..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Başka dillerle ilgili hiçbir şey bilmeyenler, kendi dilleriyle ilgili de hiçbir şey bilmiyorlar. -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > İstanbul > Hakan Tiryaki




12 Temmuz 2010
Bize Deniz Ozanı Gerek!  
Hakan Tiryaki
Topal Hasan’ı duyan var mı dersem haksızlık olur, belki de hatırlayan var mı demek gerek. İstanbul’da doğan, yani denize doğan, denizle doğan, denizle büyüyen bilmez mi Topal Hasan’ı. Belki de bilmez. Anlatmak gerek.


:AIFB:
Topal Hasan’ı duyan var mı dersem haksızlık olur, belki de hatırlayan var mı demek gerek. İstanbul’da doğan, yani denize doğan, denizle doğan, denizle büyüyen bilmez mi Topal Hasan’ı. Belki de bilmez. Anlatmak gerek.

Kendi halinde bir balıkçıdır Topal Hasan; İstanbul’da, Kumkapı’da. Ama bir tuhaf balıkçıdır. Her balığı tutmaz. Sadece barbun tutar Topal Hasan. Sadece barbun tutar ama her barbunu da tutmaz. Dedim ya, bir tuhaf balıkçıdır. Sandalının küpeştesinde bir ölçü çizgisi vardır Topal Hasan’ın, tuttum mu hemen yatırır oraya. Tamı tamına yirmi üç santim olmalıdır barbunu Topal Hasan’ın. Eksikse öper iki gözünün arasından, “büyü de gel sen” der, salıverir denize. Ya da büyük mü çıktı, yine öper iki gözünün arasından, doğru denize; “sen kartalmışsın” der, “sen çoğal”. Dedim, yine diyeceğim, bir tuhaf adamdır Topal Hasan.

Ben tabi ki tanımam Topal Hasan’ı. Keşke tanıyabilseydim. Nereden mi bilirim peki. Yaşar Kemal sağ olsun, köşe bucak gezmiş. Kahve kahve gezmiş de yazmış. Topal’ı da bilirim, Nuri’yi de. Saros’ta yitip giden Fehmi Balıkçıyı da. Menekşenin bütün balıkçılarını bilirim bir de. Neden mi? Dedim ya yememiş, içmemiş. O kahve senin, bu barınak benim gezmiş. Küçük balıkçı dememiş, trolcü dememiş. “Sen lambacısın, uzak dur hele!” hiç dememiş. Bir bir dinlemiş hepsini. Kırk yıl önceden bugünü bas bas bağırmışlar hep birlikte; Yaşar Kemal, Topal Hasan, Ahmet Ateş… ve daha nice küçük balıkçı…

Ve kırk yıl sonra güzel yurdumda ne değişmiş baksak şöyle bir ucundan, fazla karıştırmadan.

Çünkü fazla karıştırmamak lazım topraksoylu yurdum insanının deniz macerasını. Büyük balıkçısını; Proust’un İstanbul planının sadece Haliç bölümünü alıp Haliç’e sanayi kuranları; bir Deniz Bakanlığı kuramayan hükümetleri; altı kulaç derinlikte trole-gırgıra izin veren sirkülerleri düzenleyenleri; denizin üstünde denize düşman tekneleri… Hele ki bir başlarsak karıştırmaya sonu nereye varır kestirmek zor. Ama fazla karıştırmadan da söylenecek bir şeyler yok mudur?

Hepsi bildik konular aslında. Gözümüzün önünde yaşanıp, tekrarlanıp duran… “Bir kez daha söylemek ne kazandırır?” diyen herkes haklıdır bir nebze de olsa. Hele ki bir de “eğitim şart!” denirse, bunun üzerine alışıldık söylem tamamlanmış olur.

Peki topraksoylu bir toplum nasıl keşfedebilecek denizi? Topraksoylu derken yanlış anlaşılmasın, ne küçük görmem söz konusudur, ne de eleştirel olarak yaklaşmam. Bu durum sadece bir tespittir. Bu noktada kardeşimin yakın zamanda yaptığı bir araştırmadan bir kısa alıntı yaparak topraksoylu kelimesinin neden bu denli önemli olduğuna değinmek faydalı olacaktır. “Harman yeri yakmak günahtır” Anadolu inancında. Bir çok yerde değişmez bir kuraldır ki varoluşu korumaya yönelik olduğu aşikardır. Aslında belki de en net ipucu buradan çıkmaktadır. Denizi sevmek veya korumak kavramından biraz uzaklaşarak öncelikle denizi konumlandırmakla işe başlamak gerek. Denizin faydalarını anlatmak, yaşamlarımızda yeniden konumlandırmak gerek.

Megaralı Byzas Sarayburnu sırtlarında tüm zamanların en büyük kentinin temellerini atarken karşı kıyısında –onun tabiriyle Körler Ülkesi’nde- Khalkedon’da (Kadıköy) insanlar mutlu mesut yaşamaktaydı. Daha ikinci yüzyılda Polybios der ki “Dünya üzerinde deniz kıyısında kurulu hiçbir kent yoktur ki Byzantion kadar refah ve huzur içinde yaşasın.” Aradan on sekiz asır geçtiğinde Petrus Gyllus öyle bir İstanbul anlatır ki bize; insanın içi acır. İstanbul’un balıklarının, daha doğrusu Boğaz’ın balıklarının ne çeşit, ne lezzet, ne de çokluk olarak dünyada eşi benzerinin olmadığını anlatır bize. Hatta Boğaz’da balık avlamak için balıkçı olmak şöyle dursun, çocukların, hatta kadınların bile evlerinden denize salladıkları sepetlerle balık tuttuklarını anlatır beş asır öncesinde…

Tabi ki sadece besin kaynağı değildir deniz. İstanbul nereden alır iklimini? Erguvanını, at kestanelerini, manolyalarını…

Ah bir de Haliç vardır ki hepimiz biliriz, söyleriz üzerine bir şeyler dilimiz döndüğünce. Babamın kıyısında büyüdüğü, suyunda yüzmeyi öğrendiği yerdir Haliç. Ya da lise günlerimde Haliç Tersanesi’nde staj yaparken daha, kıyısından kaçmaya çalıştığım, suyu üzerime sıçrayacak diye ödümün koptuğu Keras’tır; Altın Boynuz’dur. Prokopios’a sorarsanız da bir başka cennettir Haliç.

“Dalgalar gürültüyle yükselip taşlara çarpmazlar ve denizde olduğu gibi gürüldeyerek köpüklere bölünmezler; su, alçakgönüllülükle ilerler, sessizce karaya dokunur ve dinginlikle geriye çekilir.”

Sırtları yaşamını kökten değiştirmiştir Piere Lotti’nin.

Şimdi çıban başı ise, bu Haliç’in suçu mudur? Tarihi boyunca güzellikten ve kirlilikten yana hep aynı oranda nasibini almıştır Haliç. İki derenin getirdiklerine bir de çevre halkının boca ettiği zerzevatı, molozuyla belki de binlerce yıldır hiç başı dertten burnu boktan kurtulmamıştır. Hatta bilir misiniz bilmiyorum, belki de tarihin ilk sualtı temizlik çalışmasına sahne olmuştur, ta 698 yılında, yedinci yüzyılın sonunda. Hatta o dönemin tarihçileri der ki; “Ne zaman ki imparator Haliç’i temizletti, şehri kıran salgın hastalık o günden sonra başladı”…

Anlatmak, uzun uzun, bıkmadan anlatabilmek; sabırla, sağduyuyla dinlemek gerek. Yok mudur hala Topal Hasanlar, Ahmet Ateşler… Neredeler? Kaç taneler? Nasıl çoğalacak sayıları? Nasıl anlatacaklar, kime anlatacaklar dertlerini? Kim dinleyecek ki bize anlatacak dertlerini? Kim bilimi elle tutulur anlaşılır bilgiye dönüştürecek?

Bize deniz ozanı gerek! Hem de bir tane üç tane değil, çok gerek. Sait Faikler, Yaşar Kemaller, Cevat Şakirler gerek.
İki yıldır bir STH Gönüllüsü* olarak cevaplamakta en çok zorlandığım sorular oldu bunlar. Bin kişiden birine ulaşabilmek adına çıkılan bir yolculuktur aslında STH fikri. Bin kişiden birisine anlatabilmek ise aylarca sürecek bir motivasyon kaynağı, mutluluk. Çıkarttığımız parça sayısı kadar insana ulaşabildik mi acaba? İki yılda yaklaşık onbeş bin parçalık katı atığa karşılık ne kadar insana ne derece anlatabildik denizi? Ne derece yer açabildik hayatlarında denize? Tüm emeğe, tüm iyi niyete karşın ne yazık ki bizim de eksik kaldığımız nokta bu oldu iki yıl boyunca. İki yıl önce hayal bile edemeyeceğimiz işler yaptık belki, ama yeterli mi?

Medar-ı Maişet Motoru’na ihtiyacımız var. Topal Hasanların, Ahmet Ateşlerin sesi olabilmek gerek. Denizin sesi olabilmek gerek. Hepsinden önemlisi, söylememek, yapmak gerek.

Ne kadar bilim adamı varsa en az o kadar deniz ozanı gerek!

Hakan Tiryaki, Nisan 2007

*Sualtı Temizlik ve Bilinçlendirme Hareketi (www.sth.org.tr)



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın İstanbul kümesinde bulunan diğer yazıları...
Cebinize 10 Tl Koyun
"Kuşu Hicran Getirir, Dalgası Hüsran Götürür;"

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Dalan İnsanlar Neden Sürekli Gülümser?
Salların Altınçağı - I -
Salların Altınçağı - Giriş -
Bovinae Sapiens*
Salların Altınçağı - II -
Salların Altınçağı - III -

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
İlahi Adalet [Şiir]
Çocukken Binebilmek Gerek Medar-ı Maişet Motoru’na… [Eleştiri]
Osmanlı Caddesi [İnceleme]
Tarihi Kimler Yazıyor? - I - [İnceleme]
Tarihi Kimler Yazıyor? - II - [İnceleme]


Hakan Tiryaki kimdir?

Ağırlıklı olarak deniz ve deniz kültürü üzerine yazıyorum. uzun vadede "deniz edebiyatı" en önemli düşüm. . .

Etkilendiği Yazarlar:
hasan hüseyin, yaşar kemal, sait faik öncelikle yazmak ve sıkça da haddimi bilmek adına her daim borçlu olduğumu hissettiğim ustalar. saygıyla!


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hakan Tiryaki, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.