..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bu kitap çok gerekli bir açýðý dolduruyor. -Moses Hadas
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Toplum > Sedat Akýncý




12 Ekim 2007
Bir Alýntý... Bir Yorum...  
Sedat Akýncý
Ýnsan olmak çalýþmayla baþlar...


:AGDB:


Bir alýntý bir yorum...

Ýþgörme,(çalýþma, emek üretme süreci S.Akýncý) öncelikle,insanýn ve doðanýn yer aldýðý ve insanýn kendisi ile doða arasýnda karþýlýklý maddi etkileri kendi eliyle baþlattýðý, düzene koyduðu ve denetimlediði bir süreçtir....

Ýnsan, kendi ihtiyaçlarýna uydurulmuþ bir biçimde doðanýn ürünlerini kendisine mal edinebilmek için, kollarýný, bacaklarýný, baþýný ve ellerini harekete geçirerek, kendisi doðanýn güçlerinden biri olarak, doðanýn karþýsýna çýkar..

Böylece, dýþ dünya üzerinde etkide bulunurken ve onu deðiþtirirken ayný zamanda kendi öz doðasýný da (bilincini de S.Akýncý) deðiþtirir..Hareketsiz yatan güçlerini geliþtirir ve onlarý kendi buyruðu altýnda hareket etmeye zorlar..

Biz þimdi burada emeðin sýrf hayvanlarý anýmsatan ilkel içgüdüsel biçimler üzerinde duracak deðiliz..
Ýnsanýn kendi iþgücünü bir meta olarak pazara çýkardýðý durum ile insan emeðinin hala ilk içgüdüsel evresini yaþadýðý durum arasýnda ölçülemeyecek kadar uzun zaman aralýðý vardýr..Biz emeði yalnýzca insana has biçimiyle düþünüyoruz..

Bir örümcek, bir dokumacýnýnkine benzer iþlemlerde bulunur; bir arý da peteðinin hücrelerini inþa ediþiyle birçok mimarý utandýrýr..Ama, en kötü mimarý en iyi arýdan ayýrt eden þey þudur: Mimar, kendi yapýsýný fiilen inþa etmezden önce onu kendi kafasýnda kurar..Her iþ sürecinin sonunda, bu sürecin daha baþýndan, çalýþanýn kafasýnda tasarým halinde var olan bir sonuç çýkar ortaya..Üzerinde çalýþtýðý maddi nesnenin biçimini deðiþime uðratmakla kalmaz o, ama ayný zamanda, kendi “iþgörme” tarzýný bir yasa içine sokan ve kendi iradesini ona baðlý kýlmak zorunda olduðu bir amacýný da gerçekleþtirmiþ olur..
Bu baðlý kýlma hareketi ise, sadece anlýk bir hareket deðildir. Süreç, bütün iþlem sýrasýnda, vücuttaki organlarýn kullanýlmasýnýn yaný sýra, çalýþanýn kendi iradesinin de kendi amacý ile sürekli bir uyumluluk içinde bulunmasýný gerektirir..Buysa, yakýndan dikkat demektir. Ýþin mahiyeti ve yürütülüþ tarzý, çalýþan için ne kadar az ilgi çekici geliyorsa ve bu yüzden, kendi bedensel ve zihinsel güçlerini kullanmak bakýmýndan o iþten ne kadar az zevk alýyorsa, o kadar yakýndan dikkatli olmak zorundadýr...
Marks..Kapital..cilt 1..Sayfa 173...


Ýþ görme, çalýþma, yukarýdaki alýntýdan kolayca anlaþýlabileceði gibi, insanýn doða üzerindeki tüm davranýþlarýnýn baþlangýcý, bugünü ve yarýnýdýr...Ýnsan, insanlýðýný, doðaya karþý verdiði mücadelede, emek üretim süreçlerinde kazanýr...Bu materyalist diyalektik algý, tüm metafizik ve idealist algýlarý düþünmenin bilimsel süreçlerinin dýþýnda býrakýr...
Ýnsan doðayý deðiþtiren, dönüþtüren ve bulunduðu üretim evresindeki üretim biçimlerine uygun üretim araçlarý geliþtiren ve bu üretim araçlarýný kullanarak hem doðayý hem kendisini deðiþtirebilen tek varlýktýr...

Kuþkusuz organik doðanýn diðer unsurlarý da doðayý ve kendilerini deðiþtirirler; ancak onlarýn deðiþim dönüþümleri, bir bilinç içermediði için deðiþim dönüþüm, doðal, organik yasalarla gerçekleþir....Oysa ki insan doðal yasalara uyum saðlayamayan ve doðal ortamda insanlaþmadan yaþamaya yeterli deðildir...Bu nedenle soðuktan korunmak için avlandýðý hayvanlarýn postuna bürünür...

Ýnsanýn, insan olma yolundaki ilk adým Ayaða kalkma, elleri özgürleþtirip iþe koþmayla baþlar..Ýnsan doðanýn karþýsýna önce doðal olarak tüm bedeniyle birlikte geçer ve tüm bedeniyle ona karþý bir mücadeleye giriþir..Buradaki mücadelenin belirleyici noktasý ise insanýn yürütmekte olduðu mücadeleyi bir birey olarak deðil, toplumsal bir yapý ile yürütüyor olmasýdýr...Sözü edilen mücadele, bireylerin tek tek verdikleri mücadele deðil, tüm bir halk olarak verdikleri mücadeledir...
Ýnsanýn doðaya karþý geliþtirdiði mücadele zamansal olarak “Neolitik” dönemin devrimlerini gerçekleþtiren toplumsal yapýya ulaþýncaya kadar yükselen bir biçimde geliþir...
Neolitik üretim biçimine kadar gelen süreçte, henüz bireylerin özel mülkiyeti geliþmemiþ ve buna baðlý olarak da mal edinme gerçekleþmemiþ olduðu için, neolitik dönem bir anlamda insan toplumlarýnýn “Altýn Çaðý” olarak adlandýrýlýr...Bu toplumsal düzen “Analýk hukukunun” hüküm sürdüðü, kadýnlarýn henüz ikinci sýnýf bir varlýk olarak deðerlendirilmediði süreçtir...
Toplumsal geliþmenin bireysel mülk edinmeyle baþlayan sýnýflý biçimi, Analýk hukukundan, babalýk hukukuna geçiþle baþlar..Edindikleri bireysel mülkü, kendi çocuklarýna býrakmak için miras hukukunu yaratan mülk edinmiþ erkekler, kadýnlarda bulunan toplumsal egemenliði ele geçirip genel olarak mülk edinemeyenlerle birlikte, kadýnlarý köleye dönüþtürürler..Bu yeni doðmuþ olan toplumsal yapý tarihçiler tarafýndan “köleci toplum” olarak adlandýrýrlar...
Bu toplumsal yapýda artýk özgürlükleri belirleyen köle sahipleridir...Kölelerin yaþama hakký dahi onlarýn elindedir...
Artýk sýnýflar doðmuþ, insanlar köleler ve köle sahipleri olarak ikiye bölünmüþlerdir..Süreç sýrasýyla...Feodal ve kapitalist üretim biçimleriyle günümüze kadar gelir....
Bu gün günümüzde hala bir çok insan, sýnýflar yoktur gibi düþünceler ileri sürebiliyorlar..Bu toplumbilim açýsýndan bilimdýþý bir düþüncedir...Günümüzde Kapitalist sýnýf, emperyalist bir içerik kazanarak dünya burjuvazisi adý altýnda küresel sermaye etrafýnda birleþiyor..Bunun karþýsýnda tüm emek güçleri, emekçi sýnýflar, kapitalist-emperyalist saldýrýlar karþýsýnda örgütlü bir karþý duruþu yaþama geçirebilmenin mücadelesini veriyorlar...Tüm dünyada yaþanan bu temel gerçeklikleri göz ardý edebiliyorsak o zaman sýnýflar yoktur deyip burjuvazinin ekmeðine yað sürmeye devam edebiliriz..







Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn toplum kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Devinim... (Hareket) Üzerine...
Yasa Üzerine...
Diyalektik Üzerine...
Felsefe ve Þiir
Uzam...
Ýçtenlik...
Eðitim ve Felsefe Ýliþkisi Üzerine Bir Deneme...
Uzay ve Zaman Üzerine...
Düþünce Üzerine...
Düþünce Üzerine Bir Deneme

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Sanal Sanrýlar... [Þiir]
Diyalektik Dizeler [Þiir]
Diyalektik Dizeler [Þiir]
Diytalektik Dizeler [Þiir]
Diyalektik Dizeler [Þiir]
Diyalektik Dizeler [Þiir]
Yeryüzü... [Þiir]
Diyalektik Dizeler... Esrik 1 [Þiir]
Sevmek... [Þiir]
Kaldýrým Taþlarý [Þiir]


Sedat Akýncý kimdir?

Felsefe ve þiirle uðraþýyorum. Tarihsel ve diyalektik materyalist felsefe ozel ilgi alanimdir.

Etkilendiði Yazarlar:
Serol Teber..Friedrich Engels..Orhan Hançerlioðlu..Aydýn Çubukçu..Anton Cehov..Sabahattin Ali..Nazim Hikmet..Dostoyevski..Ilya Ehrenburg..


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Sedat Akýncý, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.