..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Ölümden önce yaşam var mı? -Duvaryazısı
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




26 Aralık 2024
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme  
Muhammed Rıdvan Kaya
İnsanın bu dünyada var oluşunun anlamı, sorusu tarih boyunca en çok tartışılan ve merak edilen konulardan biri olmuştur. "Ne amaçla yaratıldın?" sorusu, insanın varoluşunun özünü ve amacını sorgulayan bir yaklaşımdır. İslam inancına göre, insanın yaratılış amacının en temel cevabı, Allah’a ibadet etmek ve O'na teslim olmaktır. Zâriyât Suresi'nin 56. Ayeti, bu gerçeği net bir şekilde ifade eder: “Ben, cinleri ve insanları yalnızca bana ibadet etsinler diye yarattım.” Bu ayet, insanın varlık amacının, sadece dünyada dünyevi zevklerle yaşamak değil, aynı zamanda ahlaki ve manevi bir yolculuğa çıkmak olduğunu hatırlatmaktadır. İnsanın yaşadığı "anlam krizi" ise çoğunlukla kendi egosu ile yüzleşmesinden kaynaklanır.


:AC:
İnsanın bu dünyada var oluşunun anlamı, sorusu tarih boyunca en çok tartışılan ve merak edilen konulardan biri olmuştur. "Ne amaçla yaratıldın?" sorusu, insanın varoluşunun özünü ve amacını sorgulayan bir yaklaşımdır. İslam inancına göre, insanın yaratılış amacının en temel cevabı, Allah’a ibadet etmek ve O'na teslim olmaktır. Zâriyât Suresi'nin 56. Ayeti, bu gerçeği net bir şekilde ifade eder: “Ben, cinleri ve insanları yalnızca bana ibadet etsinler diye yarattım.” Bu ayet, insanın varlık amacının, sadece dünyada dünyevi zevklerle yaşamak değil, aynı zamanda ahlaki ve manevi bir yolculuğa çıkmak olduğunu hatırlatmaktadır. İnsanın yaşadığı "anlam krizi" ise çoğunlukla kendi egosu ile yüzleşmesinden kaynaklanır. Ego, insanın kendi benliğini ön planda tutması, kendi isteklerini ilah edinmesi, ve bu doğrultuda yaşamasıdır. Kur'an, bu durumu Furkân Suresi'nin 43. Ayeti’nde şöyle açıklar: “Kendi istek ve tutkularını (hevasını) ilah edineni gördün mü? Şimdi ona karşı sen mi vekil olacaksın?” Bu, insanın egoizmi ile yüzleştiği ve bu egoya taptığı zaman aslında bir ilahî kayıptan başka bir şey kazanmadığına işaret eder. İnsan egosunu ön plana alarak, Allah’tan uzaklaşır ve dünyevi zevklerle tatmin olmaya çalışırken, gerçek huzurdan uzaklaşır. İnsan, kendi benliğini bir put gibi yüceltmeye başladığında, bu putunun karnı aç olur, övülmez ve hak ettiği saygıyı görmez. İnkâr edenlerin, tüm dünyevi zevklerini tüketip "güzel" bir hayat sürdükleri, ancak ahirette bu zevklerin karşılığını bulamayacakları vurgulanır: "Siz dünya hayatınızda bütün güzellikleriniz ve zevklerinizi tüketip yok ettiniz, onlarla yaşayıp zevk sürdünüz." (Ahkaf 20). Bu noktada, insanın egosunun ve dünyevi arzularının peşinden gitmesinin bir sonu olmadığı, ancak gerçek huzurun Allah’a yönelmeyle bulunabileceği ortaya çıkar. İnsan ancak kalbini Allah’a yönelterek, O’na sarılarak ve Kur’an’ın öğretilerini hayatına yansıtarak huzuru bulabilir. Ra’d Suresi’nin 28. Ayeti, kalpleri yalnızca Allah’ın zikriyle mutmain olanları tanımlar: “Bunlar, iman edenler ve kalpleri Allah'ın zikriyle mutmain olanlardır. Haberiniz olsun; kalbler yalnızca Allah'ın zikriyle mutmain olur.” İnsan, ego ve dünyevi isteklerden arınarak, Allah’ın öğrettiklerine teslim olursa, gerçek huzuru ve mutluluğu bulur. Said Nursi’nin hayatı, iman ve egosuz yaşamın bir örneği olarak karşımıza çıkar. O, her türlü dünyevi zevki terk etmiş, zindanda dahi kalbi huzur içindeydi. Çünkü imanı vardı ve bu iman, egosuz bir yaşamın anahtarıydı. Said Nursi'nin söylediği gibi: “Madem iman gibi hadsiz derecede kıymettar bir nimet bizde vardır, ihtiyarlık da hoştur, hastalık da hoştur, vefat da hoştur. Nâhoş bir şey varsa o da günahtır, sefahettir, bid’atlardır, dalâlettir.” (Lem'alar, Yirmi Altıncı Lem'a). Bu bakış açısı, insanın gerçek huzuru ve mutluluğu yalnızca Allah’a yönelmekle bulabileceğini öğretir. Kur’an, insanın karşılaştığı her türlü musibetin, yaratılışın bir parçası olduğunu hatırlatır. Allah’ın her şeyi bildiği ve her şeyin O’nun takdiriyle gerçekleştiği inancı, insanı teslimiyet ve huzur içinde yaşama yoluna yönlendirir. Enam Suresi’nin 59. Ayeti’nde: “Gaybın anahtarları O'nun Katındadır, O’ndan başka hiç kimse gaybı bilmez.” denir. İnsan, hayatındaki her olayın Allah’ın bilgisi dahilinde gerçekleştiğini kabul ederse, her musibete karşı daha sabırlı ve daha huzurlu olabilir. Hadid Suresi 22-23. Ayetleri ise, insanın dünyevi zevkler ve dünyaya olan aşırı tutkusunun bir anlam taşımadığını anlatır: “Yeryüzünde olan ve sizin nefislerinizde meydana gelen herhangi bir musibet yoktur ki, Biz onu yaratmadan önce, bir kitapta olmasın. Şüphesiz bu, Allah'a göre pek kolaydır. Öyle ki, elinizden çıkana karşı üzüntü duymayasınız ve size verdikleri dolayısıyla sevinip-şımarmayasınız. Allah, büyüklük taslayıp böbürleneni sevmez.” Burada insanın, kaybettiklerinde üzülmeyip, kazandıklarında da şımarma yerine, her durumda Allah’a teslim olması gerektiği vurgulanmaktadır. İnsanın bu dünyadaki varlık amacının ne olduğu sorusu, sadece felsefi bir soru değil, aynı zamanda manevi bir arayıştır. Kur’an, insanın varoluşunun amacının Allah’a ibadet etmek olduğunu bildirirken, ego ve dünyevi zevklerden uzaklaşmayı, gerçek huzurun Allah’a yönelmeyi önerir. Said Nursi’nin yaşamı, iman ve egosuz bir yaşamın örneğidir. İnsan, kalbini Allah’a yöneltip O’nun öğretilerini hayatına yansıttığında, gerçek huzura ulaşabilir. Zira insan, ancak Allah’a teslim olarak, içsel huzuru bulabilir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
O'nu Bul!
Kim Kimdir?
Hidayet ve İnsanlık: Allah'ın İradesi ve İnsan Seçimi Üzerine Bir Düşünce
İnşaallah ve Âmin: Kur'an’a ve Geleneksel İnançlara Dair Bir İnceleme
İslam’ı Kur’an’dan Öğrenmek: Kültürel Miras ve Gerçek Bilgi Arasındaki Fark
Tabu, Taassup ve Kur’an’daki İslâm
Kur’an’ın Tefsiri ve Anlaşılması: Kur’an’ın Kendi Kendini Açıklaması
İslam'ın Toplumsal ve Ahlaki Perspektifi Üzerine Bir Değerlendirme
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme
Gelenekçi Fıkıh Yaklaşımları ve Eşcinsellik Tartışmaları Üzerine Bir Analiz

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Evrim Teorisi ve Fosil Kayıtlarındaki Tartışmalar [Bilimsel]
Atın Evrimi ve Diğer Evrimsel İddialar Üzerine Kritik Bir Bakış [Bilimsel]
Zaman Algısı ve İzafiyet: İnsan Bilincinin Gerçeklik Üzerindeki Rolü [Bilimsel]
Hayatın Kökenine Dair Evrimsel Paradoks: Rna Dünyası ve İmkânsızlık Zinciri [Bilimsel]
Neo - Darwinizm ve Evrim Teorisinin Temelleri: Eleştirel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisinin Amino Asit ve Proteinlerin Kökenindeki Açmazları [Bilimsel]
İnsanlık Tarihine Işık Tutan Fosil Buluntuları ve Evrim Teorisinin Çıkmazları [Bilimsel]
Kuantum Fiziği, Bilinç ve Ruh: Evrim Teorisine Alternatif Bir Perspektif [Bilimsel]
Homo Erectus ve İnsan Evrimi Tartışmaları: Bilimsel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisine Karşı Bilimsel Bir Yaklaşım: İnsan ve Maymun Arasındaki Biyolojik Farklılıklar [Bilimsel]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.