Her insanda insanlığın tüm durumları vardır. -Montaigne |
|
||||||||||
|
İtikadî şirk, bir kişinin doğru inançtan sapması ve Allah’a eş koşmasıyla ortaya çıkar. İslam inancında, Allah’ın birliği ve mutlak egemenliği temel bir ilkedir. Bununla birlikte, geleneksel din anlayışları, kültürel öğretiler ve mezhepler bazen bu temel ilkeyi zedeleyebilir. İtikadî şirk bireylerin, Kur’an ve vahiyden ziyade gelenekleri, kültürleri ve mezhebi yorumları daha önemli kabul etmeleriyle başlar. Bu kişiler genellikle hadis ve mezheplerin, İslam’ın temel kaynakları olan Kur’an ve vahiyden önce geldiğine inanır ve bu yanlış anlayışlarını bir inanç sistemi haline getirirler. Bu durum bireylerin doğru inançları benimsemesini engeller ve onları şirke düşürür. İtikadî anlamda vahyin yeterli olmadığına inanan kişiler hadis ve mezhepleri kabul ederler. Ancak Allah’ın her şeyi kontrol ettiğini tam olarak kavrayamazlar ve duygusal, romantik tavırlar sergileyebilirler. Amelî şirke düşmüş olan bir kişinin doğruyu bildiği halde yanlış yaşaması onun inançsal anlamda eksiklikler taşıdığı anlamına gelir. Bu tür insanlar, mezhepleri kabul etseler de Kur’an’daki Allah tasavvurunu tam anlamadan hareket ederler ve dolayısıyla şirke düşerler. Amelî şirk kişinin Allah’ın iradesine tam teslim olamaması ve başka unsurlara yönelmesiyle ilişkilidir. İtikadî şirke kıyasla daha az belirgin olsa da günlük hayatın her anında şirkin etkileri gözlemlenebilir. Amelî şirk kişinin içsel dünyasında yaşadığı zaaflarla başlar. Üzülme, öfkelenme, Allah’ın yarattıklarından memnun olmama gibi tepkiler amelî şirkin tipik özelliklerindendir. Ayrıca karşı cinsin aşırı yüceltilmesi veya hayatın merkezine alınması da amelî şirke dair bir diğer önemli örnektir. Bu tür kişiler her şeyin Allah’ın kontrolünde olduğunu tam olarak kavrayamamış ve yaşamlarını Allah’ın koyduğu ölçülere göre düzenlememişlerdir. Birçok günlük davranış bozukluğu amelî şirke işaret eder. Kuran ahlakı ile bağdaşmayan her türlü davranış şirkin izlerini taşır. Bu kişiler doğruyu bildikleri halde yanlış bir yaşam tarzı benimserler ve dolayısıyla İslam’ın temel ilkelerinden sapmış olurlar. Müşrikler şirke düşen ve Allah’a eş koşan insanlardır. Müşriklerin üç ana türü vardır. Birinci grup hadis ve mezhepleri Kur’an ve vahyin hükümlerine tercih eden kişilerdir. Bu grup genellikle geleneksel din anlayışlarını savunur ve bu anlayışı bir ideoloji haline getirir. Bu tür kişiler şirke düşmüş olduklarını fark etmeden hayatlarını bu yanlış inanç üzerine inşa ederler. İkinci grup müşrikler ise İslam’ın beş şartına inanan, camiye giden ve dünyaya karşı aşırı bir ilgisi olmayan muhafazakâr tiplerdir. Bu grup genellikle Batı medeniyetine karşı ezik ve kompleksli bir duruş sergiler. Dünyada başarılı olmak yerine risksiz bir yaşam sürmeyi tercih ederler. Üçüncü grup müşrikler daha da farklıdır. Bu kişiler herhangi bir inanç ya da dava taşımayan, hayatlarını klişeler ve alışkanlıklar üzerine kuran insanlardır. Allah’a inandıklarını söyleseler de inançları çok belirsizdir ve hayatları dünyaya dayalıdır. Bu kişiler genellikle kolayca yönlendirilebilir ve şeytani kültürlerin birer aracı haline gelirler. Müşriklerin üç çeşidini de münafıklar yönetir. Münafıklar aslında inançsız olan ancak İslam’a inandıklarını iddia eden kişilerdir. Bu kişiler toplumda var olan dini inançları kendi çıkarları doğrultusunda kullanırlar. Şeytan münafıkları yönlendirir ve onların vesilesiyle müşrikleri de etkiler. Müşrikler dünya nüfusunun büyük bir kısmını oluşturur. Müslüman ve müminler ise çok daha azdır ve onların arasında gerçek bir mücadele sürer. Müslümanlar doğru yolda ilerlemeye çalışırken münafıklar ve müşrikler bu süreci sabote etmeye çalışırlar. Şirk ve müşrik türleri İslam’ın özünden sapmanın çeşitli biçimlerini ortaya koyar. İtikadî ve amelî şirk bireylerin inançları ve davranışlarıyla ilgili derin problemlere işaret eder. Müşrikler ise bu sapkın inançları yaşayan ve toplumu bu yönde etkileyen insanlardır. İslam her türlü şirkten arınmış bir inanç ve yaşam tarzını benimsemeyi öğütler. Bu anlamda İslam’a uygun bir yaşam sürmek yalnızca doğru inançları benimsemekle kalmaz aynı zamanda bu inançları hayatın her alanına yansıtmayı gerektirir.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |