..E-posta: ifre:
zEdebiyat'a Üye Ol
Ska Sorulanlar
ifrenizi mi unuttunuz?..
Sanat hem bir coma, hem bir yadsma iidir. -Camus
iir
yk
roman
deneme
eletiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
yelik
Yazar Katlm
Yazar Ktphaneleri



u Anda Ne Yazyorsunuz?
nternet ve Yazarlk
Yazarlk Kaynaklar
Yazma Sreci
lk Roman
Kitap Yaynlatmak
Yeni Bir Dnya Dlemek
Niin Yazyorum?
Yazarlar Hakknda Her ey
Ben Bir Yazarm!
u An Ne Okuyorsunuz?
Tm balklar  


 


 

 




Arama Motoru

zEdebiyat > nceleme > Dil > Ya Irmak




6 Ocak 2007
Dilin Dndrdkleri  
Ya Irmak
Gnlk hayatta herkes bir eyler konuur ya da konumak ister. Herkesin anlataca bir eyler vardr. Yani bu bir eylerin iinde bir de bamza aydn kesilen entel dnrlere u sralar televizyonda tahamml dahi edilmiyor. Oturduklar yerden binlerce insann gznn iine baka baka nasl da bo konuuyorlar anlamak mmkn deil! Cidden ne kadar da dili azna bol gelen bir millet olduk biz!.


:AGBAF:
Gnlk hayatta herkes bir eyler konuur ya da konumak ister. Herkesin anlataca bir eyler vardr. Yani bu bir eylerin iinde bir de bamza aydn kesilen entel dnrlere u sralar televizyonda tahamml dahi edilmiyor. Oturduklar yerden binlerce insann gznn iine baka baka nasl da bo konuuyorlar anlamak mmkn deil! Cidden ne kadar da dili azna bol gelen bir millet olduk biz!. Hani konutuklarnn ve szlerinin ii dolu olsa diyeceim ki tamam vallahi bu szle her ey satn alnr.. Konutuumuz dili dzgn ve gzel kullanmak, yani muhtev olarak mer, slp olarak gzel ve dengeli konumak, hem hiret, hem de dnyamz asndan hayli nemlidir. Hem yle bir dinin byle gzel yaantsna nispet yapar gibi kelimeler azlardan saman alevi gibi nasl da kveriyor ayorum... yle anlar oluyor ki konuulan cmleler bazen insann kalbine haner gibi saplanp kalyor bu herkesin i yerinde patronundan, ok sevdii bel balad sevgilisinden, babasndan, ablasndan, halasndan, teyzesinden, dostundan, arkadandan vs.. bana gelmi bir hadisedir. Hatta keke byle konumasa da bana bir ton dayak atsalar daha evla diyenler dahi olmutur. Ya h kimse bir szden ne kar canm diyemez ki bir szden cennet de kar cehennemde.

Sz, kullanmasn bilen insan iin mkemmel bir silhtr. Onunla gnl almak da, gnl ykmak da mmkndr. Sz, dank bir yuvay tekrar dzene kor. Dzenli bir yuvay da bozabilir.

Dinimizde nice sevaplar dille, dili gzel kullanmakla ancak mmkn olabilmektedir. Namaz, oru, zikir, Kuran okumak, emr-i bil-marf, nehy-i anil-mnker, hakk ve sabr tavsiye, Allah'a du gibi ibdetlerin yannda; gybet, iftira, yalan, kaba sz ve kalp krmak, mminlerin arasn ifsad etmek, cemaatleri datmak, fitne karmak, ktlkleri tevik edip iyiliklere engel olmak, lzumsuz konumak... gibi birok gnahn sebebi de dil/konuma olmaktadr. Sabrszlk, sr saklayamamak, her duyduunu sylemek, nerede ne syleneceini bilememek de dile hkim olamamann getirdii gnahlardan ve bntanlardandr.

Kuru ekmekle soan, gzel szle katk edebilirseniz nasl tatllar; tatl bir yemek, kt szle yenilmez bir acla ular. Ezop, zengin bir kkn hizmetiliini yapmaktadr. Efendisi, ona bildii en kt yemei piirmesini ister; beenmedii, nefret ettii bir misafiri gelmitir, ona ikram edecektir. Ezop dil yemei yapar, getirir. Efendisi buna pek anlam veremese de sesini karmaz. Bir zaman sonra ok sevdii bir arkada misafir olduundan, Ezoptan bu sefer bildii en gzel yemei piirmesini ister. Kkte her eit malzeme olduu halde Ezop yine dil piirir getirir. Bu sefer, efendi dayanamaz, sorar: En kt yemek istedim, dil getirdin; en iyi yemek istedim, yine dil getirdin, bu ne biim itir? Ezop: Evet, dil, hem zehirden ac, hem dnyann en tatl gdasdr diye cevap verir. Hakikaten ok mkemmel bir sofraya ok ackm olarak dvetli olsak, yemek esnasnda birisi bizim onurumuzu kracak, bizi yerin dibine geirecek lflar etse, o yemein tad tuzu kalr m hi? Bir sz ustas olan Ynus, sz konusunda yle syler: Sz ola kese sava, sz ola kestire ba. Sz ola al a, bal ile ya ede bir sz.

nsanlar sz konusunda gruba ayrlr: Suskun-sessiz insanlar; gevezeler; hosohbet insanlar. Ar derecede suskun ve sessiz insanlar, ounlukla kendilerine gveni olmayan, ezilmi ve kiiliksiz insanlar olabilir. yle deilse bile, bir insana faydal olamayan, onu yeri geldiinde teselli edemeyen, sevindiremeyen, bazen de dilsiz eytan durumuna den kimselerdir. Bunlar; fazla aranlp sorulmaz, yokluklar nemsizdir.

kinci grup insanlarsa yerli yersiz hep konumay severler, bakalarna bu hakk vermek istemezler, tek dilleri olduu halde iki kulaklar olduunun hikmetini kavramazlar niyeyse. nsanlar, bu tiplerden de ounlukla tiksin olurlar. Tabii, ok sz yalansz da olmadndan kendileri ve dinleyicileri de gnahkrlar zmresinden olurlar. Bu tipler, genellikle kendilerini ok beenmi insanlardr da. Bazen susmann altn olduunu anlatamazsnz onlara. Dedikoduya merakl olan bu tipler, sr da saklayamazlar. Bunlarn da zarar ok kiiye dokunacandan, konuma kirliliine sebep olduklar ve kul hakkna da tecavz ettiklerinden bunlar da sevilmezler.

nc gruptaki tatl dilli insanlarsa, devaml aranp kymeti herkese takdir edilen insanlardr. Neyi, ne zaman, nerede ve nasl konuacan bilen insanlardr onlar. Konutuklarnda azlarndan sanki bal akyordur. Derdinizi, skntnz o konuurken unutur, onu sever, arar, ondan faydalanmak istersiniz hani yannzda olsa ekmek aras szleri ile aperatif attrr kendinizi doyurursunuz.

Karsndaki topluluu uzun uzun dnmee mecbur eden, alatan, fikir ve inanlarn deitiren veya gelitiren, onlarn gnllerinde, vicdanlarnda hkimiyet kuran, onlar fetheden konumaclar da vardr malumunuz. Nice zaferler, gzel szlerle kazanlm, nice askerin morali gzel szle zirveye karlm, heyecanlar galeyana getirilerek seve seve canlarn fed edecek hale ykseltilmitir.

Medeniyet, gzelliklerden meydana gelen bir terkiptir. Gzel konuma ve gzel yazma, bal bana bir sanattr, gzel sanatlardandr. Kimi vardr, gzel konuur, fakat gzel yazamaz; kimi de gzel yazar, kalemi kuvvetlidir, fakat gzel konuamaz. Bu bir kabiliyet iidir. nemli olan, doutan potansiyel olarak Allahn bir ltfu ve nimeti olarak verilen bu beyan yeteneimizi (55/Rahman, 4) kontrole ve disipline alp gelitirmektir. Herkesin gzel bir yazar veya mehur bir hatip olmas beklenemez, bu zaten mmkn de deildir. Fakat, sz dinlenen, gzel ve dzgn konuan, anlatt ve tebli ettii anlalan, gerektiinde mermn yazyla da doru ve gzel bir ekilde anlatan bir seviyeye, alp gayret etmek artyla hemen her insan gelebilir.

Btn bunlara ramen, gzel konumak veya yazmak, dili gzel kullanmak, hibir zaman gaye olmamaldr. Dil bir aratr. Bu vstay ok iyi kullanabilmek iin esas gayeden uzaklaarak hayat bu uurda harcamamak da gereklidir. Din, ama; dil aratr. Bu konuyla ilgili Kuranda vurgulanan, gzel olan gayeye, gzel vstalarla gidilme esasdr. Kuran, gayemizi belirtirken, vstalar da belirtmi; her trl arac deil; nasslarn belirledii, ya da bizi zgr brakarak mubah kld aralarla gayeye doru yol almamz istemitir. Dolaysyla dil arac, kt bir gayeye hizmet de edebilir. Cennetin, glgesi altnda olduu klcn, aslnda cihad vstas olarak, kiiye byk bir makam bahetmesi yannda; bu aracn ktye kullanlarak haksz yere kan dkmeye let edilebilmesi gibi, dil de ktye let edilebilir. Hatta ekil ve slp ynyle gzel yargs verilen konuma ve yazma (edebiyat, edebiyat yapma) da erre let olabilir. Szn ve kalemin kuvvetli etkisi sebebiyle, baz samimiyetsiz insanlar, akgz karclar, insanlar sz oltasyla kolayca avlayabilmektedir. Kuran kltrne sahip olmayan kalabalklar, szn sahte gzelliine kanarak kolaylkla smrlebilmekte, nice politikaclar lf cambazl yaparak tt anlaylar halka kolaylkla empoze edebilmektedir.

Burada, yle bir soru akla gelebilir: Sz, erre let olabilir; ama gzel sz erre let olabilir mi? Ya da, deiik ifadeyle, erre let olan ey, gzel olabilir mi? Gzeli, gzel ekilde ve bir btnlk iinde deerlendirirsek, elbette olmaz; let olursa gzellikten karlm olur. Gzeli, Gzel Yaratcnn, kelmlarn en gzeli olan Kitabna uygun olan ey diye tanmlaynca, er olan veya erre hizmet edip ona let olan bir ey, gzel olamaz. Halkn edebiyat yapmak, edebiyat paralamak diye eletiriyle yaklat ve olumsuz tavr ald ekil ve klf makyajndan ibaret yaldzl szler bu trdendir. Kuran, uar (irler) sresinde bu eit nefse ho gelen, aslnda hi de gzel ve gereki olmayan, d ssl olduu iin, chillerin gzel zannettii szlerden bahseder. Gerek anlamda mmin olmayan irler, hatipler ve bunlarn sanal, yapay, sahte ve aldatc gzellie (daha dorusu, maske ve makyaja) sahip olan yaldzl szleri tenkit edilerek, mslmanlarn bu tr kii ve szlere kar dikkatli olmalar tavsiye edilmitir (Bkz. 26/uar, 224-227).

Yaldzl szlerle, ssl kelimelerle yalan gerek gibi, btl hak giysisiyle gstermeye alan lf cambazlar, politikac, ir ve edebiyatlar, her dnemde ve her yerde grlebilmektedir. Szlerini daha ok secli kelimelerle veya kafiyeli iirlerle, ya da kulaa ve nefse ho gelebilecek zelliklerle sslemeye zam gayret gsteren bu insanlarn szleri yapmacktr, samimiyetsizdir. Daha ok, duygulara hitap eden heyecan amal szlerdir. Sz sihir olarak kullanp gerei dil mahretiyle farkl gsteren, btl bir inanc veya haramlar ho gsteren, deersizi deerliye tercih ettirmeyi amalayan bu szleri bir mslmann iyi tanmas, deer vermemesi gerekir. Mslmann, gzel rolndeki byl maske takan cady tehis edebilmesi iin, ncelikle gerek gzeli iyi bilmesi, onunla irtibat gerekecektir. nk, bir eyin sahtesini fark edebilmek iin asln tanmak arttr. Ancak gerek gzeli tanmayan kimseler, sahte gzele k olabilir.

Bazen, din nasihatler yapan, vaaz, hutbe ve sohbetlerle insanlara hakk gstermeye alan kimselerin, zellikle mevlit okuyan veya radyo ve televizyon programlarnda du yapan baz grevlilerin samimiyetsizlii srtmakta, bu yapay ssleri bolca kullanarak, makyaj suratndan akan kimselerin grntsn oluturabilmektedir. Allah rasl, bu konuda yle buyurur: nein gevi getirmesi gibi, dilini saa sola evirerek belat gstermeye kan kimselere Allah buz eder. (Eb Dvud, Edeb) Btn bu hususlara dikkat edip szdeki yapma gzellikten nce, esas gzellik olan muhtevdaki gerek gzellii, hakkn ifadesini, doruluu aramalyz. Mehmed kif Ersoy: Szm odun gibi olsun, hakikat olsun tek! diyerek buna iaret etmitir. Ama szmz odun gibi olacaksa, Ynusun, dergha tad odunlar gibi olsun, yontulmam olmasn.

Kuran bata olmak zere gzel kitaplar okuyarak, dvet almalaryla tecrbemizi artrarak szlerimizin, dilimizin yontulmasn salayabiliriz. Odun, yontulunca kalem haline de gelebilir. Szde nemli olan doruluk ve samimiyettir, gzel bir gayeye hizmet etmesidir. Yoksa, ii bo, kof szler, nefse ho gelse de bunlar edeb ve gzel kabul edemeyiz. Szn edeb olmas iin edepli olmas gerekir, nk edebiyat kelimesi edep kelimesinden tremitir. Edepsiz edebiyat olmaz. Dili ve kalemi terbiye etmeyi renmeden edepli olmak da mmkn deildir. Sz ve kalemin nemi buradan kaynaklanmaktadr.

Yontulmam odun gibi kaba ve sert olan, gzellik ve yumuaklktan nasibini alamam sz, iyi niyetle bile sylenmi olsa, ok kere ka yapaym derken gz kartabilir, fayda yerine zarar verebilir. (Bkz. 3/l-i mran, 159).

Uzun dilin ba dertli olur. Eli tal insan gren ylan, bann bels dilini karp yalvarr; ayn dil nice canlar yakmtr. Dilin kemiksiz olmas, fesada, yalana yani harama uzanmasna sebep olmamaldr. Dv arkadalarnn yerini haber vermemek iin, dilini dileriyle koparp zlim glerin yzne tkren adam, gevezeler iin ne byk bir ibrettir.

Konuma sanatn bilmeyen bir kimse, ne kadar zeki ve deerli olursa olsun, insanlk grevini tam yapamaz. evresindekileri kendisinden uzaklatrr, zavall insan durumuna der ve konumasyla kendisine ve evresine zarar verebilir, ifsada yol aabilir. Sz gmse, skt altndr sz, konumasn bilmeyenler iin geerlidir. Oysa konuma sanatn bilenler iin sz altndr. Syleyecek sz olan, sylenecek uygun sz bulunmadka susmakla tannan bir insan, her zaman kendini dinletir. Sylenecek bir szmzn bulunmas gerekir; insan olarak, mmin sorumluluunu duyarak. Szler ve diller ile ilgili bula bildiim incileri de sizler ile paylamak istiyorum buyrun efendim ite sz ve dillerden semeler

Szn feti yalandr. (Hadis-i erif)
Bel, insann sz zerine gelir. (Hadis-i erif)
Ya hayr syle, ya sus! (Hadis-i erif)
Ya hayr konuup da sevap kazanan, yahut susup da selmet bulan kiiye Allah rahmet etsin. (Hadis-i erif)
Esenlik ve huzur on ksm ise, dokuzu susmaktr. (Hz. mer)
ok konumaynz; herkesin gznden dersiniz. (Hz. Ali)
Senden soruluncaya kadar susmak, susturuluncaya kadar sylemekten hayrldr. (Hz. Ali)
nsan, hayvandan konumakla stndr. Ama doru konumazsan hayvanlar senden stn olurlar. (eyh Sdi)
nsan dilini tutup konumadka, ayb da hneri de gizli kalr. (eyh Sdi)
nsana sadkat yarar grse de ikrh, dorunun yardmcsdr Hz. Allah.
ynesi itir kiinin lfa baklmaz; ahsn grnr rtbe-i akl eserinde.
Ya susun, yahut susmaktan iyi eyler syleyin.
Konumas insan hayvanlardan, syledii eyler de meleklerden ayrr.
Gelr kem szle baa ok bellar.
Savar mkul sz nice kazlar.
Il szle ylan ininden kar. ri szle kii dininden kar.
Sz ola kese sava, sz ola kestire ba
Sz ola al a bal ile ya ede bir sz. (Yunus Emre)
Eer hor eer hrmet, Kiiye szden gelir. (Yunus Emre)
Szn en gzeli, syleyenin doru olarak syledii, iitenin yararland szdr.
Kii ne a bulursa yimek olmaz; Dile ne sz gelrse dimek olmaz.
Sz odur kim ola gl gibi ho-b; Selsette dahi gya akar su.
Tamamyla doru olsa da, sert sz insan yaralar.
Szler harekete getirir; ancak, rnekle beraber uygulanr.
nsanlara akllar lsnde sz syleyin.
Bin dn, bir konu! Bu daha iyidir.
nsan ne kadar az dnrse, o kadar ok konuur.
Doruluunu tam bilmediin bir sz syleme! (Sdi)
nsann cmlelerine hkim olmas iin konusuna egemen olmas gerekir.
Gzel sz, demir kapy aar.
Gzel szler, petekten damla damla szan bala benzer; insann ruhuna tat verir. (Hz. Sleyman)
Kelm ile kemli birletirmek gerek.
Yeillikler, topran irkinliini kapatt gibi, tatl szler de insann birok kusurunu rter.
Gzel sz, en etkili bir sinir ilcdr.
Kl yaras iyi olur; dil yaras onmaz.
Cebinde para bulunmayann, hi deilse dilinde bal bulunmal.
Tatl szler, tatl yanklar meydana getirirler.
Tatl sz syleyen, hi kimseden kt sz iitmez.
Tatl szler, iddetli bir fkeye kar en etkili iltr.
Tatl sz ylan ininden, ac sz insan dininden karr.
Tatl kelm dinletir, tatsz kelm esnetir.
Tatsz orbaya tuz, aklsz kafaya sz kr etmez.
Para ile kle satn alamadna zlme; insanlar tatl dille de kendine esir edebilirsin. (Hz. Ali)
Bir insana sz anlatmak iin yakasn, paasn tutmanz yersizdir. Sizi dinlemek istemiyorsa, dilinizi tutun daha iyi olur.
Her bildiini syle; her sylediini bil!
Aklllar, szlerini altn tartan bir terazide tartarlar.
ok kez sylediklerimiz yznden kazandmz dmanlar, yaptklarmz yznden kazandmz dostlardan daha oktur.
Yerinde sz sylemesini bilen, zr dilemek zorunda kalmaz.
Ne kadar ok sylersen karndaki o kadar az hatrlar. Az syle de kazancn ok olsun.
Uzun sz, maksadn anlatamayan syler.
Azdan kan sz, bil ki yaydan frlayan ok gibidir. O ok gittii yerden geri dnmez; seli batan balamak gerek.
Sylenmedii srece sze sen hkimsin. Bir kere syledin mi, o sana hkim olur.
Bir szn ardndan komamalyz; sz bizim ardmzdan komal, bize hizmet etmeli.
nsanlar arasnda yaamak gtr; Susmak ok gtr de ondan.
ok konumak, insann gzden dmesi iin en ksa ve en emin yoldur.
Hakszlk karsnda susan dilsiz eytandr.
Ve susmak altn olmad hibir zaman; Szn bir anlam olduka.
Susma, dayanlmas ok g bir hazr cevaptr.
Susmak, insan ele vermeyen sdk bir arkadatr.
ok kez, en gl eletiri, ses karmamaktr.
Bazen susmak, sylenen bir sr szden ok daha fazlasn ifade eder.
ki ey insan ileden karr; Sylenecek yerde az amamak, susacak yerde lkrd etmek. (eyh Sdi)
Bilirken susmak, bilmezken sylemek kadar irkindir.
Konumak ihtiya olabilir; ama susmak bir sanattr.
ok bilenler konumaz; ok konuanlar bilmez.
nsanlarn bazen birbirlerine syleyecek sz yoktur; ama gene de konuurlar.
Dnyada sylenmemi hibir ey yoktur.
Yeni bir sz syledim diyen, szlerin en eskisini sylemi olur.
Konuma sanatn bilen adam, dndklerinin hepsini sylemez; fakat sylediklerini dnr de syler.
nsann sylemezinden, suyun arlamazndan kork.
Konumalarn en nemlisi, kendi kendimizle konumamzdr; ama bunu her zaman ihmal ederiz.
Az konumaktan pek az, ok konumaktan sk sk piman olunur.
Her zaman herkesi memnun edemeyiz; ama herkesi memnun edecek biimde konuabiliriz.
Konumak yaratltan, susmak akldan gelir.
Neden iki kulamza karlk bir dilimiz var? ok dinleyelim de az konualm diye
Konuma, insann akln kullanma sanatdr.
Dil ile dmlenmi ey, dile zlmez.
Dil kltan keskindir.
Dilin cirmi kk, crm byktr.
Dil kk, bels byktr.
Dil skt ederse, ba selmet bulur.
Dilini zapteden ban kurtarr.
Dil yaras onmaz.
Dili belsdr blbln kafes
Dilim, dilim, bana giydirir kilim
Dilim, seni dilim dilim dileyim.
Dilin kemii yok, ama kemii krar.
Dilin kemii yok, nereye evirsen oraya dner.

Kaynaklar

Hrun Yahya, Gzel Sze Uymann nemi,
Mevddi, Tefhmul Kuran,
dil Akkoyunlu, Akit, 6-7ubat 1999
M. slmolu, Yrek Fethi,
Hseyin K. Ece, slmn Temel Kavramlar
Musa Hub


http://twitter.com/yusairmak
https://www.facebook.com/yusairmak
yusairmak@hotmail.com



Syleyeceklerim var!

Bu yazda yazanlara katlyor musunuz? Eklemek istediiniz bir ey var m? Katlmadnz, beenmediiniz ya da dzeltilmesi gerekiyor diye dndnz bilgiler mi ieriyor?

Yazlar yorumlayabilmek iin ye olmalsnz. Neden mi? nanyoruz ki, yreklerini ve dncelerini ekinmeden okurlarna aan yazarlarmz, yazlar hakknda fikir yrtenlerle istediklerinde diyaloa geebilmeliler.

Daha nceden kayt olduysanz, buray tklayn.


 


zEdebiyat yazar olarak seeceiniz yazlar kendi kiisel ktphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi ktphanenizi oluturmak iin buray tklayn.

Yazarn dil kmesinde bulunan dier yazlar...
Mteradif (E Mnl) Kelimeler
Gzel Dnce Gzel Szn Etkisi

Yazarn nceleme ana kmesinde bulunan dier yazlar...
Sefil Tarihilerimiz!
Tarihimizi Aydnlatan Bir Kitap
Byk airlerin iirleri Nasl Okunur?
"Tufandan nce" Kitab zerine Notlar
Pavesenin Yaama Ura
Edebiyat Dncesi zerine
Hasretin Sebebi: lham
Cihan Harbi Yahudiler ve Trkler
Sadettin Kaplan Kimler Tanyor?
Portrait Of May Sartoris Tablosu'nun Dndrdkleri

Yazarn dier ana kmelerde yazm olduu yazlar...
Sakin Bir Ac [iir]
Geldim [iir]
Szn iei [iir]
Gzbebei Turusu [iir]
Bir Hicran Namesi [iir]
Sevgiliye Hasretle [iir]
Geceye Kside [iir]
Benimle lr Msn? [iir]
Beste-i Nigar [iir]
Bilemezsiniz [iir]


Ya Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat a! Yaync, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| iir | yk | Roman | Deneme | Eletiri | nceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babali Ktphanesi | Yazar Ktphaneleri | Yaratc Yazarlk

| Katlm | letiim | Yasallk | Sakllk & Gizlilik | Yayn lkeleri | zEdebiyat? | SSS | Knye | ye Girii |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

zEdebiyat bir zlenim Yapm sitesidir. zlenim Yapm, 2024 | Ya Irmak, 2024
zEdebiyat'da yaynlanan btn yazlar, telif haklar yasalarnca korunmaktadr. Tm yazarlarnn ya da telif hakk sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadr. Yazarlarn ya da telif hakk sahiplerinin izni olmakszn sitede yer alan metinlerin -ksa alnt ve tantmlar dnda- herhangi bir biimde baslmas/yaynlanmas kesinlikle yasaktr.
Ayrntl bilgi icin Yasallk blmne bkz.