yi benimseyip Alaattin etTusi’yi.. Ebussuud ve Ýbni Abidin’i benimseyip Ýbni Sina Ve Farabi’yi dýþlamak bize düþüncenin boyutlarýný sýnýrlama ve farklýlýklarýmýzý görebilme ferasatinden mahrum býraktý.. Ve son asýrlarda bunun acýsýný bilim,sanat,kültür ve sanayi alanýnda aðýr bedeller Ödeyerek çektik.. Halbuki ayný ikilem ve çýkmaz Batý düþüncesinde de vardý.. Pascal ile Auguste Compte.. Bergson ile David Hume.. Jean Paul Satre ile Etienne Marcel.. Onlar dýþlamadýlar,dinlediler.. Biz,Gazzali’yi savunan Hocazade’yi el üstünde tutarken Ýbni Rüþd’ü savunan Alaattin etTusi’yi dýþladýk ve tehcire zorladýk.. Sonuç; Tekdüze bir kýsýr döngüye takýlýp kaldýk.. Yapýlmasý gereken “Felsefe”nin sadece zihinlerde kalmasýnýn önüne geçerek düþünce dünyamýzý toplumun önüne sermek olmalýdýr.. Sermeliyiz ki ; düþünce hayatýmýza yeni Cemil Meriçler’in.. Nurettin Topçular’ýn.. Sezai Karakoçlar’ýn girmesi mümkün olsun.. Ýnbi Sina.. Ýbni Haldun.. Biruni.. Mevlana’dan mülhem genç dimaðlarýn yeniden zuhuru umuduyla.. Vesselam..
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © lütfi akarçay, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |