..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Yaþam baþlangýcý olmayan bir yolculuktur. -Victor Hugo
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




6 Ocak 2024
Hemcinslerin Tarihi 6  
Bayram Kaya
Ýki mýknatýs çubuk arasýna onlara deðecek þekilde mýknatýs olmayan bir demir çubuðu koyun. Biraz sonra demir çubuðu mýknatýslarýn arasýnda elinizle iterek çýkarýn. Artýk mýknatýslar olmasa da mýknatýstaki tüm benzer etki artýk demir çubuða geçmiþtir.


:BCC:
El mana anlayýþý, üretim alaný ve üretim hacmi artan o günkü ilahi ideolojik üst yapý koþullarý içinde doðdu. El mana anlayýþý bugünkü özelleþtirme, kamulaþtýrma dediðimiz kamu kaynaklarýný seçilmiþ kiþilere daðýtma yollarýný ortaya koymanýn ilk biçimiydi (ilk formuydu).

Bencil oluþ, doða karþýsýnda yokluk içindeki kiþileri gruba eðilim içinde tutar. Yine ayný bencil oluþ bu kes de kolektif zenginlik içindeki kiþileri El mana anlayýþýnda olduðu gibi gruba eðim baðýný zayýflatýr olma türünde grubu daðýtan bir çift yönlü karakterin de sahibiydi.

Üretim kolektif alan içinde doðmuþ ve öðrenilmiþti. Üretim artýk zorunluydu. Üretimin konusu bireysel kiþi özneler olan bencilliðin doyurulmasý ve giderilmesiydi. Üretimin tabanýnda kolektif birim zamanlý ve karþýlýklý transfer emeklerin deðiþimi vardý.

Hiçbir üretim tarzý kolektif birim zamanlý ve karþýlýklý transfer emeklerin deðiþimi olmaktan kurtulamaz. Ýþte El mana anlayýþý da tabandaki kolektif oluþa hep muhtaçtý.

Nasýl kolektif emek, kolektif alanýn baský ve basýncýyla ortaya konmuþsa; günümüzdeki kolektif emek de kolektif teknik ve teknolojiler içinde "bilgiye" dönüþmekle ortaya konmaktadýr.

Bu bilgi, bilgiyi de üreten bilgiydi. Yani bilgi kendisini de üreten bilgiydi. Kolektif kapasite küçülmüþ bilgiye dönüþmüþtü. Bilgi nano teknolojiydi.

Kolektif emek, kendisini de ortaya koyan teknik ve teknolojiler bilgisi içinde sürmektedir. Bilgiye dayalý baðlamla kolektif emek artýk robotlarýn enerji sarfý, üretim alanýnda baskýndýr.

Temeldeki kolektif nedenle El mana anlayýþý içinde kolektif emeðin sömürüsü vardý. Ve bu neden ile kolektif emek rýzk verme, rýzk daðýtma söylemi adý altýnda kolektif emeði, kolektif kapasiteyi ve kolektif akýl olan bilginin önüne geçmiþti.

Kolektif kapasiteli yapabilirliðin önüne geçen ve yoksulluðun ihtiyaçlarýný vaat eden El mana anlayýþý; kolektif bilgiyi kolektif alan dýþýndaki bir güce atfetmiþtir.

Kolektif yapabilirliklerle tanýmlanan bu gücün büyü sel anlatýmý (etki sel anlatýmý) kolektif emek ulamýný unutturmakla kolektif emek bu gibiden soyut ideolojik kavramlarla baskýlanýyordu.

Bilginin temelinde kolektif emek vardýr. Nesnelerdeki neyse o olan bilgiyi kolektif birim zamanlý ve karþýlýklý transferle olan kolektif emek yansýtabilmiþtir.

Hortlayan bencillik kolektif sahiplik yerine, türlü hile söylem ve tanýmlarla, kiþisi sahiplik anlayýþýný; hem iman düsturu edecekti. Hem de mülk sahibini tanýklýk olarak ortaya konacaktý. Mülk sahibini tanýr lýðýn konusu ortaklarý olmayan mülk sahibini tanýr oluþla, tanýr ýlýktý.

Mülkün sahibi denen soyut anlamlý tanýþlýkla tanrý, kolektif yapabilirliði ve kolektif sahip oluþu kullanýp; "içinde insan da olan kolektif gücü mülk ediniyordu".

Kolektif alan içindeki yansýmalarýn zýddýyla ortaya konan özelleþtirme ve özel mülk sahipliði söylemi önceleri bir ÝÇ SESTÝ. Zihinlerdeki seslendirme olan bencil iç ses ya da iç seslendirme kolektif sahipliðe karþý kiþisi sahiplik düþüncesiydi.

Bu düþünce iç ses olarak doðup, zihinlerde bulunaný dýþa doðru dile getirdi. Ýç sesi dýþa doðru dile getirilirken mülkün sahibi tanýmýný kolektif sahipliðin anlamýyla birlikte söyledi.

"Buz gibi soðuk" söylemi nasýl buzdan atýfla, bu atýf buzdan ayrýlan bir anlatýmýn konusu olan deyime dönüþmüþse, kolektif sahiplikteki anlam ve anlatým olan atýf da mülkün sahibindeki anlam ve anlatýma dönüþmüþtür.

Ýki mýknatýs çubuk arasýna onlara deðecek þekilde mýknatýs olmayan bir demir çubuðu koyun. Biraz sonra demir çubuðu mýknatýslarýn arasýnda elinizle iterek çýkarýn. Artýk mýknatýslar olmasa da mýknatýstaki tüm benzer etki artýk demir çubuða geçmiþtir.

Atfedilenden kurulan benzerlik söylemi de sahte bir "özdeþlik anlamý" ortaya koyar. Kolektif alanlý atýftaki özdeþlik belirteni geçiþli anlamlar üzerinde, kolektif sahiplik söylemindeki anlamla, mülkün sahibi söylemini pekiþtirdiler.

Daha sonra kolektif atýfla söylenen mülkün sahibi söylemi, tekil ve yalýn söylenmeye baþlandý. Kolektif sahiplikten geçen anlamla kavrandýktan sonra yalýn söylenmeye baþlanan" mülkün sahibi" söylemi; kolektif sahipliðin anlamýný giderek belirsizleþtiren bir söylem oldu.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 3
Kendisini Kopyalama 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 11
Ölçü 2
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 14
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bildin mi? II [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]
Asuman [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Ýçimizdeki Yabancý [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.