..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"İnsan - işte tüm sır burada. Bu sır üzerinde çalışıyorum, çünkü kendim de insan olmak istiyorum." -Dostoyevski
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Necat Dilaver




11 Temmuz 2008
Nietzsche...  
Nietzsche'yi anlamak...

Necat Dilaver


Nie’nin kelimeleri de özgürdür. Bazen cümlenin anlamına ters bir kelime o cümle içinde geçer. Bunun amacı; okuyanın zihninde o kelimenin çınlamasıdır. Yani, Nietzsche okuyanlar; düşünür durur...


:CEGA:
Nie, her dönem en çok eleştirilen düşün adamı olmuştur. Kimi faşizme yol açtı der, kimi dizgeci olmamakla suçlar. Aslında bu algı yanılgıları; Nie’deki ‘üstinsan’ ve ‘sonrasız dönüş’ kavramlarının birbirinden ayrı düşünülmesinden kaynaklanır.
Zaten üstinsan ancak sonrasız bengi sayesinde mümkündür. Bu iki kavramı birbirinden ayıranlar; ya Nie’nin en çok korktuğu insan tipi olan ‘pazaryerinde sineklik olanlar’dır ya da özellikle bu yola başvururlar ki kendi düşüncelerini dikte edebilsinler.
Nie okumak ters düşünmek demektir. Nie okuyan ve anlamaya çalışan insan önce bireyleşir, sonra zihinsel evrimleşme aşamasına kapı açar.
Nie’nin diğer filozoflardan farkı; olanı ve olacak olanı yazmasıdır. Örneğin gelmiş geçmiş en büyük düşün adamlarından biri olan Marks, olması gerekenleri yazmıştır. Aristo’nun tasımları, Kant’ın önermeleri hep olması gerekenlerdir. Nie’nin dünyasında ise sadece olan ve olacak olan vardır. Yani insan vardır. Nie’yi faşizmle suçlayanlar bu hümanizmayı anlayamayanlardır.
Sonrasız bir şekilde üstinsan olmaya doğru döndüğümüze göre, ereğimizin daha insancıl bir dünya olması gerekmez mi? Bu da bizi Nie’deki hümanizmaya tekrar götürmez mi?
Üstinsandaki kasıt; boyunduruk kabul etmeyen birey olabilmek ve sonrasız bengi sayesinde bunu ölümsüzleştirmektir.
Nie insanı tanrılaştırır. Tanrıyla sorunu da bu yüzdendir. Nie’deki insan hiçbir emri sorgusuz sualsiz kabul etmez.
Nie’nin kelimeleri de özgürdür. Bazen cümlenin anlamına ters bir kelime o cümle içinde geçer. Bunun amacı; okuyanın zihninde o kelimenin çınlamasıdır. Okuyan, okuduktan sonra düşünür durur…

.Eleştiriler & Yorumlar

:: nacizane...
Gönderen: Nezihe Ecevit / , Türkiye
17 Ağustos 2008
"Nietzsche'yi kafalarımızda çok büyütüyoruz." Keşke kafalarımız da biraz daha büyük olsaydı. Bir de ayaklarımız. Buza yapışmasınlar diye çorap giyerdik yünden...

:: Netzsche bir Filozof olmaktan öte bir romancıdır.
Gönderen: Mehmet Ali Özler / ,
19 Temmuz 2008
Nietzsche’yi kafalarımızda çok büyütüyoruz. Nietzsche bir filozof olmaktan ziyade zamanında sansasyon yaratmasını bilmiş bir romancıdır. Aynı zamanda fikirlerinin çoğunu Budizm dünyasından çalmasını iyi becermiştir. Ömrünün bir dönemini Asya’ da geçirmiş olan Nietzsche Tao Felsefesinden aldıklarını/yürüttüklerini batı dünyasına aktaran ilklerden biri olduğundan bir dönem gündem de kalmıştır. Nietzsche gibi yazarlara önem gösterenlere Asya Edebiyatı okumalarını salık veririm. Göreceklerdir ki, Nietzsche gerçek Filozofların çorabı bile olamayacaktır. Saygılarımla.

:: teşekkürler
Gönderen: ÇAĞLA GÖKDENİZ / , Türkiye
16 Temmuz 2008
Nietzsche'nin aforizmalarını çok beğeniyorum.Der ki bir tanesinde: ''Bu muydu yaşam?Hadi öyleyse bir daha.'' Yazarın yanıtı: Tebrikler...

:: Teşekkürler
Gönderen: Nezihe Ecevit / , Türkiye
13 Temmuz 2008
O'nu anlamak anlaşılmaktır kendine.... Yazarın yanıtı: Saygılar...




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yok...
İnsan...
Kusursuzluk...
'Yalnız' 'Var' Olmak...
Kutsal...
Kalem
Aşk...
Cd Kutusu
İnsan mı?
Zaman...

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Estetik...

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aç Aşk... [Şiir]
Umut Yok... [Şiir]
Umut Var... [Şiir]
Melanin [Şiir]
Yaş ve Aşk... [Şiir]
Hüzün [Şiir]
2022, Prozac [Şiir]
Yaşlı... [Şiir]
Gülüş... [Şiir]
Aşkın İspatı Hüzün [Şiir]


Necat Dilaver kimdir?

Ara-yış. . . Şiirde, öyküde ve yaşamda; 'ara' da kalma ederi: Arayış. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Umut, ekmek, sömürü, tanrı, insan, hayat, hüzün...


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Necat Dilaver, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.