..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşam kısa, sanat uzun, fırsat aceleci, deney aldatıcıdır. -Hippokrates
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Eren Rızvanoğlu




26 Nisan 2003
Sisifos ve Camus  
sisifos bir çıkış mı?

Eren Rızvanoğlu


sisifos, yaşamın saçmalığı karşısında bir çıkış olabilir mi?


:DBHH:
İnsanların tüm yapıp ettiklerinin karda iz bırakmak kadar geçici ve sonuçsuz olduğu bir dünyada, neden yazarız?
Yazanın, yanıtı ararken ya kendini bulduğu ya da içinde her şeyi unuttuğu metin, bize neyi gösterecek ve ardı sıra dünyanın bir temsili olmaktan öte bir şey olamayan sözcüklerle anlamı hep yeniden kurmak zorunda kalan yazar, bu metinde ne olmak adına yazacak?
Sisifos bir kayayı durmamacasına bir dağın tepesine kadar yuvarlayıp çıkarmaya mahkum edilmişti. Kaya tepeye asla varamayacak ve her seferinde Sisifos yeniden aşağıya yuvarlanan kayayı, yukarı çıkarmayı deneyecekti. Camus'a göre, bu yararsız ve umutsuz çabayı, kayayla bütünleşerek ve yazgısı kendi olarak karşılayan Sisifos, bütün edimlerinde saçma bulunan insanı, en iyi bir biçimde anlatan bir söylendir.
Yine Camus'a göre, Sisifos'un saçmayı aşım anı, onu kuşatan gerçekliği hor gördüğü andır. Sisifos saçma ve uyumsuz olan bu yaşamı , küçümseyerek ironiyle yaşar. Yaşamın böyleliği yaşamdan vazgeçmek için bir neden olamaz ve hatta yaşamı, insanın tüm etkinliklerinde örtük olarak varolan boşunalığın bilinciyle, yaşayarak onu varsıllaştırabilir ve daha yaşanılabilir kılabiliriz.

Belki de Sisifos yanıldı ve bizi de yanılttı.
Tek isteği unutmak olduğu için kayayı taşımayı sürdürdü veya biz yüreğimizde hoş bir titreşim yaratan bir duyguyla, yaşamın bu açıklanamaz dokusunu içimizde başka bir yaşam kaynağına dönüştürdük. Her şeye rağmen bize bir sonuç gerekliydi ve biz de fırlatılmışlığımızın sorumluluğunu üstlenerek hemen bir cevap yakıştırdık. Katılımsız ve kendimsiz bir yaşam tasarlayamazdık ama yine de biliyorduk ki, zorunluluklar yaptırırdı fakat anlamı ören insandı. Sözlere tutunmak istemeden kitaplar yazdık.
Sisifos yanılgısını her şeye rağmen umuda dönüştürdü.Bu dönüşüm, ilerde bir yerlerde yankı bulması olası bir çığlık gibi yayılan trajedisiyle, bir trajedi kahramanını hiçliğinin karşısında aklamaya yetmiyor ne de yazar yıkımı kendi olmak olan bir bilincin içinden anlamı yok sayma hakkına sahiptir.
Evet böyle bir hak varsa bu yine de, taşıdığı bedenin sonluluğuyla yüzleşmek için çırpınmadan bunu bilen, yine de henüz deneyimlemediği ölümle yaşamını donatmadan, ölümü karşılayan adsız ve adı asla konmayacak kişinin hakkıdır.
En kolay yolu seçip soruyu farklı yorumlamak gerekebilir ve bütün sorun karda iz bırakıp bırakmadığımız olabilir. Kim bilir en gerçek çözüm, o ize gereksinim duymadığımızda belirginleşebilir ve belki de yazı insanın içinde yittiği ve o izin kendisi olabildiği tek seçenektir. Yazar ne olduğunu bilmese de, kendini yazar ve yazdıkça biçimlenen insana katılır.
Belki de vargı olması gereken soru şudur, "sonuçsuz bir yaşamda niçin bir sonuç bekleriz ki?"

.Eleştiriler & Yorumlar

:: Selam
Gönderen: bee / İstanbul/
15 Eylül 2004
Yazma eylemi bireysel olarak hayatın anlamsızlığını keşfetmiş insanın hayatını anlamlandırma çabası ve sanatıdır. Gerçekte yazar bir sonuca ulaşmak istemi ya da ümidiyle yazmaz, yazmadığı zaman ne yapacağını bilmediği için yazar...bee

:: Merhaba
Gönderen: aslı cabi / Ankara/Türkiye
15 Eylül 2004
Merhaba şu anda bir internet cafede yüksek müzik altında iz edebiyattaki yazarların yazdıklarını okumaya çalışıyorum.Sizin de bu yazınızı okudum ve çok beğendim.Elinize sağlık.Aslında her insanın 'Neden yazıyorum?'dan önce sorması gereken soru 'Niçin Yaşıyorum?' olmalı...Çoğumuz nereye gittiğini bilmeyen tekneler gibi yol alıyoruz dünya denilen bu uçsuz bucaksız mekanda...Neyse yazınız bana bu ve buna benzer şeyleri düşündürdü.Paylaşmak istedim.Diğer yazılarınızı da okumak dileğiyle...Hoşçakalın:)




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Eskiden Varolan Bir Düş [Şiir]
Gecenin Anlattıkları [Öykü]
Aşk ve Hiçlik - (Değiniler1) [Deneme]
Bir Yalnız Gezerin Düşleri [Deneme]
Bir Yüz Çizmek [Deneme]
Dil, Okyanus ve Ada [Deneme]
Düş ve Çocuk [Deneme]
Herkes İçinde Kendi Batağını Taşır [Eleştiri]
Sanatın Toplumsal İçeriği [İnceleme]


Eren Rızvanoğlu kimdir?

yazarın dediği gibi " Ben yalnızca bir sözcüğüm ve bir yüze ihtiyacım var. "

Etkilendiği Yazarlar:
dostoyevski, hesse, camus....ama okuduğum edebi yapıtları farklı bir gözle görmemi sağladıkları için; bakhtin ve blanchot.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Eren Rızvanoğlu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.