Dünya hayal gücünün tuvalinden baþka birþey deðildir. -Henri David Thoreau |
|
||||||||||
|
Çocukluðum ve gençlik yýllarýmda dine uzak olan yaþýtlarýmdan dinin bakýþ açýsýna uygun olmadýðýný düþündüðüm þu dini enstanteyi iþitirdim: Yüksek bir yere mutlaka ulaþýlýp alýnmasý gereken bir nesne vardýr. Yanýnýzda oraya ulaþabileceðiniz iki eþya mevcuttur. Bunlar Kur’an ve ekmektir. Bu noktada can alýcý soru sorulur? Yapamayacaðýnýz iki tercihle karþý karþýya býrakýlýrsýnýz. Yüksekteki nesneye ulaþmak için hangisini ayaðýnýn altýna alýrsýn? Pek doðal olarak tercih yapamazsýnýz. Anlatan aðýz bir süre sonra ders verme bilgeliðinde cevabý verir. Cevap Kuran’dýr. Çünkü hayatýmýzý idame ettirmek için bize verilen en temel nimet ekmeðe nankörlük etmek diðerinden daha büyük bir günahtýr. Anadolu’da tüm yiyecek ve içeceklerin genel isimlendirilmesi olan ‘nimet’in simgesi ekmektir. Onun þahsýnda insanýn yaþamýný sürdürdüðü tüm nimetler Anadolu insanýn nazarýnda Tanrý’nýn verdiði çok kýymetli lütuflardýr. Ancak Allah’a inananlar gerçek anlamda ‘nimet’in kýymetini bilirler. Dini deðerler üzerine inþa edilen kültürümüzde ‘nimet’in fuzuli, gereksiz ve fazladan harcanýp kullanýlmasý ‘israf’ olarak isimlendirilir. ‘Ýsraf’ Allah’ýn emrine uymamayý ifade ettiðinden haram olarak kabul edilmiþtir. Müslüman Anadolu insaný yüzlerce yýldýr bollukta da darlýkta da nimetin kýymetini bilip israfa kaçmamaya çalýþmýþtýr. Küçük bir ekmek kýrýntýsýný bile çöpe atmak istememiþtir. Gerçi bu halkýn geneli hep varla yokluk arasýnda devletini kendisine tercih ederek yaþamýþtýr. Büyüdüðüm çevrede köylüler tavuk ve yumurtayý yemekten çok yoksunluktan küçük ihtiyaçlarýný karþýlamada kullanýrlardý. Okula giderken evden harçlýk olarak bozuk para yerine bazen yumurta aldýðýmý hatýrlýyorum. Siyah önlüðümün cebine koyar kýrýlmamasý için itinayla yürürdüm. Çocuðun geliþiminde daha çok besin donanýmlý yumurtayla öðrencilik psikolojisiyle daha çok ilgi gösterilen çekirdek, leblebi, þekerleme alýnýrdý. Cýlk yumurta beþ para etmezdi. En fazla tavuðun altýna fol olurdu. Birde sevmediðine atýlacak en güzel silahtý. Yaramaz çocuk kavga ettiði diðerine bulabilirse cýlk yumurta atardý. Bunlarý Siyasal Bilgiler Fakültesinde üniversite öðrencilerinin, Prof. Dr. Burhan Kuzu’yu protesto için bolca yumurtalarý havaya savurmalarý olayý nedeniyle düþündüm. Anadolu toplumu son yüzyýl içinde çok deðiþiklikler yaþadý. Tavuklarýmýz deðiþti, yumurtalarýmýz hep cýlk olup saðlamlarý kýrýldý. Tüm toplum veritabanýmýz sarsýldý. Toplumlarýn deðiþimi Yaratýcý’nýn koyduðu ilahi bir kuraldýr. Bizdeki deðiþimler kural dýþýydý ve bir anlamda Yaratýcý’nýn kurallarýný zorluyordu. Baþta ekmek olmak üzere her türlü gýdayý benliðinde kutsallýk düzleminde algýlayan toplumumuzda bugün bir çok insanýn hala çok rahat alamadýðý yumurtalarýn üniversiteli öðrencilerin elinden hoyratça onlara bir baþka kutsiyet ifade eden bilgiyi öðreten hocalarý üzerine savrulmasý bu baðlamda düþünüldüðünde vahim bir durum. Týpký nimette olduðu gibi bu topraklarýn insanlarý kendisi okuyup iþlemese de okumaya yazmaya öðrenmeye ve öðretene büyük saygýsý vardýr. Kitap, bilgi ve bilginleri her zaman el üstünde tutmuþlardýr. Anadolu topraðýný tepelemiþ, mütevazi köylerinin çamurlu yollarýna ayaklarý dokunmuþ bir üniversite öðrencisinin yumurtalarý pervasýzca fýrlatabileceðine inanmak istemiyorum. Ekmek yerine Kuran’a basmayý tercih etme öðretisi alan bir Anadolu insaný yediði gýdayý hoyratça israf etmesi onun önceliklediði kutsallýklarýný deðiþtirmesi iþaretidir. Daha doðrusu buna kutsallýklarýný artýk yitirdiðinin göstergesi demeliyiz. Mili manevi deðerler yerine Batý kültürünün mutlak hakimiyetinde farklý deðerler inþa edilmeye çalýþýlan genç nesilin yumurta eylemi bunun bir sonucu gibi gözüküp batý kültürü koyuyor. Ýtirazlar, protestolar, görüþler, fikirler elbette bir usul, uslüp ve saygý çerçevesinde ifade edilmelidir. Özgürlükler kýsýtlanmamalý, demokrasiden taviz verilmemelidir. Özgürlük ve demokrasi adýna hakaret etmeyi de elbette kimse makul gösteremez. Yumurtayý atan öðrencilerin zihinlerinde elbet baþka öncelikleri vardý. Olay sadece otoriteye baþkaldýrý, yönetimi eleþtiri ise bir önceki konuþmacý Süheyl Batum’a bir iki fikir itirazý dýþýnda fazla tepki gösterilmezken tüm yumurtalar Anadolu deðerlerini temsil görüntüsündeki Ak Parti hükümetinin nezdinde Burhan Kuzu’ya atýlmaz ve tüm tepkiler ona gösterilmezdi. Gerçek eylem, zihinlerindeki Anadolu geleneksel deðerleri veri tabaný silinip yerine batý deðerleri tabanýnda yeni veriler yüklenmeye çalýþýlan öðrencilerin unutturulmaya çalýþýldýklarý deðerleri belli bir ölçüde simgeleyen hükümete tahammül edememeleriydi.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © hasan tülüceoðlu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |