..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Dünya hayal gücünün tuvalinden başka birşey değildir. -Henri David Thoreau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Yûşa Irmak




1 Kasım 2023
Tarihimizi Aydınlatan Bir Kitap  
Yûşa Irmak
“Osmanlı İmparatorluğu bana ait değil, bu ümmete aittir. Ben onun hiçbir parçasını veremem. Bırakalım Yahudiler milyonlarını saklasınlar. Benim imparatorluğum parçalandığı zaman, onlar Filistin’i hiç karşılıksız ele geçirebilirler. Fakat yalnız bizim cesetlerimiz taksim edilebilir. Ben canlı bir vücut üzerinde ameliyat yapılmasına müsaade edemem.”


:GEA:
Yazar, Ali Öner, “1987 İntifada Sürecinden Günümüze Kadar Filistin İsrail Anlaşmazlığında Dini ve Milliyetçi Akımların Rolü” konusunda yaptığı yüksek lisans tezini 2006 yılında “Dünden Bugüne Filistin” adıyla kitap haline getirmişti. Daha o dönemlerde bile Filistin’de olup bitenler yazara büyük acılar vermiş, çalışmalarını devam ettirmiş, geliştirmiş ve “Çatışmalar ve Görüşmeler Sarmalında Filistin-İsrail” adıyla Mana Yayınevi tarafından yeni bir kitap daha yayımlamıştır. Konuya yıllarını vermiş, ama Filistin-İsrail sorununun geçmişini ve bundan yaklaşık yirmi yıl önceki halini merak edenlerin okuyabileceği değerli bir eser ortaya koymuş.

Kitap da yazar ilk iş olarak Filistin’in tarihini ve coğrafyasını ele alarak başlamış; ardından İsrail’in tarihine geçmiştir. “Filistin’e yerleşen İsrailoğulları’nın tarihi dini kitaplarda geniş yer alan efsaneye benzeyen ilk kısımlarıyla menkıbe ve rivayetlerden oluşan hikâyeleri andırmaktadır. Yahudiler temel istek ve eylemlerini bu tarihi belgeye, yani “Kitab-ı Mukaddes”e dayandırmaktadırlar. “Yine aynı kaynaktan İsrailoğulları’nın Mısır’dan çıkıp sonradan “İsrail” diye anılacak topraklara yerleştiklerini öğreniyoruz. Demek ki Yahudiler de buranın ilk sahipleri değillerdir. Zaten bu bölge kaynaklarda “Palestina” olarak geçmektedir. İbraniler yerli halka “Palishtin” dedikleri için bölge de bu adı almıştır.

Osmanlı hariç diğer ülkelerde horlanan, zaman zaman kılıçtan geçirilen Yahudiler, toprak almıyorlardı; çünkü neyi varsa bırakıp bir başka ülkeye gitmek zorunda kalabilirlerdi. Bunun için şehirlerde yaşar, ticaretle iştigal ederlerdi. Aralarında çok büyük zenginler çıkan Yahudiler, Abdülhamit Han iktidara geldiği yıllarda gözlerini Filistin’e dikmişlerdi. Osmanlı maliyesinin bozukluğu da onlara ümit veriyordu. 27 Ağustos 1897’de İsviçre’nin Basel kentinde üç gün süren Birinci Siyonist Kongresi toplandı. Theodor Herzl açış konuşmasında şunları söyledi:

“Biz burada Yahudi milletine sığınak olacak taştan bir binanın tesisini ortaya koyacağız.” Bir hafta sonra da Herzl anı defterine şunları yazdı:

“Ben Basel’de Yahudi devletini tesis ettim. Bunu bugün yüksek sesle söylesem bütün dünyada kahkaha tufanı kopar. Fakat bundan beş yıl sonra, belki elli yıl sonra ise muhakkak herkes bunun böyle olduğunu anlayacaktır.”

O dönemde, bu bölgede Yahudi yok denecek kadar azdı. Herzl, Filistin’e Yahudilerin yerleşmesini sağlamak için II. Abdülhamit’i ikna etmek maksadıyla 1896-1902 yılları arasında İstanbul’a beş defa geldi. Osmanlı Devleti’nin borçlarını ödemek, ilimleri Devlet-i Aliyye’de üretmek gibi cazip teklifleri vardı. Herzl’in niyetini bilen Abdülhamit Han’ın, dostuna yazdığı abidevi mektubun son bölümü şöyledir:

“Osmanlı İmparatorluğu bana ait değil, bu ümmete aittir. Ben onun hiçbir parçasını veremem. Bırakalım Yahudiler milyonlarını saklasınlar. Benim imparatorluğum parçalandığı zaman, onlar Filistin’i hiç karşılıksız ele geçirebilirler. Fakat yalnız bizim cesetlerimiz taksim edilebilir. Ben canlı bir vücut üzerinde ameliyat yapılmasına müsaade edemem.” demiştir.

Öner’in yazdığı kitap sadece “Filistin-İsrail” tarihinden ibret değildir. Son dönem siyasi ve politik tarihimize de düşen bir ışıktır. Osmanlı’nın varlığı Ortadoğu’nun halkları bakımından teminattı. O sırada Devlet-i Aliyye’nin mihrakı Abdülhamit Han’dı. Önce onun tahttan indirilmesi gerekiyordu. “Kızıl Sultan” propagandasıyla halkın gözünden düşürülmeye çalışıldı. Arzu edilen atmosfer oluşunca hürriyet getiren (!) Hareket Ordusu Selanik’ten yürüdü. Sultan tahttan indirilince, imparatorluğun bütün taşları yerinden oynatıldı. Balkan Savaşı’yla iyice sarsıldı; Birinci Dünya Harbi’yle taksime uğradı. Ardından da İsrail kuruldu.

İsrail, dünyadaki Yahudi, hatta Musevileri toplayarak David Ben Gurion’un şöyle formüle ettiği stratejilerini gerçekleştirmek istiyor:

“Devletin kurulmasıyla birlikte büyük bir güç durumuna geldiğimizde taksimi ortadan kaldırıp tüm Filistin’e yayılacağız.”

Hiçbir millet yaşadığı toprağın asli sahibi değildir ne Amerikalılar ne Almanlar ne Fransızlar ne Ruslar ne de diğerleri. Bütün milletler, Yahudiler gibi iki bin yıl önceki rüyayı görürlerse, insanlığın durumu ne olur? Sadece insan insanın kurdu değil, milletler de milletlerin kurdudur; milli egoizmimizi frenlemesini bilirsek insanlığa büyük hizmet etmiş oluruz.

Kalın sağlıcakla…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sefil Tarihçilerimiz!
"Tufandan Önce" Kitabı Üzerine Notlar
Sadettin Kaplan’ı Kimler Tanıyor?
Cahit Sıtkı Bugün de Yarın da Okunacaktır
Elem Çiçekleri
O, Gariplere Ne Mutlu…
Prof. Dr. Ahmet Yaşar Ocak Kimdir? Eserleri Nelerdir?
Kum ve Köpüğü
Dalından Koparken Tekrar Açan
Sözü Şiir Olan Sultanlar

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yaşadığımız Kaos Türklerin İdrakini Gösterecek
Oyun veya Siyaset
12 Eylül Fermanı
Büyük Şairlerin Şiirleri Nasıl Okunur?
Dilin Düşündürdükleri
Pavese’nin Yaşama Uğraşı
Edebiyat Düşüncesi Üzerine…
Hasretin Sebebi: İlham
Cihan Harbi Yahudiler ve Türkler
Portrait Of May Sartoris Tablosu'nun Düşündürdükleri

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Geldim [Şiir]
Bir Hicran Nağmesi [Şiir]
Sakin Bir Acı [Şiir]
Sözün Çiçeği [Şiir]
Sevgiliye Hasretle [Şiir]
Geceye Kâside [Şiir]
Benimle Ölür Müsün? [Şiir]
Gözbebeği Turşusu [Şiir]
Beste-i Nigar [Şiir]
Bilemezsiniz [Şiir]


Yûşa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aşığı! Yayıncı, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Yûşa Irmak, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.