Konuş ki seni göreyim. -Aristoteles |
|
||||||||||
|
Lefkara işini Kıbrıs’ta bilmeyen yoktur. Kıbrıs’ın en önemli el sanatı ve el işlerinden biridir Lefkara İşi. Emek isteyen, zahmetle yapılan ama bitince büyük bir zevk veren bir süs işidir. Evlerin duvarlarını, masalarını, pencerelerini süsler… Uzun ve zahmetli olduğundan pahalıdır. Ama aranan, özlenen ve sevilen bir sanattır. Özellikle yurt dışından gelen turistlerin büyük ilgilerini çekmektedir. Türkiye’ye gidenler, dostlarına, yakınlarına, arkadaşlarına, sevdiklerine Lefkara işi hediye götürmektedirler… İskele Bekirpaşa Lisesi Müdürü Sayın Hüseyin Cumaoğlu, sosyal medyadaki kendi hesabında konuyla ilgili güzel bir haber duyurdu. “Çayırova Muhtarlığı ve Çayırova Halkı olarak Lefkara İşi ve Lefkara Evi Projesini CİTTASLOW bütünlüğü ve CİTTASLOW merkezi olma yolunda büyük bir adım atıldığını” yazdı. Biz de bu haber üzerine, Sayın Cumaoğlu Hocamızla irtibata geçtik. Haber hakkında bilgiler aldık. Mehmetçik Belediyesi ile Çayırova Muhtarlığı’nın İşbirliğinde gerçekleştirilecek olan bir proje olduğunu öğrendik. Yani Projeye destek veren Mehmetçik Belediyesi. Çayırova Muhtarı ve halkı da işe gönüllü olarak girişiyor. Cumaoğlu şunları anlattı: “Bu çalışma kollektif bir çalışmadır. Kurum ve Halkın işbirliği ile ortaya çıkmaktadır. Köyde bir komite kuracağız. Cittaslow çalışmaları ile birlikte bir bütün olarak Mehmetçik Belediyesi ile işbirliğinde Lefkara Evi ve Lefkara İşinin yaygınlaştırılması için çalışacağız. Köyde var olan eski Tarihi Türk ilkokulu ve onun yanında bulunan 1967 yılında Geçitkale’de Şehit düşen Lefkaralılar adına, Lefkaralıların katkıları ile yapılan şehitlik de mevcut hali ile korunarak restore edilecek. Çevre düzenlenmesi yapılmaya başlandı. Şimdi artık kendi el sanatımıza ve kültürümüze sahip çıkma zamanı. Bu Merkez, güzel olacak. Emeği geçen herkese şimdiden teşekkür ediyorum” dedi. Lefkara işinin adı, ortaya çıktığı köyden geliyor. Lefkara işi ilk olarak, Lefkara köyünde işlenmeye başlanmış. Geçmişinin en az 14’üncü yüzyıla kadar uzandığı biliniyor ancak daha önceye dair elde kesin bir bilgi yok. Akdeniz’in orta yerinde bulunan Kıbrıs, her zaman için bölgede dolanan halkların ilgisini çekmiş ve de Ada’ya neredeyse gelmeyen kalmamış. Birçok defa istilaya uğrayan Kıbrıs, doğal olarak ekonomik bir gelişim gösterememiş. Bu nedenle de gelirini farklı yönlerden elde etmeye çalışmış. Bu farklı denemelerden bir tanesi de Lefkara işi olmuş. Köydeki kadınlar, el emekleri göz nurlarıyla oluşturdukları örtüleri erkeklere vermişler. Erkekler de Avrupa’ya ve hatta Amerika’ya bu örtüleri götürerek satmışlar. Böylece Lefkara işini dünyanın büyük bir bölümü tanımış. Kıbrıslılar, bavul ticaretini çok önceleri keşfetmiş ve bu yolla da para kazanmış. Lefkara Köyü, günümüzde Kıbrıs’ın güneyinde kalmış. Ancak Kıbrıs’ın ikiye bölünmesi sebebiyle yaşanan göçler yüzünden Lefkara bize uzak kaldı. Fakat Lefkara işi, büyüklerimiz tarafından hiç unutulmadı. Özellikle annelerimiz, ninelerimiz bu sanatı çocuklarına ve torunlarına öğretip günümüze kadar getirdi. Lefkara İşinin geçmişinin en az yedi yüzyıl geriye uzandığı biliniyor. Hüseyin Cumaoğlu şu önemli bilgileri de bizlere veriyor: “Lefkara, Kıbrıslıların gurur kaynağı. Büyük el emeği, göz nuru var. Bu el sanatının değerini ilk keşfedenlerden biri de Büyük Sanatçı Leonardo Da Vinci olmuştur. Da Vinci, Lefkara işinin “Dere” adlı motifini o kadar beğenmiş ki “Son Akşam Yemeği” adlı Dünyaca ünlü tablosunda bu motife yer vererek onu ölümsüzleştirmiştir.” Yapılan bu çalışmanın gerek Lefkara işinin, gerekse Kıbrıs’ın tanıtımının en iyi şekilde yapılacağına inanıyoruz. Bu çalışmayı yapanlara ve böyle bir projeye hayat veren Başta Çayırova Halkına, Muhtarlığına, bu projeye destek veren Mehmetçik Belediyesi’ne ve haberi bize duyuran bölgenin aktif ve üretken hocalarından olan Sayın Hüseyin Cumaoğlu’na teşekkür ediyoruz….
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hakan Yozcu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |