..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Gerçeği arayan bir insan, öncelikle her şeyden gücü yettiğince kuşku duymalıdır. -Descartes
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > Ali Berkay Bircan




9 Nisan 2010
Ayna Sendromu #1  
Ali Berkay Bircan
yalnızlığı yeniden tanımlama çabasına bir giriş, cesur olmayan tedirgin kelimler bütünü, ilk olmanın heycanı ve sonradan geleceklerin sancısı.


:BCBA:
henüz tanımlanamayan o kadar çok sendrom var ki, duysanız şaşarsınız. ama bunların üstünde bir şemsiye var kimselerin farketmediği, farketmek istemediği, asıl mesele orada, asıl şaşırtan dünya orada.

elleriniz kalemi tuttuğuda, çoğu zaman ne yazacağını bilenlerdenseniz, bu yazı size uygun olmayabilir, çünkü; önceden ne yazacağınızı biliyorsanız, duygularınızı yönlendirmişsniz demektir, burada yazılanlar ilginizi çekmeyecektir. yazısının başlığını atıp, daha sonra boşlukları dolduruyorsanız, daha yakınsınız bu yazının yazarına. çünkü böyle yazılan yazılar insanı daha fazla yansıtır.

yazı sadece yazanı değil, yazılanı da yansıtır ve bu gözden kaçırılır. okuyan sadece kendi penceresinden görür yazıyı ve bu yazarlara yapılan en büyük haksızlıktır, yazar çoğu zaman sizi anlatmak için yazmaz, kendini anlatma çabası içindedir. daha çok sizi anlatan yazılara ilgi gösteriyorsanız, bu sizin, kendinizi tanımlamaktan kaçtığınızın bir işaretidir. ama bunu da okuyanlar görmez, görmek istemez kaçarlar. aynadan kaçar her insan ve hep en güzel anlarında geçer ayna karşısında. en kötü anlarında ayna karşısına geçenler realistlerdir. çoğu insan sürrealisttir. olmayan şeyi, daha doğrusu olması mümkün olmayacak şeyi hayal ederek yaşarlar. ama söylendiğimde hayallerimi öldürme derler, o zaman şöyle bir soru var onlar için: senin hayallerin ne kadar temiz? kimse cevap vermez, veremez, vermek istemez bu soruya. umutlarımı öldürme der her zaman. umutlarınızın ölü doğması benim suçum değil. bu yüzden çevremdekiler terketi beni, ama kaybeden olmadım ben hiçbir zaman, hiçbir zaman uzanamayacağım hayaller kurmadım, kaybetmeyi sevmediğimden değil, kaybetmeyi bilmediğimden.

sürekli kazandığımdan ilerlediğim sanılmasın, sadece yediğim gollere karşı kayıtsızlığımdan kaynaklanıyor bu. görmezden gelmek değil, görmezden gelirsen kendini kandırısın, aynaya baktığında arkanda, ağlarında duran topları görmezsin, karşı ağları görürsün, bir yanılsamayı yani. ayna sendromundan muzdarip insanlar da önlerini göremezler, sadece yediklerini görürler. çoğu zaman orada takılıp kalırlar aynanın karşısında, ve yığılır kalırlar önünde boy aynasının. yanılsamalarının esiri olurlar, ve yedikleri ilk golde hayattan umudunu keserler, bitkisel hayata girerler. birileri onları çıkarana kadar da öyle kalırlar. bireyselleşememesinin acısıdır bu. başkasına muhtaç olmak. ve yitip giden hayallerinin yerine yenilerini koyamamaktır, ilk yenilgide yaralarınızı saracak, hayallerinizi belli bir düzleme oturtacak insanlar ararsınız, onlarla birleştirip hayallerinizi bir derece daha küçültürsünüz. onların da ulaşılamayacak olduğunun farkında olarak, ama asla ulaşmaya çalışmayarak kendinizi kandırarak.

ayna sendromundan kendi başına sağ çıkanlar, ölüme bir kez çok yaklaşmış insanlardır, ve yaklaştıklarında beyaz değil, kırmızı ışık görenlerdir. daha sonra hayata karşı nötrleşirler, zamandan kazanıyorum, sözü ile örneklendirilebilir. seni öldüren şeyden fayda sağladığını düşünmek gayet marjinal bir durumdur. zamanı halk arasında bir işe yaramayan ama hesabına artı işlenmiş şeyler için kullanır. marjinal faydacıdır biraz. ayna sendromundan sağ çıkanlarla, diğerleri arasındaki asıl fark budur; biri onu öldürenden yararlanabilir, diğeri işini kolaylaştırır. zamanı sabitlemektir ayna sendromundan çıkmak, mutluyken de, hüzünlüyken de zamanın kontrolünü elinde tutmaktır.

benim bir hikayem vardı

- amat...
(01:25):
evet
dikkat ettiysen
başın arkasındaki kırmızı
günahları simgeler
(01:26):
bu daha çok bana benziyor aslında

- anlat biraz
(01:27):
insanın kalbi
suya benzer
sürekli dalgalı
ve kafasının içi bilinmez
(01:28):
o yüzden bir simge konmamış
ve kolları sürüngen gibidir
beyin olmadan yapamaz
ama beyin de onlarsız olamaz
hayaller karmaşık ve hepsi farklı renkli kağıtlardır
(01:29):
ve gözler
ne kadar yorgunsan o kadar morarır
göz torbaları içine akıttığın yaşları simgleer
vücudun aşşağısı önemli değildir
ve göbek bağını da reddersin yalnzısan
(01:30):
uzun bir boyun; geriden bakmaktır hayata
önündeki insanları aşmak için kullanırsın
tam ortasındasındır yaşarken
yaşamın ve ölümün
(01:31):
yalnızlığın ve aşkın
ve ellerin toprağa bakar
gözlerin ileri
kafan yamuksa eğer
dünyada birşeyleri düzeltmediğindedir
(01:32):
tam ortasındasındır her zaman
suyun ve ateşin
iki kat arşın tam ortasında
melek ve şeytanın arasında
duygularının yitip gider çoğu zaman
(01:33):
toplarsın onları kahverengiye çalan topraktan
toplarsın ki
hayallerinin yeşerdiğini kimse görmesin
senden başka kimse sahip olmasın ona
ve dişlerinin sadece üstü gözükür,
alt taraf biçimsizdir çünkü
(01:34):
ve arkadaşları atmak hayatından
zihninde oluşan parazitleri engellemektir
her şeye rağmen
ve aramamak zor
insan tek yaratılamamışsa
(01:35):
ademin kaburgasından olan havva
ya da ademin kalbinden havva
fark yok aralarında
bitti.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yaşam kümesinde bulunan diğer yazıları...
Tanrısal Bir Sessizlik

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İkna Olurum Korkusuyla Aşktan Kaçmak
Kendine Dönen Semazen
Plansız Aşk ve Sen; Susmak, Meskun Mahalde...
Akacak Yalnızlık Damarda Durmaz
Dahi Anlamına Gelen Sen Ayrı Yazılırdın Benden
Yalnızlığın İzdüşümü

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Devrik Cümle Düzeltmesi [Şiir]
Kağıt Uçak [Şiir]
Kalemi Kırdım, Yeni İçinde Kaldı. [Şiir]
Eu Thanatos (Euthanasia) [Şiir]
Katil Kimliğine Suikast [Şiir]
Zemberek No: 21 [Şiir]
Kardeşime Söz [Şiir]
Çok Güvenli Madenlerde Ölmek Gibi [Şiir]
Babamı Yürümek [Şiir]
Stockholm [Şiir]


Ali Berkay Bircan kimdir?

henüz üniversite öğrencisi bir edebiyat aşığı, yazmaktan çok okumayı seviyor.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © Ali Berkay Bircan, 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.