• İzEdebiyat > İnceleme > Toplumbilim |
141
|
|
|
|
İlk ticaret, değişim sistemine bağlı yaklaşık 4500 yıl devam ettikten sonra, bazı kaynaklar Asurilerin bakır, gümüş ve altın külçeleri paraya dönüştürdüğünü belirtse de, Heredot'un kaynaklarına göre M.Ö.700 yıllarında Lidyalıların, ilk madeni parayı icat ettiği yazılıdır.
|
|
142
|
|
|
|
Devlet ve dini temsilcilerin her tülü lüks ve şatafat içerisinde yaşadığını sorgulamayan bir toplum kör, sağır ve yozlaşmış değilse, insan olduğundan şüphe edilmeli |
|
143
|
|
|
|
Çeşitli nedenlerle kendi dil ve kültüründen kopmuş, koparılmış birey ya da topluluklar, kompleks altında zorla inandığı dinin ırkçılığını yüceltmeden hayatta kalamayacağını bilirler. Böylece dinin yalancı hikayelerini yaymak için, insani değerleri satmadan gerçekleşmesi mümkün değildir. İşte insanlığın en çok satıldığı toplumlar, Türkiye gibi Müslüman ülkelerde yaşanmasının temel nedeni budur. |
|
144
|
|
|
|
TBMM Hükümeti Lozan Konferansı'na katılarak Misakı Milli’yi gerçekleştirmeyi, Türk topraklarında bir Ermeni devletinin kurulmasını engellemeyi, kapitülasyonları kaldırmayı planlıyordu. Anlaşma sağlanamazsa görüşmeler kesilecekti. Nitekim, 20 Kasım 1922'de başlayan görüşmeler çıkmaza girince savaş rüzgârları yeniden esmeye başlamıştır. |
|
145
|
|
|
|
Sosyalizmin tüm insanlık hareketlerini kapsayacak en açık ifadesi, insanın birçok egoist duygu ve düşüncelerden uzak, üst insan ahlak felsefesine göre yaşaması demektir. İşte tüm ipler bu noktada kopuyor.
|
|
146
|
|
|
|
Dünyada demokrasi, insan hakları ve insanca yaşamın gerçek mimarları İşçi sınıfı ve sosyalist partilerden başkası değildir. Bunu sağcısından liberaline kadar herkesin bilmesi gerekir. |
|
147
|
|
|
|
Türk halkı hem işgal güçlerine, hem de saltanata karşı büyük bir direniş ve uyanış hazırlığı içindeyken Osmanlı Devleti'nin böyle bir antlaşmaya imza atması büyük bir aymazlık ve vurdumduymazlıktı. |
|
148
|
|
|
|
Eğer insan akıl, mantık, bilim ve doğa kanunlarına göre hareket edip, doğadaki varlıkları gerçek ihtiyacına göre tüketse, istisnaların dışında hiçbir anormallik yaşanmayacak. Ve dünyamız bir beş milyar yıl daha bizi koruyup yaşatır.
|
|
149
|
|
|
|
Bilinç vasıtasıyla tüm hissel duygularını tam olarak sorgulayıp düzenli ve doğru eğitim uygulayan insanlar, gerçek insan olma yolunda ilerler. His ve duygularını doğru, yeterli şekilde sorgulamayan insanın bilincinden çok, süperegosu gelişir |
|
150
|
|
|
|
Yeryüzü bütün canlılar için ortak yaşam alanıdır. Bitkiler, hayvanlar, insanlar iç içe yaşamaktadırlar. Bu canlılar içerisinde en uyumlu yaşaması gereken topluluk da insan topluluğudur çünkü onlarda uyum için en gerekli olan akıl vardır. Akılla insan konuşan, planlayan, kural koyan ve uygulayan toplumsal bir varlığa dönüşür. Jean Jacques Rousseau’nun ‘Toplumsal Sözleşme’si de bu temel üzerine kurulmuştur. Ama ne yazık ki insanoğlu ‘aynı babanın çocukları’ bu uyumu tam anlamıyla oluşturamamış, elde ettiklerini de çok sık bozmuşlardır. |
|
151
|
|
|
|
Homo türlerden Homo Erektus, Homo Hubilas, Homo Sapien, Neandertal, Primatlar ve yeni keşfedilen Homo Luzanosis gibi türlerin düşünerek hareket etmesi, diğer hayvanlardan ayrı sınıflandırılmasına yeterlidir. Ancak düşünerek hareket etmek gerçek insan olunduğu anlamına gelmiyor. |
|
152
|
|
|
|
İnsan beyin yapısının büyüklüğüne bağlı olarak bilinç ve düşünebilme yetisiyle, doğadaki diğer tüm canlıları geride bırakmaktadır. Bu sayede tüm canlılardan ayrıldığı gibi bilinçli bir korku ve korunma psikolojisiyle, sağlam bir güven duygusuna ihtiyaç duyarak yaşar.
|
|
153
|
|
|
|
Dünya toplumlarından herhangi bir lider, siyasi kişi ve dini inanca bireyler saygı gösterip onun düşüncelerini paylaşabilirler. Ancak; arkasından gidilen lider, siyasi düşünce, inanç, seni ve diğer farklılıkları olduğu gibi kabul edip insan yerine koyarsa bu geçerlidir. Din, etnik ya da düşünce ırkçılığı yapan ukala lider ve oluşumların arkasından gitmek, fetişistçe faşizme hizmet etmektir. |
|
154
|
|
|
|
Temizlik bir eğitim ve kültür meselesidir. Toplum ve bireyde temizliğin karaktere dönüşmesi için, birçok egoist özel duygular, gerici inanç, örf ve adetlerin terbiye edilmesi ya da atılması şarttır. Bunun gerçekleşmesi de devletin doğru ve gerçek bir temizlik kültürüne sahip olmasına bağlı.
|
|
155
|
|
|
|
Laik bir devlette, resmi din kurumu olmaz. Aynı şekilde dinin etkin ya da çok şeyi belirlediği şeriata yakın devletlerde de laiklik olmaz. Ya gerçek laik ve seküler demokratik yapı kabul edilip, inançlar özerk bırakılır veya dini şeriat düzen oturtulup laiklik vb. reddedilir |
|
156
|
|
|
|
Bilgi ve teknolojik çağda insanlar hâlâ en ufak işlerini arkadaş, tanıdık, hemşehri, partili, dindaş ve de rüşvet vererek yaptırıyorsa, o devlet feodalist değilse, mafyanın elinde demektir. |
|
157
|
|
|
|
1800 yıllarında kapitalist canavarlaşmayla gerçekleşen kadın katliamlarını gündeme getirmek yeterli olmamakta. Esas kadın katliamlarının tarihi, tek tanrılı dinlerle başğladığını herkesin görüp bilmesi gerekir. |
|
158
|
|
|
|
Doğadaki canlı varlıklar içerisinde karmaşık, her an ne yapacağı belli olmayan bir karaktere sahiptir insan. İnsana bu özelliği verense düşünce yeteneğidir. Düşünce insanı hem mükemmel yapar, hem de en vahşi hayvandan daha yıkıcılığa sürükler.
|
|
159
|
|
|
|
Bilimsel Siyasi Felsefe: Doğal yapı başta olmak üzere sosyal koşullara uygun, somut, anlaşılır, eşitlikçi, gözle görülen, elle tutulan, gerçekçi kurallar ve düzene göre topluma yön vermektir. Siyasal bu derinlik öyle her aklına gelenin yapacağı iş olmadığından, bunun temeli bilime dayanmak zorundadır. |
|
160
|
|
|
|
İslam ile medeni hukuk ilkeleri, entegrasyon ve sentez adıyla asla bütünleştirilemez. Entegrasyon ve sentezleme, pozitif bilimsel ilkelerle somut değerlere dayanarak gerçekleşir. Hem İslam hem Avrupalı gibi görünüp ikisi arasında kalmak, soysuzlaşarak nihilizme gidiştir. |
|