..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Herkes aynı notayı söylediğinde uyum elde edilmiş olunmuyor. -Doug Floyd
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Düşler > Tuba Unsal




18 Mayıs 2009
Hıdrellez  
Tuba Unsal
"...05 Mayısı, 6 Mayısa bağlayan gece, gül fidanının altına istekler konup dua edilir. Cüzdan koyanlar, bebek çizenler, ev yapanlar.... ..... Hızır'ın gülü çok sevdiği ve gül fidanlarını dolaştığı söylenir."


:BJJJ:
Bu gece, Hıdrellez.

Her Hıdrellezde, içimi, çocukça bir sevinç, bir heyecan kaplar.
Annemim bana anlattığı,
Anneannemin de, anneme anlattığı; belki, nesiller boyu devam eden Hıdrellez heyecanı.

Çocukluğumun, erik ağacının önünde, ateş yakılır dilekler dilenir ve o ateşten büyük bir sporcu edası ile atlardık.
Mavi cart-curtlu, spor ayakkabılarıma, mutlaka yabani otlar yapışırdı.
Gece yatmadan önce, başucumuza Dayım için, Hıdır ve Ilyastan dilek dilerdik.
Küçük minik dondurma bebeklerimi, gelin ve damat yaparak uyurdum.
Uyanınca;

Acaba Hıdır ve Ilyas buluştu mu Anne?
Başucuma kadar mı, geldiler?
Hiç duymadım..!!!? duysaydım, kalkar, öperdim onları

ertesi günü, Annem ile aramızda, böyle bir konuşma geçerdi..

İşte aynı gün, 6 Mayıs, Annemin de, doğum günüdür.

Hep anlatılan, Hıdrellez Efsaneside, söyledir :

Hıdrellez; Hızır ve İlyas Peygamberlerin, yeryüzünde buluşup darda kalanlara,isteği olanlara, zorluk çekenlere yardım ettiği rivayet edilen gün.
Hızırın karada,
Ilyasın denizde hiç umulmayan bir zamanda çıkıp geldiği söylenir.
6 Mayıs aynı zamanda, baharın başlangıcı, bereket ve bolluğa adım atış günüdür.
Bu özel günün tarihi ve nasıl oluştuğu ile ilgili bir çok rivayet vardır. Bu rivayetler sadece Türkiyede değil, İran, Irak, Suriye, Türki devletler tarafından da bilinir ve her toplum kendi kültürel zenginlliklerine göre kutlar.
Genellikle bu günle ilgili rivayet, şöyledir:
Dünya hükümdarı Zulkarneyn (çift boynuzlu), bu hükümdarın İskender olduğu ile ilgili bir çok rivayet vardır.
Ölümden çok korkar.
Bu korku ona Ab-i Hayat suyunu bulma sevdasına düşürür. Alimlere sorar, bu suyun nerede olabileceğini? Herkes bir isim yada yer söyler. Ama alimlerin ortak verdiği tek bir isim vardır: Hızır peygamber...
Hem güvenilir hem de, inançlıdır.
Bu suyu sadece onun bulacağını sultana inandırırlar. Hz. Hızır bu teklifi kabul eder, yardımcı olarak da yanına kardeşi, yine peygamber olan Hz. İlyası görevlendirirler. Atları ve azıklarıyla yola koyulan bu iki mübarek insan, dağları, denizleri aşar, Kaf dağını geçer ve 6 ay gece/6 ay gündüz yaşanan bir yere gelirler.
Karanlıklar (zulumat) ülkesi olarak bilinen bir yerde konaklarlar. Atlarını dinlendirirler?
Bir pınar gözünde azıklarını yerler. O sırada yanlarında getirdikleri kurutulmuş bir balığı suya düşürürler. Balık birden canlanıp kaçıp gidince, iki kardeş Ab-ı Hayatı bulduklarını anlarlar.
Hemen bu sudan içerler.
İçince Hak Te-ala tarafından ölümsüz olurlar.
İşte onların ölümsüzlüğe karıştığı bu günde, Allah bu iki peygamberi, yeryüzüne gönderip insanlara yardım etmesi için, görevlendirmiştir.
6 Mayısta her yıl yeniden doğuş, tazelenme, ölümsüzlük, bereket anlamları ile, bu gün kutlanır. Halkımız arasında, bilinen onlarca ritiüel vardır.
5 Mayısı, 6 Mayısa bağlayan gece, gül fidanının altına istekler konup dua edilir.
cüzdan koyanlar, bebek çizenler, ev yapanlar...
Hızırın gülü çok sevdiği ve gül fidanlarını dolaştığı söylenir.
O gün çalan kapılara mutlaka Hızır mı geldi acaba?? diye bakılır.
Eğer bir fakir, gariban ya da çocuk gelmişse, isteği hemen yerine getirilir.
Samsun bölgesinde de ilginç gelenekler vardır. 6 mayısta ev erkenden temizlenir.
Öğlene doğru içi su dolu bir ibrik, leğen ve temiz havlu banyoya konur.
Bir odaya seccade serilir.
Masa kuş sütü eksik donatılır.
Herkes öğlen ezanına yakın evin kapısını, penceresini açıp dışarı çıkar.
Hızır Aaleyhisselam beklenir.
Duası alınmak istenir.
Siz de bilirsiniz ki Hızır acil servisin anlamı buradan gelir.

Bu gece, Sultanahmette Ahırkapı Hıdrellez Şenliklerinde bu saydıklarımız çok görkemli olarak da düzenlenecek ve gerçekleştirilecek.

Hepinizin, içten dilenen tüm dileklerinin, gerçekleşmesi dileği ile...

Ben de, Hıdır ve Ilyasa mektubumu yazıyorum.

Tüm ailem için, Dostlarım için, Türkiyem için...


Herkes araba ev istedi hıdırellezde
Ben senin adını yazdım gülün dibine
Gülün aşkını örnek verdiler bülbüle
Kitaplara kadar girdi leyla ile mecnun
Herkes aslı idi herkes kerem
Ben yalnızca sendim

Her yağmur yağdığında sen kokardın
Aşkın kazılıydı odamın rutubetli duvarında
Gittiginde karlar kaplamıştı yolları
Geldiginde bahar gelecekti
Dün yine kar yagıyordu
Ağustosun tam ortasında?

Şair, KUDRET KOBAL



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın düşler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sarı'yı Anlamak
Kaçış

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Gezi Defterimin Prag Sayfası
Bir Söyleşinin Ardından
Dumansız Bir Hava Sahası İstiyorum, Ya Siz?
Ankara
Babam'a
Şimdi Mardin'li Çocuklara Ne Olacak..?
1 Mayıs
Çocukluğum
Şaşkınlığım Üzerine


Tuba Unsal kimdir?

"Hayatı olduğu gibi kabul eden, Kalbinin derinliklerinde, saklı bir yerler de, 'yazma' tutkusu olan, biri. . . "

Etkilendiği Yazarlar:
...., ...,


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Tuba Unsal, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.