Gençliğinde müzik öğrenen, felsefeyi daha iyi anlar. -Platon |
|
||||||||||
|
*** “Çay kıyısı ve şehir etrafını kaplayan bahçelerin ötesinde ziraat sahalarına girilir. Burada toprak şehirliler tarafından ekilmekte, arpa, buğday, çavdar, keten ve mısır gibi mahsuller elde edilmektedir.” *** “Devrek’te şehir kuruluşunun doğal şartların en mühimlerinden diğer biri içme suyu meselesini, kuyular halletmiştir. Hemen her evin serenli bir kuyusu vardır. Bundan başka, Devrek’ten güneye doğru tatlı eğimlerle yükselen yamaçlarda bulunan ve kısmen su geçirebilen topraklardan sızan sular şehir etrafında bazı çeşmelerin yapılmasına elvermişse de; bu çeşmeler içme suyu ihtiyacını önlemekten çok uzaktırlar. Yamaçlarda killi toprakların fazlalığı, yağmur sularının eğime tabi olarak akmasına ve dolayısıyla kaynakların azlığına sebep olmuştur. Mamafih şehre oldukça yakın bir mesafede bulunan “Dağ suyu” adındaki iyi bir suyun getirilmesi düşünülmektedir. Fakat biraz gayret ve masraf isteyen bu mesele şimdilik ancak düşünce halinden ileri gidememektedir.” *** “Devrek için önemli bir yol da Devrek-Tefen şosesidir. 17 kilometre olan bu şose, şehri demiryoluna ulaştıran en kısa kara yoludur. Devrek’in inkişafı ve geleceği için, bu istasyona bağlanması en önde düşünülmelidir. Bu suretle demiryoluna kavuşacak olan Devrek’te, hem canlı bir hareket görülebilir; hem de halkın emeği kıymetlendirilmiş olur.” *** “Devrek’in çarşısı oldukça basit ve iptidaidir. Birkaç bakkal ve manifaturacı dükkânı, demirci ve marangoz tezgâhı ile bunların yanında şöhreti ta Amerika’ya kadar ulaşan el işi baston yapan iki bastoncu imalâthanesi bulunmaktadır. Birçok şehirlerimizde olduğu gibi, kahvelerin sayısı oldukça fazladır. Kasabada iyi bir lokanta yoktur. Otele hiç tesadüf edilmez. Ancak bir iki han bu işi görmeye çalışmaktadır. Devrek çarşısında temizlik ve sıhhî kontrol de zayıftır. Şehirde henüz elektrik de yoktur. Hâlbuki kasabadan geçen çaydan elektrik elde edilmesi hususunda faydalanmak seksen yüz bin lira kadar paraya bakmaktadır. Halk, şehirlerinin elektriğe kavuşması için çok istekli ve her fedakârlığa hazır görünüyor. Bu itibarla, Devrek Belediyesi şehrin zenginleriyle el birliği yaparsa, bu kadar paranın tedariki güç bir şey olmayacaktır.” *** “Ancak şu var ki, Devrekliler, mühim bir iş ve ticaret merkezi olan Zonguldak’a amele, tüccar, memur ve her nevi iş adamı olarak akın etmekte ve şehirlerinde oturmamaktadırlar. Bu ise, Devrek’in büyüme ve gelişmesine diğer engellerden daha fazla tesir eden bir olaydır. Eğer Devrekliler, şehirlerinin yükselme ve ilerlemesini istiyorlarsa; her şeyden önce şehirlerinde kalmak için lüzumlu tedbirleri almaya çalışmalı.” Makalede ifade edilen görüşlerin ışığında, Devrek’te bazı noktalarda ilerlemeler kaydedilmişken; meyvecilik ve gül yetiştiriciliğinin ihmal edilmesi ile göçün engellenememesi gibi bazı noktalarda aksaklıkların devam ettiği anlaşılmaktadır. Kalın sağlıcakla…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Güngör Karauğuz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |