..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yedi iklim dört köşeyi dolandım / Meğer dünya her tarafta bir imiş. -Dadaloğlu
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > Efe Buğra




7 Temmuz 2003
Yapay Gökyüzü...  
Efe Buğra
Yalnız ve mutsuz insanlık, modern yaşamın sanal aşklarında, sahte kahramanlarında ve ‘yapay gökyüzü’lerinde çare arıyordu dertlerine. İşte o güç böyle doğdu...O güç popüler-kültür’dü.


:BDED:
Onu ilk defa, başımı yastığa koyduğumda fark ettim. O kadar parlak ve göz alıcıydı ki neredeyse gerçek zannedecektim. Onu oraya kim, ne zaman koymuştu: o, başka kimlere, ne duygular yaşatmıştı bilmiyorum; ama ben her gece yapay gökyüzümü seyrederek uykuya dalıyordum. Sabahları ise gökyüzümün hiçbir değeri yoktu; çünkü karanlıkta dünyamı aydınlatan bu gökyüzü, gün ışığında kağıt parçalarından başka bir şey ifade etmiyordu benim için. Perdeleri kapatıp, gece atmosferi yarattığımda ise, gökyüzüm bütün yıldızları ve gezegenleriyle yine yerli yerindeydi. Sonraları şöyle bir soru takıldı aklıma: bana kendi küçük dünyamda, böyle geçici hayal dünyaları bahşeden neydi? Yapay dekorlar günden güne gerçeklerinin yerini mi alıyordu?

Şüphesiz ki, hayatlarımız artık eskisi gibi değildi; bizi çepeçevre kuşatan bir güç, sanki beynimizi uyuşturarak yavaş yavaş emeline ulaşıyordu. İnsanların çoğu, her gün farkında olmadan gerçek hayatlarına sahte mutluluklar ve hazlar sokuyorlardı. Belki de bu, modern yaşamın arkasından sürüklediği bir yazgıydı. Yalnız ve mutsuz insanlık, modern yaşamın sanal aşklarında, sahte kahramanlarında ve ‘yapay gökyüzü’lerinde çare arıyordu dertlerine. İşte o güç böyle doğdu...O güç popüler-kültür’dü.

Popüler-kültür bize neler öğretti? Öncelikle bize, hoşnut olmamayı öğretti; Varolan konumlarımızı yadsıyarak, popüler-kültür’e kucak açabilirdik. Bize, çabuk tüketmeyi öğretti; Çünkü popüler-kültür’ün yanında getirdiği çok şey vardı ve beynimizin her hücresinin bunlarla dolması gerekiyordu. Bize, hayal aleminde yaşamayı öğretti; Aksi takdirde zor ulaşılabilen gerçekliği bir kenara itip, kolay elde edilebilen sahteliğe kanamazdık.

Peki popüler-kültür tarihin başlarında felsefe ve rasyonel düşünceyle şekilllenen dünyamızdan neler götürdü? Düşüncelerin güzelliği, yerini kalıplaşmış düşünceye; kültür çeşitliliği, yerini tek tip kişiliğe; güzel sanatlar, yerini balon edebiyatına; dostane ilişkiler ise yerini çıkar ilişkilerine bırakarak insanlığa küstüler. Şimdi, biz insanların kafasında yepyeni ‘yapay gökyüzü’ler; bu gökyüzünde ise yıldızlar değil popüler-kültürün getirdikleri vardı. Biz, uykuya dalmadan önce onları seyrediyorduk hayranlıkla...

Masum bir insanın kendi dünyası için yarattığı gökyüzünü düşünürken, namlunun kime dönük olduğunu fark ettim. Bizler, popüler-kültür’ün hammaddeleriydik. Artık ‘yapay gökyüzü’lü güzel bir geceden sonra güneşin doğmayacağını biliyorum...



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Kuş Bakışı [Şiir]
Sonun Başlangıcı [Şiir]
Dönemeçte [Şiir]
Tutsak [Şiir]
Kapı... [Öykü]
Üç film birden, Şener Şen... [İnceleme]
2001:Bir Uzay Efsanesi [İnceleme]


Efe Buğra kimdir?

Birden büyük, ikiden az, üçe yakın, dörrten uzak, böyle sürüp giden bir hayatın yolcusu. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Elias Canetti, Ursula Leguin, JRR Tolkien


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Efe Buğra, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.