• ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Tarihsel Olaylar |
61
|
|
|
|
Bakýn Ulusalcýlar; Yok ikinci cihan savaþýndan sonraymýþ, yok Ortadoðu' daki yonetimlermiþ, yok Arap halklarýymýþ, valla yaymaya çalýþtýðýnýz bu son özdeyiþle hiç bir þey tutturamazsýnýz.Görüyorsunuz iþte hiç etkili olmuyor.Hem de þüphe ediliyor |
|
62
|
|
|
|
Fazýl Kýsakürek' ýn biyografisine dair |
|
63
|
|
|
|
!..Hadi bakalým kurtardýn Nedim!..Yaþamana bak sen yine tarih sayfalarýnda.Nasýlsa bizim arabesk þarkýcý,türkücü,arabesk siyasilerimiz çok!.. |
|
64
|
|
|
|
“Önce ellerine demir kelepçeler takýldý. Sonra ikiþer ikiþer ve peþ peþe sýraya dizildiler. Onlarý birbirlerine baðlayan demir bir zincir vardý. Ana caddenin kýyýsýnda bulunan taþ evlerin penceresinden bakanlar, yolda geçerken seyirci olanlar bu gençlerin halini merak ediyorlardý.” (sayfa 11)
Bu satýrlarý okuyunca tüylerimiz diken diken oluyor. Ürperiyoruz. Madem bu gençler, usulen mahkemeye çýkarýlýyordu, o halde neden onlara kelepçeler takýlýyordu? Bu da yetmiyor, böyle, demir kelepçelere baðlanýyorlardý?
Aslýnda yapýlan bu insanlýk dýþý muamele, yaþanacak olan ve tarihe bir yüz karasý olarak geçecek çirkin olayýn bir habercisi gibiydi. |
|
65
|
|
|
|
Fetih sýrasýnda Ebu Eyyûb el-Ensarî'nin kabrini keþfetmesi, Osmanlý ordusunun moralini yükseltmiþtir. |
|
66
|
|
|
|
Dünya devletlerini sömürgeleþtirmediði için salak dediðin padiþah benim ecdadým atam hadini bileceksin |
|
67
|
|
|
|
Korkutma esasýna dayanan davranýþ kurallarý (etik), bir erdem olmadýktan baþka güvene de uygun deðildir. (1924, Muallimler Birliði Kongresi Üyelerine) |
|
68
|
|
|
|
Bu cümleleri neden yazdýðýnýza epeyce kafa yordum. Kadýn olmadýðýnýza göre kutlama size deðil, gazetenize, kadýn okurlarýnýza gelmiþtir. Kaz gelecek yerden tavuk esirgemez iþadamlarý. Büyük olasýlýkla ilan vermiþlerdir. Gazetede ilan göremediðime göre ilaný almak yerine, sosyalizmle yeni tanýþan gencecik bir insanýn duygusal tepkisiyle “Alýn paranýzý da…..” deyip bu yazýyý döþenmiþ olmalýsýnýz. |
|
69
|
|
|
|
20. ve 21. yüzyýl barýþ ve insanlýða verilen deðer açýsýndan tam bir fiyaskodur. Yirminci Yüzyýlda iki dünya savaþý ve sayýsýz bölgesel savaþ, darbe, kargaþa mazlum insanlarýnda bu savaþlarda can vermesine, þehirlerin yerle bir olmasýna sebep olmuþtur... Kitlesel imha silahlarý ilk kez yirminci yüzyýlda kullanýlmýþ ve yüz binlerce insan yok olmuþtur bu bombalar ile... Nükleer silahlarýn kullanýmýnýn yasaklanmasý, ortadan kaldýrýlmasý tartýþýlýrken ülkeler yine de nükleer denemeler yapmaktan geri durmamaktadýrlar büyük bir aymazlýk göstererek... |
|
70
|
|
|
|
O gün Ankara daha da bir soðuktu. Elif, elif yaðan kar þehri tir, tir titretiyordu. Bir haber “Uður Mumcu öldürüldü”. Daha da bir titredi yürekler. Buz kesti damarda akan kan... |
|
71
|
|
|
|
Atatürk hakkýnda kim ne dedi? |
|
72
|
|
|
|
“Üç bin yýldýr hür yaþamýþ ve medeniyet öncüsü olmuþ bir millet kefenlenemez! Buna kimsenin gücü yetmeyecektir” |
|
73
|
|
|
|
Alman kuramcý Bernstein' ýn baþta Ýngiltere olmak üzere tüm Avrupa' da tartýþmalar yaratan Wilde Davasý' ndan hareketle yazdýðý bir makale olup, sosyal demokraside konuyla ilgili bu kapsamdaki ilk kuramsal çabadýr.
Not: Almanca aslý için: http://www.neue-einheit.com/deutsch/is/is1998/is11_98.htm |
|
74
|
|
|
|
Osmanlý Ýmparatorluðu 1299 yýlýndan 1922 yýlýna kadar yani 623 yýl varlýðýný sürdürdü. Bu süre içerisinde imparatorluðun baþýna 36 padiþah geçti. Bu padiþahlarýn ölüm nedeni ve baþta kalma süreleri birçok okurun merak konusudur. |
|
75
|
|
|
|
Yazimdan da anlaþilacagi mesele tarihi,
nereye ve kime gittigi belli adresi iskalayacagini zannetmiyorum:) |
|
76
|
|
|
|
“Yýlllar sonra akarsularýn özelleþtirileceðini söyleselerdi o yýlllarda terelmiþ pantolonlarýmýzýn örttüðü oturma organlarýmýzla gülerdik sav sahiplerine.”
|
|
77
|
|
|
|
II. Mahmut, III. Selim’den bir adým daha ileri giderek yenileþmenin ilerisinde bugünkü anlamda görsellikte tam bir Batýlýlaþma hareketi baþlatmýþtý. O gün için Atatürk’ün þapka uygulamasýndan çok daha zor olan Hýristiyan Avrupalýlar gibi tüm devlet memurlarýna fes, pantolon ve ceket giyme zorunluluðu getirmiþti. Ayný zamanda dini kaynaklý býrakýlan sakal kesme(kýsaltma) zorunluluðunu dayatmýþtý. Ýlk önce çaðdaþ Batýlý görüntüsüne kendi girmiþti. |
|
78
|
|
|
|
Ýstiklâl marþýmýzýn bestesindeki prozodi bozukluklarý... |
|
79
|
|
|
|
Soru: Gel seninle þöyle düþünelim: Sen hiç bilmediðin ve tanýmadýðýn bir cenaze törenindesin, o tabut daha teneþir taþýndayken hoca þöyle sorar cemaatine:
"Meftayý nasýl bilirdiniz?"
Herkes "iyi bilirdik" der ve dualar okunur.
Þimdi sana sorulsa, "Atatürk'ü nasýl bilirdiniz?" diye, ne yanýt verirdin? |
|
80
|
|
|
|
Milli egemenlik, egemenliðin millete ait olduðu gerçeðini teslim etmektir. Halkýn görüþünün esas alýnmasýdýr. Halkýn seçtiklerine saygý duymaktýr. Kiþi ve zümre egemenliðini reddetmektir. Onun içindir ki milli egemenlik, monarþi ve oligarþiyle baðdaþmaz.
|
|