..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yalnızca hava, ışık ve arkadaşın varsa hiç üzülme. -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Yazarlar ve Yapıtlar > Murad Şen




25 Haziran 2009
Tilcikler ve Filcikler  
Murad Şen
Kimisi tümce diyor, kimisi imge. Düşün ve yazın iki ayrı ucube. Sokak kadınları kadar haysiyetleri yok! Cümle ne zaman öldü, niçin öldü, yerine ikame edilen neseb-i gayr-i sahih veled TDK’daki medikal doktorlarımızın sezeryanla ortaya çıkardıkları şaheserleri mi? Hayal edemeyen nesiller hayali katledip artık olmayan istikballerini mi imgeliyorlar! Muhayyilenin emzirdigi şaheserler yaratan nesiller gidip de yerlerine lügatten korktukları için kendi kelimelerini uyduran yeni yetmeler mi geldi?


:AHJJ:
Kimisi tümce diyor, kimisi imge. Düşün ve yazın iki ayrı ucube. Sokak kadınları kadar haysiyetleri yok. Cümle ne zaman öldü, niçin öldü, yerine ikame edilen neseb-i gayr-i sahih veled TDK’daki medikal doktorlarımızın sezeryanla ortaya çıkardıkları şaheserleri mi? Hayal edemeyen nesiller hayali katledip artık olmayan istikballerini mi imgeliyorlar! Muhayyilenin emzirdigi şaheserler yaratan nesiller gidip de yerlerine lügatten korktukları için kendi kelimelerini uyduran yeni yetmeler mi geldi? Hakiki tarihinden ve edebiyatından bîhaber profesör kürsüden ‘düşün’ diye haykırırken Sokrat’ları, Aristo’ları, Farabi’leri, İbn Sina’ları, Hegel’leri ve daha nicelerini münbit göğsünde emziren ve felsefe tabir edilen hazineden mi bahsediyor; yoksa tembel talebelerine düşünmelerini mi öğütlüyor.Böyle bir eziyet dünya yüzünde hiçbir lisana yapılmadı, ne duyuldu ne görüldü. Yabancı diye bütün haysiyet sahibi kelimeleri idam ettikten sonra yerlerine olabileceklerin en kötülerini koymayı başardık. Öte yandan İngilizce önüne gelen dilden kelime aldı. Ve nihayet karşımıza dünyanın en izbe köşesindeki 5 yaşında çocuğun bile bildiği, yabancı dil olmaktan çıkmış,bünyesinde bir kelimenin on tane müradifini barındıran , ele avuca sığmaz bir lisan çıktı. Bir İngiliz, Bir Amerikalı 15. Yüzyılda yazılmış bir eseri rahatlıkla olmasa da okuyup anlayabiliyor. Shakespeare bir ingiliz çocuğu için sadeleştirilip de okunması lazım gelen şifreli bir tuğralar silsilesi değil. Bize gelince nesillerin hafızası her 10 yılda bir yenileniyor. Bir müddet yurt dışında kalıp da memleketine dönen adamın yazılan kitapları, konuşulan dili anlamakta müşkil durumlara düşeceği zamanlar yakındır. Bırakın bir asrı kütüphanelerimizdeki 10 sene evvel yazılmış bütün kitaplar toplanıp yakılsa yeridir. Okunup anlaşılabilmeyen yazılı kağıdın o rafta durmakla bir fayda sağlayacağını iddia edecek akl-ı selim sahibi bulmak kabil olur mu kim bilr!
Yaşadığımız trajedi Cemil Meriç’in yaman üslubunda ifadesini tam bulmuştu bir zamanlar: “Genç hafızalara yerleştirilen “tilcik”ler üredikçe üremiş, nesillerin zevk selâmetini bozmuş, onları tarihlerinden ve mukaddeslerinden koparmıştır. Bu ülkenin aydınları yıllarca tek hürriyet tanımışlar: Dillerini tahrip hürriyeti. Tefekkür yasaklanmış, irfana sadakat, vatan ihaneti sayılmıştır. Zekâları felce uğratan bir devrimdir bu. Zaman zaman halkçılık, milliyetçilik, ilericilik ve benzeri mefhumların arkasına saklanmıştır.”
O günden bu güne değişen tek şey “tilcikler”in “filcik” olup üzerimize düşen gölgelerinin biraz daha büyümüş olmasından başka bir şey değil!



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Otobüste Kadınlar [Şiir]


Murad Şen kimdir?

Yazılarım hep beni söyler.

Etkilendiği Yazarlar:
İbn Haldun,Ahmed Mithat Efendi,Halid Ziya,Neyzen Tevfik,Peyami Safa,Cemil Meriç,


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Murad Şen, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.