Paranız varsa toprak alın. Artık üretmiyorlar. -Mark Twain |
|
||||||||||
|
Yumurta mı tavuktan çıkmıştır Tavuk mu yumurtadan çıkmıştır Millet mi insandan türemiştir İnsan mı milletten türemiştir … Kuş cinsinin milleti nedir? Niceliğine göre niteliğidir, Yumurtasıdır. Önce millet, sonra birey İnsan cinsinin milleti nedir? Niceliğine göre niteliğidir, Rahmidir. Önce millet, sonra birey … Önce lirik sonra epik Daha sonra pastoral Ve didaktik şiirler Ve de satirik eleştiriler Dramatik diyaloglara … Kuşların elleri ayaklarında Ağzı tek dişinde gagası Tünemek için bir dala Kapmak için yemini Kanatları nesi Havayı kavrayan kolları Elsiz tırnak, tüyleri İnsanın elleri kollarında Ağzı otuz iki dişiyle çenesinde Koymak için bir kaba Çiğnemek için aşını Boyu nesi Kalkıp yürüye bilmesi Elli ayaklı beliyle … Yumurtlayanların idealı kuşlar Memelilerin ideali insanlar Balıklarda yumurtlar Balinalarda doğurur Balık aklı balinalar niçin karaya vurur, İntihar eder? Deniz yaşamından kara yaşamına Geçiş için, evrim geçirmek için Olay ufkunu neden aşamazlar, Artık balinaların nesli? Bazı insanlar niçin intihar eder? Balinalar gibi iflas ettikleri için mi? … Önce fabl sonra hikâye Önce şiirsel sonra öyküsel Önce masal sonra roman Önce edebiyat sonra tarih Önce okur sonra yazar … Yazıyı icat etmeden nasıl okur? ‘Önce oku dedi’ melek Karanlığa düşen ateşin iz düşümünü Mağara duvarlarına yansıyan gölgesinin oyununu İlk okumayı söktü doğayı okudukça döndü Yazmayı söktü mağara duvarlarına Yatmadan önce izledi bir günlük avcılık etkinliğini Artık öğrendi okuyup yazmayı Oynaya bilir kendini her şeyle Toprağı sürür tohumu eker, kaderini yazar Hasat zamanı biçer, kaldırır hasadını okur … Önce tam tamlarla duman Sonra güvercinlerle mektup Önce mors alfabesi telgraf Sonra radyo dalgalarıyla telefon Ve de radyo ve de televizyon Ve şimdide cep telefonları Bütün hayallerimiz cepte Yumurtada Aman dikkat kırılmasın Bu yumurtlamaz yumurta Bu her iki cinside kızıştırır Artık her şey gece fantezisine Etkinlik oldu, aşk mutluluk … Önce okurluk sonra yazarlık ise Önce lirik sonra epik Önce kadın okur sonra erkek yazar İlk önce doğada pastoral Sonra düşüncede didaktik Ve sahnede dramatik Önce tatlı sonra acı Önce aşk sonra saygı Önce yumurta ve spermler suya Sonra kana yumurtalar, yumurtalara spermler İç içe kanal boyu çiftleşmeler … Dinozorlarda uça bilselerdi yaşaya bilirlerdi Uça bilenleri kuşlar uçtu Uçamayanları gibi küçük sürüngen kaldı Kertenkeleler gibi Neden acaba? Buzul çağlarında mı boyut geçirdiler? Evrimden farklı bir şey mi bu? Buzul çağlarında buzulun altında balinalar, Suyun içinde yaşaya bildiler. Dinozorlar giremedi bir mağaraya her halde Mamutlar girebildi mi? Filler. Ve bu fiiller, yüklemler bu cümlede, Canlı âleminde her cinsin her türüne göre boyutu Düşündürüyor beni. … Üç boyutlu bir uzay zamanlı dünyada yaşıyoruz Eşyalarımızda üç boyutlu Ama her şeyin bilgisini ifade etmek iki boyutlu Kâğıt ve film üzerinde Üç boyutlu filmlerde sanal ama Her şey göreceli bu göreceliği gerçek kılan ne? Her şeyi bilsek yaşıyor olur muyduk? Ama her şeyi düşünüyor oluşumuzla daha güzelini ve iyiyi yaşıyor olabiliriz. Ben bu meseleyi birde; Tohum mu bitkiden oldu bitki mi tohumdan oldu Nitelik boyutunda irdeleyeyim. … İşte balıkların hem yumurtasını hem de spermlerini suya bırakmaları gibi Bitkilerde spermlerini havaya bırakıyor ama yumurtalarını tutuyor Önemli bir ayrım burada Bu tozlaşmayı dişi tepeciğe taşıyan rüzgâr, hava durumu Memelilerde ise cinsiyet durumu Gerçi iki cinsin birleşme romantizmini sağlayacak koşulda havanın durumu da önemli. Dolayısıyla burada taşıyıcılık, hareket önemli Burada hareketi sağlayan koşulların boyutu ve bu boyuta göre devindirecek kabiliyet önemli. Nicelik ve niteliktir. Nicelik niteliği yer mi yer. “Sadık yârim kara toprak” Cüsseli bir nitelikte nicelik cüssecik bir niteliği ham yapar. Ama bir den çok olan cüsseciğin niteliği de birden fazla, çok yönlü boyutu kavrayacağından ötürü cüsseli bir niteliği parçalayarak ham yapar. Sürü psikolojisi. Her şeyi toprak kaldırır, nitelikli toprak; taş kaya; element olur. İlk tohum neydi? Bu hücrenin bölünmesine indirger bizi… Araştıralım bakalım. Yarın.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Naki Aydoğan, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |