..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"İşimden büyük tat aldığımı söylemeliyim." -John Steinbeck
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




27 Aralık 2024
Tabu, Taassup ve Kur’an’daki İslâm  
Muhammed Rıdvan Kaya
İslâm, yalnızca Allah'ın sözleriyle belirlenen bir dindir. Kur’an, Allah’ın açık ve anlaşılır hükümleriyle, insanlara doğru yolu göstermek için gönderilmiştir. Ancak, zamanla ortaya çıkan bazı gelenekçi bakış açıları ve uygulamalar, bu temel öğretilere ters düşebilmektedir. Bu makalede, özellikle infak ve zekât gibi ibadetlerle ilgili Kur’an’daki açık ayetlerle, gelenekçi yaklaşımın ne kadar çelişkili olduğu ve bu çelişkilerin doğurduğu itikadî sapmalar tartışılacaktır.


:AJ:
İslâm, yalnızca Allah'ın sözleriyle belirlenen bir dindir. Kur’an, Allah’ın açık ve anlaşılır hükümleriyle, insanlara doğru yolu göstermek için gönderilmiştir. Ancak, zamanla ortaya çıkan bazı gelenekçi bakış açıları ve uygulamalar, bu temel öğretilere ters düşebilmektedir. Bu makalede, özellikle infak ve zekât gibi ibadetlerle ilgili Kur’an’daki açık ayetlerle, gelenekçi yaklaşımın ne kadar çelişkili olduğu ve bu çelişkilerin doğurduğu itikadî sapmalar tartışılacaktır. Kur’an’da, infak (maddi değerlerin Allah yolunda harcanması) ile ilgili açık bir hüküm vardır: “Ve sana neyi infak edeceklerini sorarlar. De ki: ‘İhtiyaçtan artakalanı.’ Böylece Allah, size ayetlerini açıklar; umulur ki düşünürsünüz.” (Bakara 219) Bu ayet, infakın ölçüsünü net bir şekilde belirler: İhtiyaçtan artakalan. Ancak geleneksel İslâm âlimleri, bu açık hükme rağmen, infak/zekât ölçüsünü 40’ta 1 olarak belirlemeyi sürdürmüşlerdir. Bu durum, Kur’an’ın açık ve muhkem hükümleriyle çelişmektedir. Gelenekçiler, hadislerle bu hükmü izah etmeye çalışsalar da, hadis ile ayet arasında açık bir çelişki vardır. Burada, geleneksel anlayışın hadisleri, Kur’an’ın hükmünden üstün tutması, büyük bir sapma anlamına gelir. Bu yaklaşım, Allah’ın hüküm koyma yetkisini başka bir kaynağa devretmekte ve insanların doğru yolu bulmalarını engellemektedir.
Kur’an, Allah’ın indirdikleriyle hükmetmeyenlerin kâfir, zalim ve fasık olduklarını belirtir:
“Allah'ın indirdikleriyle hükmetmeyenler kâfirlerin ta kendileridir.” (Maide 44)
“Allah'ın indirdikleriyle hükmetmeyenler zalimlerin ta kendileridir.” (Maide 45)
“Allah'ın indirdikleriyle hükmetmeyenler fasıkların ta kendileridir.” (Maide 47)
Bu ayetler, Allah’ın hüküm koyma yetkisinin tek başına Allah’a ait olduğunu vurgular. Ancak geleneksel İslâm anlayışı, bazen bu açık hükümleri göz ardı eder ve hadis, mezhep imamları gibi ikinci kaynaklara öncelik verir. Bu yaklaşım, Kur’an’daki İslâm’a inanan bir mümin için büyük bir tehlike teşkil eder. Kur’an’dan anlaşılan hükümler, herhangi bir mezhep veya hadis yorumunun önünde olmalıdır. Ancak gelenekçiler, bazen bu hükümleri görmezden gelerek, âlimlerin görüşlerine fazla değer verirler ve bu da onları sapkınlık yoluna sürükler. Kur’an, insanları yalnızca Allah’a ibadet etmeye çağırır. Ancak tarihsel olarak, bazı insanlar, âlimlerini ve şeyhlerini Allah’ın yerine koyarak onlara rab (ilah) edinmişlerdir. Kur’an’da bu durum şu şekilde ele alınır:
“Onlar, Allah'ı bırakıp bilginlerini ve rahiplerini rablar (ilahlar) edindiler ve Meryem oğlu Mesih'i de. Oysa onlar, tek olan bir ilah'a ibadet etmekten başka bir şeyle emrolunmadılar. O'ndan başka ilah yoktur. O, bunların şirk koştukları şeylerden yücedir.” (Tevbe 31)
Gelenekçi İslâm anlayışında, âlimler ve şeyhler, bazen Kur’an’ın hükümleri yerine, kendi görüşlerini dayatmışlardır. Bu, bir anlamda âlimlere rab edinmek, onların sözlerini Allah’ın hükümlerinden üstün tutmak demektir. Oysa Kur’an, Allah’ın hükmünden başka bir hüküm kabul etmez ve insanları bu sapkın yoldan sakındırır. Bir kişinin, Kur’an’ı ve yalnızca Allah’ın hükümlerini esas alması, doğru İslâm anlayışına sahip olmasının şartıdır. Kur’an Müslümanı, yalnızca Kur’an’daki İslâm’a iman eder ve bu öğretileri başkalarına tebliğ eder. İslâm, atalarımızın inançlarına bağlı kalmak değil, Allah’ın kelâmına uymaktır. Eğer atalarımız yanlış yoldaysa, bu konuda yanlış bir şeyleri kabul etmek de bize bir sorumluluk yükler. Dolayısıyla, Kur’an’ın hüküm koyma yetkisini başka bir kaynağa devretmek, Kur’an Müslümanları için kabul edilemez. Atalarımızın neye inandığının bir önemi yoktur; doğru olan, yalnızca Allah’ın emirleridir. Örneğin, infak gibi bir ibadeti yalnızca Kur’an’ın belirlediği şekilde yapmalıyız. Zekât ve infak konusunda, sapkın mezhep içtihatlarına dayalı görüşlere değil, doğrudan Allah’ın emirlerine uymalıyız. İslam’ı doğru bir şekilde yaşamak için, Kur’an’ın hükümleri her şeyin önündedir. Kur’an’daki İslâm, yalnızca Allah’ın hükümleriyle belirlenmiştir. İslâm’a inanan bir kişi, Allah’ın sözlerini her şeyin önünde tutmalı ve herhangi bir geleneksel veya mezhebi bakış açısını Kur’an’ın açık ve anlaşılır hükümlerine tercih etmemelidir. Bu, doğru bir İslâm anlayışının temelidir. Atalarımızın inançlarını sorgulamadan kabul etmek, bizim sorumluluğumuz değildir; asıl sorumluluk, Kur’an’daki gerçeklere inanmak ve bu gerçekleri başkalarına doğru şekilde tebliğ etmektir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
O'nu Bul!
Kim Kimdir?
Hidayet ve İnsanlık: Allah'ın İradesi ve İnsan Seçimi Üzerine Bir Düşünce
İnşaallah ve Âmin: Kur'an’a ve Geleneksel İnançlara Dair Bir İnceleme
İslam’ı Kur’an’dan Öğrenmek: Kültürel Miras ve Gerçek Bilgi Arasındaki Fark
Kur’an’ın Tefsiri ve Anlaşılması: Kur’an’ın Kendi Kendini Açıklaması
İslam'ın Toplumsal ve Ahlaki Perspektifi Üzerine Bir Değerlendirme
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme
Nebimiz Muhammed’in Okuma Yazma Bildiğine Dair Kur’an Temelli Bir Yaklaşım

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Evrim Teorisi ve Fosil Kayıtlarındaki Tartışmalar [Bilimsel]
Atın Evrimi ve Diğer Evrimsel İddialar Üzerine Kritik Bir Bakış [Bilimsel]
Zaman Algısı ve İzafiyet: İnsan Bilincinin Gerçeklik Üzerindeki Rolü [Bilimsel]
Hayatın Kökenine Dair Evrimsel Paradoks: Rna Dünyası ve İmkânsızlık Zinciri [Bilimsel]
Neo - Darwinizm ve Evrim Teorisinin Temelleri: Eleştirel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisinin Amino Asit ve Proteinlerin Kökenindeki Açmazları [Bilimsel]
İnsanlık Tarihine Işık Tutan Fosil Buluntuları ve Evrim Teorisinin Çıkmazları [Bilimsel]
Kuantum Fiziği, Bilinç ve Ruh: Evrim Teorisine Alternatif Bir Perspektif [Bilimsel]
Homo Erectus ve İnsan Evrimi Tartışmaları: Bilimsel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisine Karşı Bilimsel Bir Yaklaşım: İnsan ve Maymun Arasındaki Biyolojik Farklılıklar [Bilimsel]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.