..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Sevginin ölçüsü ölçüsüz sevmektir. -Spinoza
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > ALİ YERLİ




25 Şubat 2010
Rahatsız Beyinler  
ALİ YERLİ
Ya rahatsız beyinler? Onlar yoldan çıkmışlardır. Çünkü alıştığımız yolları reddederler. Alışkanlığa meydan okurlar. Başka başka raylar döşer, bir o raydan bir bu raydan gidip gelir ve bazen de çarpışırlar.


:BGAC:
Bazı beyinler rahatsızdır. Alıştıklarımızdan farklı şeyleri düşünürler. Düşünürler! Her beyin sandığınız gibi düşünmez, döşenmiş bir rayın üzerinde giden bir araba gibi gidip gelir. Beyin çoğumuzda alışkanlıkları içinde rahatlıkla çalışır ve huzurludur.

Ya rahatsız beyinler? Onlar yoldan çıkmışlardır. Çünkü alıştığımız yolları reddederler. Alışkanlığa meydan okurlar. Başka başka raylar döşer, bir o raydan bir bu raydan gidip gelir ve bazen de çarpışırlar.

Bu beyinler kimine göre deli kimine göre dahidir. Hep tartışıla gelmiştir; delimiydi yoksa dahi mi? Karar veremezsin! Çünkü senin gidip geldiğin rayda değildirler.

Bize ters gelen şey nedir rahatsız beyinlerde? Sana öğretilen kelimeler ve o kelimelerin dizilişlerinin dışında bir şey söylenmesi mi? Çünkü kelimelerle düşünür insan ve kelimelerle düşünce ete kemiğe bürünür.

Rahatsız beyinler dünyasının üstatları arasında Sokrates vardır mesela. İdam etmişlerdir sırf düşünce için. Çünkü çağının bindiği rayda değildir. Rahatsız olur insanoğlu. Sorulardan rahatsız olur. Sokrates sadece sorular soruyordu. Cevabını kendisinin de bilmediği ama aradığı sorular. O güne kadar sorulması düşünülmemiş sorular. Soru düşüncenin anahtarıdır çünkü.

Sonra kimler var? Newton var mesela, Ainstain, Russel, Picasso, İbn-i Rüşt ve Farabi var onların arasında ve daha birçok zamanlarının sorgulayıcıları var bir biçimde. Şimdi okullarda düşünceleri ezberletilen ve eserleri öğretilen tüm bu örnekler aslında zamanlarının raydan çıkmışlarıdır. Ve insanları başka bir yöne itenlerdir.

Bu adamlar ne diyorlar ki bunların düşüncelerinin ezberliyoruz? Aslında hepsi tek şey söylüyor; aykırı düşünmenin yolunu gösteriyor. Kendi düşündükleri onları ilgilendirir. Aslında hiçbirisi mutlak doğruyu bulduğunu iddia etmiyor. Bize gerçekten düşünmenin yolunu açıyorlar. Hayata dair soru sormanın ve aramanın yolunu…

Su akar deli bakar misali bakar dururuz dünyaya sormadan… Ve rahatlığı içinde bize öğretilenin verdiği güven ile. Doğru bellediklerimizle ne kadar da rahatız. Sorusuz huzurlu beyinler.

Sezginin gücünden ve sorgulamanın erdeminden uzaklaşan huzurlu, tüketen bedenlerden öte gitmeyen varlıklar dünyasında insanın anlamı nedir? Tüketici!.. Neyi tüketiyorsun? Bize verilen zamandan başka neyin var?

Huzuru kimi, adına hangi türden inanışı koyarsan koy, katı bir softalıkta bulur, kimi de hepten boş vermişlikte. Ne farkı var? İçine düşünce ve onunla at başı giden sezgiyi koyamadıktan sonra…

Gerçeğin peşinde rahatsız beyinler üstatlarının kurduğu dünyadır asıl olan. Evrende düşünsel huzur kocaman bir yanılsamadır. Arayış ve onun verdiği mutluluk inanabileceğimiz tek gerçekliktir.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum kümesinde bulunan diğer yazıları...
Katil
Ala Kargalar ve Özgürlük
Bir Kalite Hikayesi
Özgürlük Duygusu
Bir İnsan ve Bir Fikir
Kafam Karışık
Özgür Toplum
Ortadoğu'da Özgürlük Hayali
Yaratıcı Yıkım Kavramı ve İnsan Düşüncesi Üzerine Sorular
Özgürlük Ağır mı Geliyor?

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İki Darbe Bir Kitap
Neşet Ertaş / Yolcu
Şeftali Ağacı
Zamanın Sahibi Olmak ve Memento Mori
Yazmak Üzerine
Kırılma
Çakıl Taşları
Üç Günlük Yol
Beyaz
Karlı Yazı

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yakup Ağa/ Aslanhane Camisinde Namaz [Öykü]
Elveda [Öykü]
Ormanda Krallık Seçimi [Öykü]
Berlin Kuşatması Üzerine [Eleştiri]
Görünmeyen Uyuma Dair [Eleştiri]
Sıfır Nedir? [İnceleme]
Sıfır Tabanlı Düşünme [Bilimsel]


ALİ YERLİ kimdir?

İyi bir okuyucuyum. İlgi gösterdiğim alanlarda derinlemesine okurum. Yazılarım esas itibariyle gözlemlerim ve düşünce dünyamda oluşan fikirlerler ve sorgulamalarla doludur. Zaman zaman öykü denerim. Sorulmamış sorular ararım. Yazmak bence düşünmenin en önemli aracıdır. Okurken yazarla birlikte düşünür, yazarken de okuyanla birlikte düşündüğümü düşünürüm.

Etkilendiği Yazarlar:
Ahmet Altan'ın tarzını seviyorum. Tarihi romanları atlamam. Gerilim türü yazanlardan sürekli takip ettiklerim vardır.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © ALİ YERLİ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.