Anlamak beğenmenin başlangıcıdır. -Spinoza |
|
||||||||||
|
İlk kolektif yapılar bileşen bir girişme, giriştirme etki alanı olmakla; etkin ve organize bir tabumsak enerji düzenidirler. Bileşimler birçok parçalı durumlar tümleşiğidirler (entegresidirler). Bileşimler (kolektif yapılar) ortaya konurken; belli bir sayısal nicelikler çerçevesi içerisinde kendilik bir ölçü ve ölçüşmeyle girişirler. Örneğin; bölge alanı genişliği ve bölge alanına bağlı kaynakların yeterli olacağı bir kişi sayısı bileşen süreci kendi kendisine bir ölçüştürme olmakla kişi anlamasına deneyim olurlar. Ha keza üreten ilişkiler nedenle hacim de bölge alan tabanıyla bir girişmeler bileşmesi olacaktı. Kolektif birleşmeler doğada sağlama yapacak kişilerle o kişilerin kontrolünde yalıtıma olan bir bölge ve bölgesel etki alanıyla vardır. Yine kolektif bileşimden önce; açlık gibi sağlama, korku, sevinç, kaygı gibi kişilerin temel durumla oldukları duygu ve duyum gereksinmeleriyle, bir eylem bölgeleri vardır. Makro dünyanın olguları gerekirci (determinist) bir mantıkla anlaşılır. Gerekirci bir mantığa göre ekmeğiniz; buğdaydan, undan, hamurdan, tahtada oklava ile açılan yufka hamurundan, saçtan veya fırında pişiyor olmaktan önce yoktur. Kısaca siz, doğumunuzdan, önce olamazdınız. Temel gereksinmelerin sağlanmasına karşı doğanın gösterdiği büyük bir direnç vardır. Kolektif inşa doğa alanının içindedir. Kolektif inşa çoğu kes doğanın zıt direncine karşı, kolektif zıt direnci oluşur. Doğanın alan yönü sörf yönünüz olduğu kadar, pek çok kez de size karşı, isteklerinize karşı baskılar ortaya koymakla; toplam direnci oluşur. Doğaya karşı oluşan zıt direnç, bu kes de sizin kolektif alan yönünüz olur. Demek ki kolektif bileşimli alan, doğa direncine karşı sizlere alan yönü olurken; doğaya da zıt bir alan yönü kuşak etkisi ve kuşak koruma etkisi vardır. Yani doğaya karşı olan zıt yönlü kolektif alan yönü; kolektif alan; kolektif alanın içindeki kişilerine veya kolektif alan içindeki yüklü eylemler üzerine; "alan yönü" kolaylık eğimi veya o eyleme eklenen bir “kuvvet etkisi” de vardır. Kısacası pek çok kes doğa direncine karşı oluşan kolektif zıt direnç temel gereksinmelerin karşılanması olan bindirişlerinize taşıyıcılık yapar. Kolektif alan bindirişle ve bildirişle olunan bir dalga özelliği de olmasıyla yalıtımlı, modüler bir kolektif dirençtir. Kolektif alan, tekil kişi eylem yerine; doğa içine kolektif eylem alanı (hareket alanı) açmaktır. Kolektif alan; sizin dışınızda ama sizinle kişi özneli bindirişler toplamıyla, kolektif özneyi veren gerekince bir inşadır. Tekil kişi, kişi gerekince öznel inşacı iken; kolektif özne, kişi gerekince den bağımsız olmakla, kişilere kişiler dışındaki "kolektif özneli bir alan etkisidir (özgecil bir alan etkisidir)". İlk kolektif alan; bölge genişliğine, kişi sayısına bağlı ili boyut içinde sağlatmakla çoklaşan ve katlayan bir bileşimin etkisidir. Kolektif alan; "bileşimi, alan etkisi olukla veren; organik özneli kolektif etkidir". Ve kolektif alanın kolektif kuvvet gibi bileşim özelliği; bileşim esnasında ortaya çıkar. Bileşimin tabu etkili özelliği de bileşim sonrasında tabu ile kolektif alan arasına giren kolektif kuvvetin bileşim ve katılımıyla ortaya çıkan özelliklerdi. Bu nedenle kolektif alanların; bileşim toplamından daha fazlasını veren bir "bileşim özelliği" vardır. "Bileşim özelliği"; bir andadır ama bileşim esnasında ve bileşim sonrasında gerekirci durumla ortaya çıkar. Tabu bir kuvvet değil. Aksine tabu kolektif kuvvetten oluşur. Doğa kuvvetinden oluşan algıdır. Tabu, dışta düzenleşimledir. Totem alan gruba eğilimden doğmakla; doğanın baskı ve basıncı, kolektif alan ve totem etki bileşimli kesişimler den oluşur. Tabu; totem alanın güttüğü gruba olan eğilimi ete kemiğe büründüren kolektif kuvvetin adresi belli çevriminin, sağlatan davranış eksenidir. Alan içinde adresli veya adrese bindirişle tabumsak bir eylem veya yük yokken; kuvvet alanları belirsiz durum olmakla, size beliremezler. Belirsizle durum kendisine belirsizle olan bir durum değildir. Dışta ölçüşme veya girişme koyamayan bir davranışa belirsizle durumdur. Bu nedenle bir kolektif alanın kuvvet etkisi, alan içine konan eylem ve yüklemlerin alanla yaptıkları bileşim esnasında ortaya çıkar. Eylem ve yüklemler alan içinde alan ile girişen bir ölçüşmesiyledir ki, belirsiz olan alan kuvvetini, ölçüşmeler belirli yapar. Örneğin; bir kâğıt altına koyduğunuz mıknatıs kâğıt girişmesinde hiçbir eylem aktı göremezsiniz. Aynı girişmeyi bozmadan kâğıt üzerine demir tozları koyun. Demir tozları arada boşluklar oluşup, ip gibi bir uzanımla merkezden çevreye doğru açılıp birbirinden uzaklaşan sıralama oluşur. Oluşan sıralama kesikli sürekli kuvvet alanlarıyla görünür bir girişme olur. Demek ki her davranış belirsizle olan bir gerçek durumu, belirliyle olan bir durum gibi giriştiremiyor. Kolektif kuvvet te belli davranışlar girişmesiyle, kendisindeki belirsizle olan durumunu, belirli durum skalasına çıkarır Kolektif kuvvet; tabu, kolektif kapasite, kolektif yetenek, kolektif depo enerji, kolektif birim zaman, kolektif boş zaman (eli boş olmak, eli boşalmak), kolektif akıl, kolektif düşünce, özgecilik, kolektif bilinç, kolektif çevrim gibi parça unsurlar kolektif bileşimin özellikleridir. Bu gibi kolektif bileşimin özelliklerine bağlı davranışlar, kolektif bileşim sonrasının özellikleri olmakla; bileşimin tüm özellikleri bileşimden önce yokturlar.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |