• ÝzEdebiyat > Deneme > Din |
521
|
|
|
|
Ramazanýn geliþiyle beraber Ýslam coðrafyasý birlik ve beraberlik ruhuyla yeniden hayat kazandý. Tabir caizse hayata hayat geldi. Ýslam dünya gündemine oturdu. Müslümanlar kýþ uykusundan uyandý. Nadasa býrakýlan ruhlar, ekime hazýr hâle getirildi. Oysa bir aylýk ibadet bizi Cennete ulaþtýrmak, Cehennem ateþinden korumak için kâfi deðildir. Müslüman yýlýn 365 günü Allah’la beraber olmalýdýr. Ýbadetleri Ramazana sýkýþtýrmak kendimizi aldatmanýn bir baþka sinsi yoludur. Müslüman’ýn bir gününün nasýl geçeceði Kur’an’da ve hadislerde belirtilmiþtir. Hayatýmýzý bu doðrultuda þekillendirmeliyiz.
|
|
522
|
|
|
|
Ýstek ve tutkularýný tatmin için yaþayan insan, hedeflerine ulaþmak için büyük bir hýrsla çalýþýr ve bunlar için herþeyi göze alýr. Çevresinde bulunan insanlarý hatta yakýnlarýný kýrmayý bile göze alabilir. Fakat istediðini elde ettiði an, o þey her ne olursa olsun önemini yitirir. |
|
523
|
|
|
|
Bu yabancýlaþma yüzünden insanlar birbirlerinin gerçek yüzlerini bilemiyorlar. Zaten insanlar yüzlerinde birer maske ile ve son zamanlarda da koyu renkli güneþ gözlükleriyle dolaþýyor, kim |
|
524
|
|
|
|
Dünya hayatý sýnýrlý bir zaman dilimini içerir. Geliþimiz ve gidiþimiz mutlak yaratýcýnýn tasarrufundadýr. Hayatýn ne zaman sonlanacaðýný hangimiz kestirebiliriz ki?... Böyle bir bilgi ve sezgi hiçbir kula verilmemiþtir. O, gaybi bilgiler arasýndadýr, gaybý da ancak ve ancak Allah bilir. Sayýlý nefeslerimizin ne zaman tükeneceðini kestiremediðimiz için hadiste de belirtildiði üzere ‘Yarýn ölecekmiþ gibi ahiret için, hiç ölmeyecekmiþ gibi dünya için çalýþmalýyýz.’ Aksi halde ebedî dünyamýzý karartmýþ oluruz.
|
|
525
|
|
|
|
Allah için yaþanan sevgi, süresiz ve sonsuzdur. Bu sevgi, önce dünyada ve ardýndan sonsuz yaþamda devam etmeye kilitlenmiþtir. Ve bu sevgiyi yaþayan müminler, ahirette de Rabb’lerinin rahmetiyle ödüllendirileceklerdir. |
|
526
|
|
|
|
Sabah kalktýðýnýz ve banyoya gidip aynaya baktýðýnýzda, ölüm hali gibi bir uykudan sonra yeniden canlanan ve tüm yaþamsal faaliyetlerini sürdürmeye devam eden bedeninizi görürsünüz. Bedeniniz yaklaþýk 100 trilyon hücreden oluþan, içerisinde yüzlerce karmaþýk iþlem meydana gelen simetrik ve estetik yapýsýyla dünkünden farklý olmayan haliyle karþýnýzdadýr.
|
|
527
|
|
|
|
Mevlana’nýn güzel ifadesiyle sopayla kilime vurmaktan amaç tozunu almaktýr. Allah tozumuzu alýr, bizi arýndýrýr, neden kötü hissetmeli? |
|
528
|
|
|
|
Ramazan ayýnýn kýymetli oluþunun en önemli sebeplerinden birisi de içinde bin aydan daha hayýrlý kabul edilen Kadir gecesinin bulunmasýdýr. Onun içindir ki Müslümanlar Kadir gecesini bütün belirli zamanlardan daha üstün ve kýymetli tutmuþlardýr. Fakat Rabbimiz Kadir gecesini ramazanýn içinde gizlemiþtir. Yani ramazanýn kaçýncý gecesinin Kadir gecesi olduðu bilinmemektedir. Bunda sayýsýz hikmetler mevcuttur. Öncelikle bu geceyi ihya etmek isteyen kiþiler ramazanýn her gecesini kadir bilip ona göre her geceyi ibadetle ve taatle geçirecektir. Atalarýmýzýn “Her geceyi Kadir, her geleni Hýzýr bil” sözü bu gerçeði teslim etmektedir. Biz Müslümanlar da bu hikmetli sözün gereðini yerine getirmek için ramazan gecelerinin içini manevi feyiz ve bereketle dolduracaðýz. Her geceyi Kadir gecesi farz edeceðiz.
|
|
529
|
|
|
|
Hayat pamuk ipliðine baðlý iken her an baþýna bir þey gelebileceðini düþünen insanýn gecesi gibi gündüzü de kabustur. Ýnsanýn bu konuda huzurlu yaþayabilme nedeni, kendisine can veren Yaratýcýnýn, her þeyi kontrolü altýnda tutuyor olmasýdýr. |
|
530
|
|
|
|
"Keþke düþünmüþ/akletmiþ olsaydýk, keþke ayetleri yalanlamasaydýk, keþke ayetlerden yüz çevirmeseydik, keþke bizi uyaranlarý dinleseydik, keþke..." |
|
531
|
|
|
|
Hikmet, yaþla orantýlý olarak kazanýlan bir nimet deðildir. Allah, yaþý kaç olursa olsun imanýnda samimi olan kuluna hikmet verebilir. |
|
532
|
|
|
|
Ýnananlarýn niyetlerinden kuþkuda olanlar, olaylardaki hikmetleri göremeyen, iman gözüyle yorumlayamayan, dünyevi çýkar peþinde koþan, Kur’anî bakýþ açýsýna sahip olmayan kiþilerdir. Karþý tavýr alma, kuþku duyma, kýnama þeklinde açýða çýkan bu baský ve kýnamalar Allah’a tam bir teslimiyetle teslim olmuþ ve kararlý bir imana sahip olan müminleri yýldýramaz. |
|
533
|
|
|
|
Ýnanan insanýn en büyük korkusu ancak Kendisine þükredilen, bütün varlýðýn diliyle yegâne övülen Allah’ýn sevgisini, rahmetini ve cennetini kaybetmektir. Yaþamýndaki tek hedef Allah’ý hoþnut etmek olan mümin, her olayý Allah’a baðlar, her iþinde Allah’a yönelip döner. Allah’a yönelmek, insaný tüm kötülüklerden arýndýracak, insanýn kalbine huzur ve güven indirecek ve ahirette kurtuluþa ermesine vesile olacak en önemli yollardan biridir.
|
|
534
|
|
|
|
Zamanýn hýzla ilerlediðini farkedebilmek için þöyle geriye dönüp bakalým. Uzun yýllar geçmesine raðmen herþey sanki dün yaþanmýþ gibi gelir insana. Çocukluk yýllarý, okul heyecaný, evlilik ya da hayatýmýzýn dönüm noktasý olan diðer olaylar.. Hepsinin üzerinden yýllar geçmiþ olmasýna raðmen herþey yeni gibidir hafýzamýzda..
|
|
535
|
|
|
|
Dileðimiz; insanlarýn korku duymadan, güvenle ve barýþ içinde yaþadýklarý bir dünya. Bu, Allah’ýn dilemesiyle gerçekleþecek olan bir olay. |
|
536
|
|
|
|
Her þeyin Allah’ýn kontrolünde olduðunu bilen mümin, bedenini ve ruhunu Allah’a emanet eder. Rabb’ini vekil tutarak tevekkülü yaþayan mümin, hem cesur, hem de oldukça rahattýr. |
|
537
|
|
|
|
Medeniyetler ancak merhametle yaþanabilir hale gelebilir. Toplumun bireyleri kendi nefislerinde bu þuurla yaþamalýdýrlar ki toplum huzur bulsun. Merhamet olmadýðýnda yaþanacak olan zulümdür; kargaþa, kan ve gözyaþýdýr. Bugün güvenini ve yaþama sevincini yitirmiþ insanlarýn baský ve zulüm altýnda yaþam sürmeleri de hep bu merhametsizlik nedeniyledir.
|
|
538
|
|
|
|
Allah’ýn emirlerine uymadan, yalnýzca nefsinin bencil tutkularýný gözeterek yaþayan bir kiþi özgür bir yaþamý umarken, yaþadýðý cahiliye toplumunun koyduðu birçok zorlayýcý kural tarafýndan zincirlendiðinin farkýna bile varmaz. |
|
539
|
|
|
|
Toplumda büyük kitlelerce tanýnan, belli yer edinmiþ insanlarýn kimi zaman deðiþik davranýþlarýna tanýk oluruz. Para kazanma ve þöhret hýrsýnýn takdirle karþýlandýðý, maddiyatýn ön planda olduðu ortamlarda yaþayan bu kiþiler, özellikle inanç konusunda birbirlerinden farklý tavýrlar sergilerler. |
|
540
|
|
|
|
"Benden bir parça" dediði Fatýma’sý doðduðunda, her kýz çocuk doðduðunda karalara bürünen dönemin þirk geleneðine karþý durur, toplumun putlarýný kýrar ve þöyle der: "Bir çiçektir O; ki ben koklarým, Allah rýzkýný verir." (Ýbn Abdrabbih, 2/438) |
|