• ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe |
541
|
|
|
|
Kiþilerdeki kolektif vicdan, kolektif bir deðer yargýsýydý. Tekil dönem içindeki gruba baðlýlýk içinde bir vicdan çýkar mýydý? Pek sayýlmaz. Yine bir gruba baðlýlýk çýkardý. Totem dönemdeki kolektif iþleyiþe baðlý totem kardeþ bilinci içindeki özlen oluþan vicdan bile, grubu dýþýna deðil grubu içine dönük deðer yargýsý olan bir vicdandý. |
|
542
|
|
|
|
Erken dönemdeki ortaklaþan iliþki ve kamu sahipliði iliþkisi; köleci sistem içinde, köleci ve özel mülkiyetçi iliþkilerin oluþmasý karþýsýnda bir dirençtiler. Ve köleci dönem içinde özel mülkiyetçi iliþkilerin yükselen deðer olmasý karþýsýnda erken dönem ortklýðý bir zýtlýktý. Erken dönemli ön ittifakýn bu zýtlýðý nedenle de köleci dönem, erken dönem iliþkileri içindeki ortaklýða, þiddetle karþýydý. Köleci dönem, karþý bir inþayýdý.
Yine köleci sistemin, özel mülk sahipliðini oluþturmasý ve bir diyalektiðe göre cevabýný inþa etmesinin nedeni; köleci sistemin kendisinden önceki kamusal sahipleniþli ortaklaþan inþanýn, köleci sistem içinde özel mülkiyet iliþkisi olmasýyla yansýtýlmasýydý.
YANÝ KÖLECÝ ÝNÞA ORTAKLAÞAN MEVCUT ÝNÞAYA KARÞI, ORTAKLAÞMAYAN ÝNÞAYIDI. Kamusal ortaklýða karþýn, hiç mülkü olmayan geniþ yýðýnlarýn oluþturduðu eðilimlerin alan etkisi üzerine; özel mülk sahipliði giriþmesini inþa etmekti.
Ýnþanýn alan etkisi olan kutuplaný, iki zýt durum giriþiyordu. Birisi zaten var olan ön ittifaký ortaklaþmaydý. Ýkincisi ise þimdi inþasýna baþlanan, ön ittifaklý ortaklaþmaya karþý olan; özel mülkiyet iliþkisiydi. Özel mülkiyet iliþksi de kendi içinde efendi-köle oluþmalý sýnýfsal zýtlýk ve kutuplanmayý ortaya koyacaktý.
Bu nedenle köleci sistem; erken dönemin ortaklaþtýran ilahi aitliðine karþý her bir cevabýný; efendi-köle oluþmasýnýn zýt kutuplaþmasý içine sokmakla köleci süreci imleyip, ortaya koyabilmekteydiler. Bu nedenle köleci iddia ve cevaplardan ön ittifaký inþanýn bir kýsým ana verilerini ortaya çýkarmak, çok çok olasýdýr.
Tabii ki köleci sürecin oluþmasýnda; ön ittifaký deðerlerin yol açtýðý yeni geliþme ve deðiþmelerin de rölü çok çok vardýr. Ön ittifaký geliþmelerin niceli seyrediþ süreci geliþmeyi birçok farklý aþamalarý olan nitelik deðiþtirmelerinin içine de getirdi.
Bu nitelik deðiþtirici farklý yansýmalardan biri de köleci özel mülkiyetçi iliþkiydi. Sürecin köleci sisteme doðru geçiþen faz kaymasý sürece egemen olmaya baþladý. Köleciliðe kayan niteliksel deðiþmeyi veren salýnýmlarýn üzerine egemence kiþisel köleci duygular modüle (bindiriþme) ediliyordu. |
|
543
|
|
|
|
Kolektif alan içindeki herkesin temel düzlemden gelen davraným, yönelim, saðlama eylemleriyle kiþiler iþ sahibi olup; alan içine iþiyle ve depo enerjili iþgücüyle gelmiþti. Oysa sömürü bile zaten iþi olan kolektif sistem içinde istisnasýz var olan, iþ ve iþçilikler üzerine alabildiðine açýlým vermiþtir.
|
|
544
|
|
|
|
Düzenli, kontrollü ve denetimli, paçalý enerji verimlidir, yönetseldir. Bu nedenle mülkün sahibi monarþinler, oligarþinler üzerindeki mutlaktý yapý; danýþmalar, topluluk, kurul, tüm, bütün, tamamý anlamýna divanlar, meclislerle (pankuþlar meclisi gibi kurul ile) frenli ve hýzlý enerji salýnýmý içine girmiþlerdir. |
|
545
|
|
|
|
Hayat bencilliði size yüklerken, bencilliðin yaþanmasýný size býrakmýþtý. O beliriyordu, siz; onu haz ve elem duygusu oluþlarla süreci yaþamanýn yollarýný arýyordunuz. Kimi kez zorunlu oluþla, kimi kez keyfi oluþlarla bencilliði sürüyordunuz. Size býrakýlan yaþanmalar; sizin özeliniz ve öznelliðinizin, bir yanýydý. Ve de, en temel yanýydý. |
|
546
|
|
|
|
Diðer bir olasýlýkla belirli olmayan üssü kuantum durumlar olamdý. Belirenin belirsizi bir enerji durumla fizikti. Fizik maddenin anti fizik maddesiydi. Madde ile anti maddenin birbirini yok eden enerjiydi. Birbirini yok eden denge durumun enerji seviyesiyle boþluk durumun giriþmesiydi. Boþluk durumun enerjisi, boþlukta var oluþu belirler. Bu nedenle boþluk her an belirenle belirsiz durumlarýn enerji içermesidir. |
|
547
|
|
|
|
Zaman ve örtü ve eylem ve ölüm ve tanrý ve hayat ve insan... |
|
548
|
|
|
|
Ýnsanýn ilk atasý sayýlan Primatlar 65 milyon yýl önce Afrika kýtasý baþta olmak üzere, Asya ve diðer alanlarda yaþayarak çoðalmýþlardýr. Bu türler henüz ayaklarýnýn üzerine dikilip yürümeyi bilmiyorlardý. |
|
549
|
|
|
|
Oysa evren hapis olduðu tekillikten kendi saçýndan kendisini çekip çýkaracaktý. Evren kendi olayýnýn kendi baþlatýcýsý olmakla bütünün olmanýn da, ilk olmanýn da kendisidir. |
|
550
|
|
|
|
Beslenme dýþýnda her bir parçayý boþaltan transferiniz, her bir kiþiden bir tek saðlama yapmanýn karþýlýðý olarak yani sizin görevinizle besin bulma olarak size ekleniyordu. Görev kolektif bir olguydu. |
|
551
|
|
|
|
Alan; yer, mekân, mevzi olmakla; saha da denen bir çevre olmanýn tanýmýdýr. Çevre; aþaðý-yukarý; büyük-küçük; kýsa-uzun, az-çok; birbiri olan ve zýttý olmak gibi süredurumlarýyla bir gerilimler alanýdýr. Çevre ve alan etkisi birbiri olan, ayný þeydirler. Alanýn bir etkisi olgu, olay ve akýþ ise diðer tür yüzünün yansýmasý da engel, kesikli, sýnýrlý sonlu devim etki olmaktý. |
|
552
|
|
|
|
Sanal oluþ ta bir enerji düzenlenim türüydü. Sizin yer ve gök nasýl böyle duruyor demenizle soran zihinsel enerjili belirme biçimi olan ide enerji kiþiye rahatsýzlýk veren, düzensizlik veren ide enerjidir. Cevap bulamamakla sizin akli kaoslarýnýza dönüþür |
|
553
|
|
|
|
Her El diðerine "onun yaptýðý iþ iyi deðildi" diyordu. Bu nedenle kardeþler bile köleci öðreti içinde olmalarýna raðmen, birbirinin þeriatý içinde deðildiler. Bunlarý Yusuf hikâyesi gibi hikâyeler içinde süreç güçlü olana göre överek, yererek Mal sahibi olmanýn Malik oluþunu anlatýyordu. Zaman zaman kardeþ kavramý dahi deðiþikliðe uðramakla ayný iman içinde olanlara kardeþ deniyordu. Nuh'un oðlu onun ailesinden sayýlmýyordu. Çünkü o Nuh'un El þeriatýna uymuyordu. Ayný iman içinde deðildiler.
|
|
554
|
|
|
|
Sahip olunan tüm istekler birbirlerinin koþullarýný oluþturur ve diðerlerinin sýnýrlarýný belirler. Bu yukardan aþaðý doðru þeklinde geliþir. Sonsuzluk isteði uzun vadeli isteklerin sýnýrlarýný belirlerken, uzun vadeli isteklerde orta vadeli isteklerin sýnýrlarýný belirler ve anlýk isteklere kadar gider. |
|
555
|
|
|
|
Hem çevreye uymakla yükümlüsünüz hem çevreye karþýtsýnýz. Hem çevredensiniz hem ben bilincine sahipsiniz. Bu karþýtlýk içinde ortaya konan baðlam öz bilinci olmakla, ben bilincidir.
|
|
556
|
|
|
|
Doðaya yönelimle olan beslenme, savunma, güvende olma, barýnma gibi herkesle olan tekil kiþi davranýþlarý, bileþik davranýþlý süreçlerin kolektif alaný içinde iþgücüne, iþ paylaþýmýna dönüþen enerji tipi olurlar.
|
|
557
|
|
|
|
Oyuk hareketine göre zýt eylemle zýt yükle olan yönelicin parçacýðýn devingenliðidir. Oyuk aktifliði ve parçacýk aktifliðini veren devinme kendi özelinde bu tür giriþme etkinliði kazanmadýkça süreç içinde baðýntý devimi ya da iliþkindik devimli boyutlanmalar, beliremez.
|
|
558
|
|
|
|
Adalet mülkün temeli midir? Bu soruyu þöyle de sorabiliriz. Mülk mü adaleti belirler? Adalet mi mülkü belirlemiþtir? Mülk ile adalet arasýndaki baðýntý olan sömürü inþacý bir temel özelliðe sahip midir? Yoksa sömürü ve adalet öznel ve sömürü kurgulu bir baðýntý mýydý? |
|
559
|
|
|
|
Bütünsel baðýntý içinde olan ana süreç, kiþi sahipli baðýntý biçimine dönüþürken kopan kolektif polar baðlar nedeniyle; kiþi sahipliði olan süreç kolektif sahiplik gibi dalgalanma veya salýným yapamaz olacaðýný da, göremiyorlardý. Ýþte kopan polar baðlý boþluk devinmesinin içi, kiþi sahipli irade ile dolacaktý. Kolektif baþlayýp kolektif süren süreçte kiþi sahipliði yalancý bir enfeksiyondu. Sistem kolektif polarla davrandýrmaya devam edecekti. Ürün de kolektif olan yerine kiþi sahiplere akacaktý.
|
|
560
|
|
|
|
..."Bütünüyle 'An'lýk bir durumdur ömrümüz" Öncesini sorgular, sonrasýný düþleriz. Ýçinde bulunduðumuz an'ý yalnýzca yaþarýz. Daha önceki biçimimiz yaþadýðýmýz an üzerinde çok etkili olduðu için ilerisini anlamak zor olmayacaktýr ancak bazý ayrýntýlar vardýr ki; Tesadüf ya da kader olsun, kimsenin anlamadýðý bir biçimde hayatýmýza yön verirler"...
|
|