Sevginin ölçüsü ölçüsüz sevmektir. -Spinoza |
|
||||||||||
|
Þeriat bir hukuk sistemi ise bu sistemin uygulanmasý için veya var olmasý için kiþinin suç iþleme özgürlüðünün elinden alýnmamasý gerekir. Zira özgürlüðün olduðu yerde insanlýk olur ve insan insanlaþýr. Bu açýdan bakýldýðýnda laiklik insaný insan yapan en temel olgulardan biridir. Baskýnýn, despotluðun olduðu yerde tehlike olur. Tehlikenin olduðu yerde de insan en ilkel ve hayvani duygularý taþýr. Saldýrganlaþýr, asabileþir ve gözünü kan bürür. Günlük hayatta zaten birçok hegemonyanýn baskýsý altýndayýz. Baba hegemonyasý, anne hegemonyasý, okul hegemonyasý ve kurallar hegemonyasý gibi…Tüm bu baskýlar altýnda insanlýðýmýzý korumaya çalýþýrken bir de insanýn vicdanýný, fikrini kilitleyen din adýna baskýlar altýnda iyice bocalamaktayýz. Bu yüzden linç kültürünü yaþamaktayýz. Kýsaca hala töre cinayetleri iþleniyorsa ve hala Bursa’nýn bir meydanýnda bir sapkýna yaptýðý tacizden dolayý insanlar vur Allah vur saldýrýyorsa ve o kiþi ölüm kalým savaþý veriyorsa bunda bu insanlarý katil bir ruha dönüþtüren vicdanlarýný kilitleyen zihniyet ve inanç dünyalarýndaki yanlýþlarý aramak lazýmdýr. Laiklik bir vicdan kazandýrma olgusudur. Vicdaný olmayanýn laikliði olamaz.Toplum saðlýklý düþündüðü sürece üretken olur, mutlu olur. Baský altýna alýnmýþ bir birey asla güzel ve saðlýklý düþünceler üretemez. Ömer Hayam bir þiirinde günah iþleyecek yer yok bari namaz kýlayým der. Ýnsanlarý ibadete zorlayan, bir inancýn gelenekleri içine sokan ve bunu toplumsal ve yaþamsal alanlarla yapan bir anlayýþý ne güzel anlatmýþ deðil mi? Ýnsan eðrisiyle doðrusuyla vardýr. Bir cetvel alýp sen bu boyda þu doðrulukta olacaksýn demek tam bir faþizanlýktýr. Kimse toplum mühendisliði yapmasýn. Kimse kimseyi ölçüp biçmeye kalkmasýn. Türkiye’de aslýnda hiçbir sorun yoktur sadece sorunlu insanlar var. Bu sorunlu insanlar kendi sorunlarýnýn bedelini baþka insanlara ödetmek için çaba harcamaktadýrlar. Kendi iç dünyalarýndaki problemlerin kaynaðýný baþkalarýnda aramaktadýrlar. Eðer bu insanlar psikolojik sorunlarýný bir kenara býrakýp Türkiye’nin ve dünyanýn sorunlarýyla uðraþsalar daha makul olacaklardýr. Laiklik hiçbir zaman bir inanç sistemi ve geleceðin dini olamaz. Sadece laiklik birlikte yaþama kültürünü güvence altýna alýr ve din ve inanç hürriyetini arttýrýr. Örneðin bir genelevde hayat kadýnýna ayet okumayý veya bir camide dansöz oynatmayý yasaklar. Ýnsana haddini bildirir. Günümüz toplumlarýnda da genelde çizgiyi aþmak, özel hayatlara saldýrmak bir görev sayýldýðý için, bunu ortadan kaldýrýr. Laiklik bir özel yaþam alanýdýr. Kimsenin hakkýný yemediðimiz sürece, kimsenin karýsýna, kýzýna bakmadýðýmýz sürece hem laikiz hem de þeriatçýyýz. Çünkü bir baþkasýnýn yaþam tarzýna müdahale etmediðimiz sürece haddimizi, dinimizi ve kendimizi ve insanlýðýmýzý biliriz.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © osman demircan, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |