..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Dünya hayal gücünün tuvalinden başka birşey değildir. -Henri David Thoreau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yapıtlar > Ömer Sedat Topal




13 Haziran 2005
Kitap Medeniyeti  
Ömer Sedat Topal
Kitap, bizim medeniyetimizin temel taşıdır. Dünyanın yazma eserler açısından en zengin kütüphaneleri hala bizdedir. Ama ne yazık ki, onları okşayacak, sevecek ellere hasret, mahzun ve kederli bir halde, raflarda bekleşip durmaktadırlar.


:BAJC:
Kitap, bizim medeniyetimizin temel taşıdır. Dünyanın yazma eserler açısından en zengin kütüphaneleri hala bizdedir. Ama ne yazık ki, onları okşayacak, sevecek ellere hasret, mahzun ve kederli bir halde, raflarda bekleşip durmaktadırlar.
Lisede okurken Osmanlıca’ya vâkıf bir hocamızın anlattığı anekdotlar beni çok etkilemişti. Hocamız üniversiteyi İstanbul’da okurken, sık sık kütüphanelere gider, özellikle içinde binlerce yazma eserin bulunduğu Süleymaniye Kütüphanesi’ni ziyaret edermiş. Üzülerek şunu anlatmıştı:
“Süleymaniye Kütüphanesi’nden faydalanan kişilerin yüzde 80’i Avrupalı ve Amerikalı araştırmacılardan oluşuyor. Bizim kitaplarımızı okuyorlar, araştırıyorlar, hatta tıpkı basımlarını kendi ülkelerinde basıyorlar.”
Her cildi bine yakın sayfadan oluşan, 63 ciltlik Ebû Hayyan el-Endülüsî’nin “Kitab-ı Nebâtât ve Hayvânât” adlı büyük ansiklopedisinin Almanya’da bir enstitü tarafından basılması gibi.
Şimdiki nesil, bırakın Osmanlı devri eserlerini okumayı, yirmi yıl önce yazılmış kitapları bile anlamakta, son derece güçlük çekmektedir.
Bu durum, bir milletin hayatında meydana gelecek en acıklı hadiselerden biridir.
Yazma eserleri hiç incelediniz mi? Nasıl göz nuru dökülmüştür onlara? Kitap baştan sona aynı hatla elle yazılmıştır. Güzel bir cilde sahip olan kitabı açtığınız zaman, renkleri ruhunuzu okşayan bir çiçek bahçesini andıran ebru sanatı ile karşılaşırsınız. Kapağın iç kısmını süsleyen şimdilerde unuttuğumuz, ancak meraklılarının tekrar keşfettiği ebru sanatının eşsiz örnekleri, adeta kitabın sayfalarını açmaya bir davetiye gibidir.
Sahaflar, bu medeniyetin ürünlerinin alınıp satıldığı yerlerdir. Artık sahaflarda bir bir kapanmakta, yerlerini özensiz basılan yeni kitapları satan kitapevlerine terk etmektedirler.
Dursun Gürlek’in yazdığı, “Çınaraltı Kitap Sohbetleri”(*) adlı eserde, kitap medeniyetimizin yapı taşları olan yazma eserlere ait dünyadan misâller verilirken, bir yandan da bu dünyayı teneffüs eden insanımızın belirlediği, kendine has usûl ve kurallarından da bahsedilmektedir.
Bunlardan bir kaçını naklederek yazımızı bitirelim:
“Büyük, çok büyük kitâbiyyât bilginimiz Ali Emîri Efendi antika bir eseri dostlarına gösterme lütfunda bulunurken alın bakın, inceleyin gibi sözler söylemez; ‘Ziyaret Buyurun!”dermiş.” (Gürlek, 2002: 13)
“Kültür dünyamızı istila eden kara bulutlar öyle yoğunlaştı ki, bir avuç insanın ziyaret ettiği kitapçılarda bile cehâlet kol geziyor. Oysa eskiler bizim bugün farkında bile olmadığımız ayrıntılara dikkat ederler, soru sorarken veya bir konuyu anlatırken hata yapmamak için azamî gayreti gösterirlerdi. Geçen Kadıköy’de bir kitapçıda tozlu rafları karıştırmaya devam ediyordum. Derken bir müşteri girdi. El yazması kitap olup olmadığını sordu. Karşılıklı konuşurken ‘el yazması’ sözünü o kadar çok kullandı ki, kitapçı –biraz da yüksek sesle- ‘Efendi, el yazması ayak yazması diye bir şey olmaz. Bunun doğrusu yazmadır!’ diye ikaz etti.” (Gürlek, 2002: 15-16)
Hepinize kitap aydınlığında günler diliyorum.

(*) Gürlek, Dursun (2002). Çınaraltı Kitap Sohbetleri,
Timaş Yayınları, İstanbul.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Son Aşıklardan... [Şiir]
Savaşın Kangren Olmuş Yüzü [Şiir]
"Cehalet Vadisi" [Roman]


Ömer Sedat Topal kimdir?

Eskişehirliyim.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ömer Sedat Topal, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.