..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Pek çok doktorun yardımı ile ölüyorum. -Büyük İskender
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Sanat > Alp Çetiner




24 Mart 2006
Sanatın İfade Gücü  
Alp Çetiner
Bir sanat dalını önemli –ve giderek- saygın kılan, herşeyden önce onun ifade gücü ve bu anlamdaki yeterliliğidir...


:CBAD:
Yeni yüzyılda kimi sanat dalları veya bir zamanlar sanattan sayılmayan kimi uğraşılar, “sanatsal saygınlık” bakımından hak ettiği yeri henüz alamamış olanlar kısa zamanda rüştlerini ispat edip bu yeri alacaklar: grafik, animasyon ve fotoğrafçılık sanatları gibi. Kimi de hak ettiği yeri çoktan elde etmiş olduğu halde, bu yeri daha da pekiştirip sağlamlaştıracak: sinema gibi.

Kimi sanat dalları da iletişim biçim ve olanakları ile sosyo-kültürel ilişkilerdeki değişim nedeniyle yitirmeye başladıkları önemi geri kazanma becerisini gösteremeyip saygınlıklarını yitirecekler: sahne sanatları ve resim gibi.

Bir sanat dalını önemli –ve giderek- saygın kılan, herşeyden önce onun ifade gücü ve bu anlamdaki yeterliliğidir. Kendini yenileyebilme ve zayıflayan ifade gücünü değişen toplumsal koşullara göre yeniden kazanıp kendisini konumlandırabilme becerisini gösteremeyenler ölür: gölge oyunları, kukla ve tulûat tiyatroları gibi.

Farklı bir bakış açısıyla bu durumu şöyle yorumlayabiliriz: İfade gücünü ve önemini giderek yitiren sanat dalları tahliye olurken, -belki kendi bünyelerinden doğmuş olan- giderek önem ve saygınlık kazanan dallar içinde (belki bazan kimliklerini kaybetmek pahasına da olsa) yaşamlarını sürdürmeleri mümkün olmuyor: Tiyatro akımının ortaya çıkmasıyla ortaoyunu sanatçılarının bu dala kayarak yaşamlarını sürdürmeleri; karagözün çizgi-animasyon halinde yeniden üretilmeleri; ressamların, basın-yayın olanakları ve internet sayesinde iletişim becerisi güçlü olan grafik ve animasyon sanatları içinde yer bulmaları, tiyatro oyuncularının televizyon ve sinema filmlerinde giderek daha sık rol almaya başlamaları gibi.

Elbette bu durumda o dalın nüvesinden uzaklaştığı, özünü yitirdiği ve sanatçısının o sanatı değil de artık bir başka sanat dalını gerçekleştirdiği iddiasıyla yine de o sanat dalının “öldüğü” sonucuna varılabilir.

Bir sanat dalının ölümü kesinlikle küçümsenecek bir durum sayılamaz. Zira ölen yalnızca bir ifade tarzı, gücü ve yeterliliği değil, o sanatın varolduğu dönemleri yansıttığı ve bizzat kendi yarattığı kültürdür. Bundan henüz birkaç yüzyıl öncesinin gündelik-toplumsal yaşamının, kültür dünyasının-gündeminin, verilerine muhtacız. Bunları bize verebilecek olan resmi yazılı kaynaklar değil, ortaoyunu, karagöz, meddahlıktır. Bugün bunların hiç olmazsa simgesel olarak yeniden kurgulanabilmiş olanlarına, sözlü ve görsel öğelerin kayıt altına alınmasına ihtiyacımız vardı. Tezhip ve çini sanatlarının güzide ürünlerinin pekçoğuna bugün sahibiz. Ancak kimi yönleriyle meslek sırlarına (çinicilikte olduğu gibi) ve sanatçılarıyla ilgili bilgileri edinmeye ihtiyacımız vardı. Bunların birçoğu için artık çok geç.

Cumhuriyet döneminde yapılan çalışmaların da önemli katkısıyla hat sanatı da, uzun yüzyıllardır, varlığını sürdürüyor.

“Kur’an Hicaz’da nâzil oldu, Mısır’da okundu, İstanbul’da yazıldı” ünlü sözünü hat sanatı yüzyıllarca doğruladı. Ancak uzmanlar, bu sanat dalında gerek nitelik, gerekse nicelik yönünden Osmanlı dönemine göre daha “ileride” olduğumuzu belirtiyorlar.

Bu durum, “sanatta işlevselliğe” yeni bir açılım getiriyor. Öyle ki, bu durum amaçlarından en uzak olduğu bir dönemde sanat dalı, nasıl en ileri düzeyde uygulanırlığa sahip oluyor, sorusunu sorduruyor. Buradan yola çıkarak diyoruz ki, sanat eseri “bir işe yarayabilir”, ticarileşip metalaşabilir, bir “işleve” sahip olabilir. Ancak biz onun gerek ve yeter niteliklerini, bunları ölçüt alarak değerlendirmeyiz ve şu sonuca varırız: esas olan ifade gücü ve yeterliliktir.

“Bir zanaatin giderek sanata dönüşümü” olarak da dikkatimizi çekmesi gereken hat sanatının işlevselliğini yitirdikten sonra da varlığını (üstelik gelişerek) sürdürmesini nedenini bu ifade gücünde aramak gerekir.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın sanat kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kitap ve Kelimeler
Sanat Eseri, İzleyici ve "Gerçek"

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şu Dil Sorunu Dediğimiz...
Binbir Gece Masalları Kime Ait?..
Tüketim Toplumu Üzerine
Porselen Bebek

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Duvar [Şiir]
Muhteşem Doğu [Şiir]
Ebedî An* [Şiir]
Tuhaf Gerçek [Öykü]
Hayat İnsana Neler Gösteriyor! [Öykü]
Müjdat Abi ve Bizim Mahalle [Öykü]
Hayatın Anlamı [Öykü]
Büyük Bir Yazarın Ölümü Üzerine [Öykü]
Hayat Ayrıntılarda Gizlidir [Öykü]
Doğu - Batı [Öykü]


Alp Çetiner kimdir?

Bir kişinin kalbinde yer edebilirsem, kendimi boşuna yaşamamış sayarım.

Etkilendiği Yazarlar:
Halil Cibran, Tagore, Borges, Hesse, Tanpınar, Nabokov, Lermontov, Salinger


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Alp Çetiner, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.