..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İnsanlar yalnızca yaşamın amacının mutluluk olmadığını düşünmeye başlayınca, mutluluğa ulaşabilir. -George Orwell
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Tarihsel Olaylar > Tayyibe Atay




20 Kasım 2002
Ayva Devri: 2002-2007... (!)  
Tayyibe Atay
!..Hadi bakalım kurtardın Nedim!..Yaşamana bak sen yine tarih sayfalarında.Nasılsa bizim arabesk şarkıcı,türkücü,arabesk siyasilerimiz çok!..


:DACH:
Şaşırdınız değil mi?Bu Ayva Devri de nereden çıktı diye.Haklısınız tabii.Siz,biz,herkes Lale Devrini biliyorduk çünkü.Ama ne devirdi o devir!Tarihin sayfalarından soyunup önümüze çırılçıplak yatan İstanbul ,hala lale kokuyor inanın!..Devrin Nedim’i besteler yapıyor arabesk:YALELLİM!..Düşünün hele;Kağıthane deresinin kıyısında bir çay bahçesindesiniz,mevsim bahar;kulaklarınızda Nedim’in YALELLİM diyen güzel sesi..Mest oluyorsunuz!..Siz değilsiniz sadece mest olan birileri daha var:ARABESK POLİTİKACILAR!..

İyi ki o devirde yaşamış Nedim:Şimdiye kalsaydı bir kazaya kurban giderdi garanti.Bir konser çıkışında tıklanıverirdi zavallı.Ayaklarından değil,yüreğinden!..Hadi bakalım kurtardın Nedim!..Yaşamana bak sen yine tarih sayfalarında.Nasılsa bizim arabesk şarkıcı,türkücü,arabesk siyasilerimiz çok!..

Geçiyorum Bab-iı Ali Yokuşundan:Kitapçılardan yayılan kitap kokuları yakıyor genizimi;gözlerim yaşarıyor.İbrahim Müteferrika ile birlikte asılıyorum, bir basımevinin kapı tokmağına..Çantamda ne kadar şiir varsa dökülüyor önüne..Nasılsa kitap yapmazlar,nasılsa süpürüp atarlar yarın..Bir çöp bidonunda yakıp geçerler sonra...Bükük dudaklı bir çocuk olup ellerimi gözlerime bastırıyorum;ağlıyorum apansız...Uzaklaşıp giderken dar bir sokağa doğru;kocaman bir çınarın altında buluyorum kendimi.Nasıl sığmışsa bu sokağa bu koca çınar!Altına oturup,yakılacak şiirlerime inat olsun diye, yeni bir şiir yazıyorum:BATSIN SİZİN LALE DEVRİNİZ!..


Neyse!.Ayva Devri’ne gelelim.

Tarih sayfaları yazmamıştı böyle bir devri,biliyorum.Nasıl yazsın ki,önce yaşamak gerekir.Lale kokularına inat, ayva kokularını çekmemiz gerekir bir de burnumuza.İstanbul’un sokaklarında Lale Devrinde yürür gibi yürümemiz,sevgiliye lale yerine kocaman bir ayva göndermemiz gerekir.İstanbulu baştan aşağı ayvalarla donatmamız,satıcıların bağırması gerekir:GELİN!...GELİN!..GÜLEN AYVALARIM VAR BENİM!..ALIN BAYLAR;BAYANLAR;ZAMANDAN KAYANLAR!...demeleri gerekir. Ne zamana kadar acaba?Ben biliyorum vallahi! Bedri Rahmi Eyüpoğlu’nun dediği gibi. AĞLAYAN NAR devri başlayana kadar.

İlahi Bedri Rahmi!..

Sen gel de bizim evdeki Ayva Devri’ni gör birde..Üç kilosu bir milyondan alınıp doldurulmuş bizim eve ayvalar!..Hem de beş milyonluk birden.Tam on beş kilo!..koskocaman bir sepet dolusu ayva!..Sarı sarı,gamzeli,tüylü ayvalar!.. Kulakların çınlasın Bedri Rahmi! (benim için yaşa lütfen!);”Gülen ayvam,ağlayan narımsın,Kadınım,kısrağım,karımsın!..”demiştin KARADUT şiirinde.Kulaklarımı dört açıp dayıyorum başımı sepete, gülüşlerini duymak için:nafile!..Neden yalan söyledin üstadım!Ağızlarını açmıyorlar ya!..Dudakları da yok sanki!..Kızıyorum birden. .Siz misiniz bakalım bana gülmeyen’ Gösteririm şimdi size ben!..Başlıyorum kesip kesip doğramaya..Bir şeyler yapacağım ve yiyeceğim işte!Kime ne benim yediğimden, içtiğimden!....Neler yapabileceksem yapıyorum ayvalardan,tam bir günümü harcayıp..Komposto,reçel,tatlı!..Hatta marmelat!...Bu arada yarım çuval şekerin canına okumuşum meğerse!..Yaptıklarım ise bala dönüşmüş;hepsi olmuş baldudaklı ayva!..Sadece dudağa hitap eden yanları kalmış,yazık!..Gamzelerinden,sapsarı incecik fistanlarından,lüle tüylerinden,içimizi gıcıklayan gülüşlerinden eser yok artık!..Sadece ağzımıza ve dudaklarımıza tat veren dudaklarıyla,kokularıyla,kırmıza çalan yeni rengiyle gelecekler soframıza ayvacıklar!..Yaşasın AYVA DEVRİ SOFRASI!..YAŞASIN ZAMANDAN KAYANLAR (!)

Oğlum soruyor:
---Anne!.. Ne tatlısı yaptın?
---Ayva!
---Anne!..Pilavın yanında komposto istiyorum.
---Var oğlum!..Ayva!
---Anne!..Canım reçel istiyor neden yapmıyorsun?
---Yaptım oğlum!..Ayva!
---Aman anne!... Marmelatı da ayvadan yaptım deme sakın!
---Evet oğlum!.Ayva!..

Neyse ki bizim evde Patrona Halil İsyanını çıkartıp,sofrayı devirecek biri olmadığından Ayva Devri sürüyor hala..AĞLAYAN NAR DEVRİ başlayana kadar da sürecek sanırım.Kesin bilemem o devir ne zaman başlar, bu devir ne zaman biter ama, en az bir beş yıl devam eder sanırım.

Siz neden kendinizi bu devrin içinde saymıyorsunuz;anlamış değilim doğrusu!..Deneyin isterseniz!..Çıkın İstanbul’un,Ankara’nın,İzmir’in,özellikle Konya’nın pazarlarına,bol bol ayvalar alın!Benim yaptığımı yapın sizde.Ne dersiniz!

Hadi bakalım kolaylı gelsin!

20.11.2002


.Eleştiriler & Yorumlar

:: insanın cahili
Gönderen: veli gök / Kırşehir/Türkiye
7 Mayıs 2007
neden tarih bilmeyen insanlar oturup bilmediği tarihi bir mevzuya ayak basarlar ki. Sizde onlardan birisiniz bu kadara öneml bir olayı elma armut diye anlatıp geçmişiniz içeriğine girmeye hiç gerek yok en kabasından LALE nin ebcet hesabında karşılığının 66 yani ALLAH ın ebcet karşılığına geldiğini dolayısı ile çiçekler içinde lale nin allahı siögelediğini bilmeden üfürükten teyyare sallamnız beni sinirlendirdi. Size tavsiyem bilmediğiniz konularDA ayva gibi meccane isimlerle yorum yapmayın ve alay etmeyin osmanlı hiç bir şeye basit yaklaşmamış her şeye hassasiyetle yaklaşmıştır. GÜNÜMÜZDEN ÖRNEK VERİRKEN GEÇMİŞE BİNDİRMEYİN TAMAM

:: Beni Mazur Görün)
Gönderen: Nida Karaçizmeli / İstanbul
24 Kasım 2002
Bu devir; Hıyar Devri. Tüm Türkiye kokuyor. Cacık olasım geliyor. Ve (Barış Manço) beni anıyor. Karadeniz, Marmara, hatta Ege cacık olur, diyor. Saygılar Efendim.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Hesap Kitap
Pes Yani
Cibiliyet
Tüpe Bak Tüpe
Olimpiyat
Yalana İnanmak
Büyüdük Yani
Sepet
Dört Biçükk
Hoparlör

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Araba [Şiir]
Bizim Otobüs [Şiir]
Masa 2 [Şiir]
Bostan [Şiir]
Pezoooo [Şiir]
Köprü [Şiir]
Tavşan [Şiir]
Ötanazi [Şiir]
Damlacıklar 4 [Şiir]
İçsel Haber [Şiir]


Tayyibe Atay kimdir?

Yeni şiirin,uzun yıllar yazmama rağmen yeni şairiyim. İnternet ortamı sayesinde okuyucu önüne çıktım henüz. Ne kadar şair olduğumun yanıtını ise okuyucuya bırakıyorum. Bayan yazarların çok az olduğu bir ülkede,duygu ve düşüncelerimi,şiirin ruhu okşayan ,elleyen tarafıyla anlatmaya çalışıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Ahmet Arif,Behçet Necatigil,Nihat Behram...


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Tayyibe Atay, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.